Functional Residual Capacity

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Functional Residual Capacity

Verplaatst naar statistiek omdat Pectus geinteresseerd is in de betekenis van de standaardfout en de inverse van de variantie in het kader van meta-analyses.
En de onderste vraag hoort ook bij dit subforum? ;)

Daarnaast vroeg ik me af waarom FRC een dynamische longcapaciteit is als RV en ERV ( samen FRC) statische longvolumes zijn...als RV en ERV niet veranderen ( dus statisch zijn), hoe kan de som hiervan dan wel variabel zijn ( dynamisch)?

Hierover stond niets in het artikel, maar kwam wel verschillende afkortingen tegen als FRC e.d., dus vandaar bovenstaande vraag, neem aan dat deze toch iets minder met wiskunde te maken heeft... @ moderator: moet ik voor deze vraag even een nieuwe topic onder geneeskunde openen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functional Residual Capacity

FRC is een capaciteit en ERV en EV zijn volumes. In deze context is een capaciteit niets anders dan de som van 2 volumes of een andere capaciteit en een volume (FRC = ERV + EV, VC = IC + ERV, TLC = VC + RV etc.). Deze volumes zijn natuurlijk aan verandering onderhevig (op basis van ouder worden of longaandoeningen) waardoor de FRC ook kan veranderen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functional Residual Capacity

(FRC = ERV + EV )
Wat houdt de EV in? Ik vond in de volgende link dat FRC = ERV + RV, wat is dan het verschil tussen RV en EV? RV wordt hier omschreven als het restvolume dat in de longen achterblijft na maximale uitademing...maar zie niets over EV.

http://books.google.nl/books?id=yhCBTgTQqF...p;q&f=false
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functional Residual Capacity

Haha, dat bedoelde ik dus de hele tijd ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functional Residual Capacity

Haha, dat bedoelde ik dus de hele tijd ;)
Oké, geen verschil dus...?! ;)

En in eerder genoemde bron staat dat FRC, RV en TLC niet te meten zijn d.m.v. spirometrisch onderzoek. Met wat voor onderzoek kan dat wel worden gedaan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functional Residual Capacity

Indirect door een spirometer te gebruiken gevuld met een gas zoals helium;

Na normale uitademing, is het overgebleven volume in de longen de FRC. Als je nu het mengsel met helium inademt, zal deze zich egaal verspreiden door het volume, waardoor je uitgeademde concentratie helium correspondeert met de FRC.

Ofwel:

FRC = ((Cihe/Cfhe)-1)Vispir

Cihe = initiele concentratie helium

Cfhe = uitgeademde concentratie helium

Vispir = initieel volume in de spirometer

Als je de FRC weet, kun je simpel de RV en TLC berekenen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functional Residual Capacity

Als je nu het mengsel met helium inademt, zal deze zich egaal verspreiden door het volume, waardoor je uitgeademde concentratie helium correspondeert met de FRC.
Mengsel is een hussel van helium en zuurstof in dit geval?

Ik volg niet helemaal waarom hier helium voor gebruikt wordt...neemt helium de plaats van de lucht in die als restvolume wordt gerekend?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functional Residual Capacity

Nee helium neemt niet de plaats in, maar mengt zich met de gassen in de longen. Het helium wordt hierdoor verdunt en deze verdunning correspondeert met de hoeveelheid gas in de longen of FRC.

Welk ander gas had je in gedachte?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functional Residual Capacity

Nee helium neemt niet de plaats in, maar mengt zich met de gassen in de longen. Het helium wordt hierdoor verdunt en deze verdunning correspondeert met de hoeveelheid gas in de longen of FRC.
Oké!
Welk ander gas had je in gedachte?
Eigenlijk doelde ik er op dat de patiënt toch ook nog iets van zuurstof in een dergelijke situatie moet inademen. Maar een ander edelgas zal misschien ook werken? Neon liever niet, maar kryptongas? Is volgens mij wel prijzig, maar is denk ik nog altijd goedkoper dan patiënten onder de MRI leggen...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functional Residual Capacity

Wat heeft MRI hiermee te maken? Of gewoon zomaar als voorbeeld?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functional Residual Capacity

Wat heeft MRI hiermee te maken? Of gewoon zomaar als voorbeeld?


Ja zomaar voorbeeld --> in sommige gevallen wordt men wel heel snel doorgestuurd voor röntgenonderzoek, MRI- of CT scan, dus dat wat duurdere gas zet dan ook geen zoden aan de dijk qua bezuinigingen in de gezondheidszorg. Maar goed, dat doet er nu niet toe. Bedankt voor de uitleg! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer