Hart

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Hart

Hallo,

kan iemand mij uitleggen waarom het antwoord bij vraag 3: C en vraag 4: E moet zijn.

Ik heb er zelf heel lang over nagedacht, maar ik snap niet hoe ze op het antwoord zijn gekomen.

Ik heb de link naar het examen opgave hieronder geplakt:

http://havovwo.nl/vwo/vbi/bestanden/vbi10iopg1.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hart

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Vraag 3 =

Het gaat om de rechter kransslagader, ofwel nummertje 4, dus je houdt C, E en F over. 2 is een longslagader, 3 is een andere kransslagader dus antwoord C.

Vraag 4 =

Het hart moet worden omgeleid, dus al het bloed vanuit het lichaam naar hart moet naar de hartlongmachine.

1 is de bovenste holle ader en 3 is de onderste holle ader die alle bloed naar het hart vervoeren. Dus antwoord E.

Dit is pure anatomiekennis. Wist je wat de genummerde structuren waren, dan had je de vragen geweten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 17

Re: Hart

anusthesist schreef:Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Vraag 3 =

Het gaat om de rechter kransslagader, ofwel nummertje 4, dus je houdt C, E en F over. 2 is een longslagader, 3 is een andere kransslagader dus antwoord C.

Vraag 4 =

Het hart moet worden omgeleid, dus al het bloed vanuit het lichaam naar hart moet naar de hartlongmachine.

1 is de bovenste holle ader en 3 is de onderste holle ader die alle bloed naar het hart vervoeren. Dus antwoord E.

Dit is pure anatomiekennis. Wist je wat de genummerde structuren waren, dan had je de vragen geweten.
vraag 3)Ik had wel een biodata bij met toen ik die opgave maakte, maar ik kon niet zien wat de linkerborstwandslagader was. Maar waarom gaat het niet om de linkerborstwandslagader?

bij vraag 4)dus als ik het goed begrijp, de aorta speelt geen rol, want die vervoert het bloed naar de rest van het lichaam. Hoe wist je eigenlijk wat de functie was van dee hartlongmachine?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hart

Bij vraag 3 moet de borstwandslagader naar de rechter kransslagader worden gelegd, dus 1, 2 of 3 naar 4. Dan kun je kiezen tussen C, E en F.

Bij vraag 4 is het een kwestie van redeneren dat het bloed het hart moet omleiden (het hart wordt geopereerd, dus bloed moet via lichaam naar hartlongmachine om daar van zuurstof voorzien te worden, om vervolgens deze op de aorta aan te sluiten).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 17

Re: Hart

anusthesist schreef:Bij vraag 3 moet de borstwandslagader naar de rechter kransslagader worden gelegd, dus 1, 2 of 3 naar 4. Dan kun je kiezen tussen C, E en F.

Bij vraag 4 is het een kwestie van redeneren dat het bloed het hart moet omleiden (het hart wordt geopereerd, dus bloed moet via lichaam naar hartlongmachine om daar van zuurstof voorzien te worden, om vervolgens deze op de aorta aan te sluiten).
Bedankt! Ik snap het nu ;)

Reageer