Thermokoppel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Thermokoppel

Ik heb op internet al het een en ander opgezocht over thermokoppel maar het blijft me een beetje onduidelijk.

Je hebt 2 draden van verschillende metalen, of metaallegeringen. Aan een kant voeg je deze draden samen en is de warme kant. De andere kant worden de draden niet samengevoegd en wordt het spanningsverschil over de draden gemeten.

Je neemt verschillende draden, maar hebben deze een andere geleidingscoefficient oid? Wat is verschillend tussen deze draden?

En ik snap het ook niet helemaal van die temperatuur want de warme kant ga je verwarmen, en de koude kant is bijvoorbeeld kamertemperatuur (22 °C). Wanneer je de warme kant gaat verwarmen tot bijvoorbeeld 50 graden Celcius, worden BEIDE draden toch 50 graden Celcius en heb je toch geen verschil tussen die draden?

Nog een laatste vraag, waar komt dat warme en koude las vandaan want ik snap dat als je de warme kant aan elkaar bevestigd je een warme las hebt maar de koude kant wordt helemaal niet bevestigd dus hoe kun je dan een las hebben.

Hopelijk heeft iemand hier antwoorden op ;)

Alvast heel erg bedankt in ieder geval .

Marjolein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Thermokoppel

De koude kant wordt ook bevestigd. Stel je hebt een circuit met een overgang van koper naar ijzer, dat is de warme las. Dan moet je ergens weer treuggaan van ijzer naar koper, dat is dan vanzelf de koude las.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Thermokoppel

Ik stel me het meer voor als 1 draadje boven, en 1 draadje onder. Links worden ze aan elkaar bevestigd en rechts blijven ze los waardoor je met meetapparaat verschil kan meten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Thermokoppel

... en rechts blijven ze los waardoor je met meetapparaat verschil kan meten.
Losblijven, dat kan dus niet. zodra je het meetapparaat aansluit krijg je een gesloten kring waar ergens de metaalovergang in omgekeerde volgorde plaatsvindt.

Reageer