Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 9
Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Ik heb nog een paar vragen uit over natuurkunde, VO 3 klas havo. (moet dus kunnen )
Voor een huiswerk opdrachtje moet ik de gemiddelde snelheid weten en kunnen bereken en lezen door middel van de ST diagram. (zie bijlage)
Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen, maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen. (de schaal begint ook niet bij 0 sec)
En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?
Alvast bedankt,
hopeloze havist.
Voor een huiswerk opdrachtje moet ik de gemiddelde snelheid weten en kunnen bereken en lezen door middel van de ST diagram. (zie bijlage)
Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen, maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen. (de schaal begint ook niet bij 0 sec)
En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?
Alvast bedankt,
hopeloze havist.
- Bijlagen
-
- ST_DIAGRAM.jpg (38.45 KiB) 1273 keer bekeken
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Volgens mij wel hoor. Kort overigens seconde liever neit af met "sec". Het officiële symbool is gewoon "s".(de schaal begint ook niet bij 0 sec)
Klopt.Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen,
de verandering van tijd Δt is 1,7 - 0 = 1,7 s
de verandering van afstand Δs = 0,6581 - 0 = 0,6581 m
gewoon invullen. ergens in de buurt van de 0,4 m/s aan gemiddelde snelheid dus.maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen.
Dan ga je toch nogal wat meer moeten vertellen van de proef die je hier uitvoert. Want ik heb geen idee wat hier gebeurt.En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Hoeveel punten van de grafiek moet ik dan zeg maar hebben om de gemiddelde snelheid te bereken? Want het is toch geen eenparige versnelling?Jan van de Velde schreef:gewoon invullen. ergens in de buurt van de 0,4 m/s aan gemiddelde snelheid dus.
Dan ga je toch nogal wat meer moeten vertellen van de proef die je hier uitvoert. Want ik heb geen idee wat hier gebeurt.
Als ik dan de VGem zou hebben, moet ik hieruit de versnelling kunnen bereken, omdat dit de resultaten zijn van een treintje die met een blokje zou gereden hebben. De trein is 142 gram, en het blokje is van onbekende gewicht.
Vandaag heb ik mij laten bijbrengen dat je ook fr=m.a kunt gebruiken. (fr= resulterende kracht)
Maar hoe moet je dan de versnelling weten en dan uit eindelijk het massa van dat blokje te weten komen?
Merci
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
daar heb je helemaal geen eenparige versnelling voor nodig. Als een trein, via voor mijn part 20 tussenstations plus oponthoud vanwege een baanreparatie ergens onderweg 4 uur doet over de 200 km van Groningen naar Amsterdam is zijn gemiddelde snelheid 200 km/4 h = 50 km/h geweest. Dus een sbegin en een seind, en een tbegin en een teind zijn voldoende om een gemiddelde snelheid te bepalen.Hoeveel punten van de grafiek moet ik dan zeg maar hebben om de gemiddelde snelheid te bereken? Want het is toch geen eenparige versnelling?
Overigens, waarom beweer je dat jouw grafiek niet het s/t diagram is van een eenparige versnelling? Op het eerste gezicht ziet het eruit als een kwadratische kromme, als je er een v/t diagram van opstelt zou het best een eenparige versnelling kunnen blijken te zijn. (dwz, een rechte voor de v/t grafiek)
In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.Als ik dan de VGem zou hebben, moet ik hieruit de versnelling kunnen bereken, omdat dit de resultaten zijn van een treintje die met een blokje zou gereden hebben. De trein is 142 gram, en het blokje is van onbekende gewicht.
Vandaag heb ik mij laten bijbrengen dat je ook fr=m.a kunt gebruiken. (fr= resulterende kracht)
Maar hoe moet je dan de versnelling weten en dan uit eindelijk het massa van dat blokje te weten komen?
Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.
Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Als ik dus uitkan gaan van 0,4 m/s, dat is vgem.Jan van de Velde schreef:In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.
Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.
Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
Dan zou ik doormiddel van deze formule:
a=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =5,31 m/s2
Dan vraag ik mij af hoe ik dan tot de massa van dat blokje kom.
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
dat kan netter dan die nattevingerschatting van mij.Als ik dus uitkan gaan van 0,4 m/s, dat is vgem.
nulletje misa=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =5,31 m/s2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Ik doe dan de laatste afstand en de laatste tijd, dan kom ik uit op op = 0,82/1,8= 0,455 m/s ( de beweging begint om 0,2 s)Jan van de Velde schreef:dat kan netter dan die nattevingerschatting van mij.
nulletje mis
A=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =0,531 m/s2 <--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)
▲V= Ve- Vb = 0,45
A= ▲V: ▲T = 0,45/1,8=0,25 m/s2
Is het zo al beter?
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Je berekening klopt, alleen de gegevens die je erin stopt volgens mij niet.Ik doe dan de laatste afstand en de laatste tijd, dan kom ik uit op op = 0,82/1,8= 0,455 m/s ( de beweging begint om 0,2 s)
volgens mij begint die beweging gewoon op 0
op 0,05 s is de afstand in elk geval al duidelijk groter dan 0,0 cm
verder zie ik in de grafiek die je hier eerder plaatste ook de tijd 2 s niet, laat staan een bijbehorende 82 cm?
afgezien van de betwijfelbaarheid van die 82 cm en 1,8 s, levert het sommetje 2*0,82/3,24 gelijk 0,531 m/s2 op. En die berekening klopt dan. Waarom je eerst een tussenuitkomst 5,3136 geeft, raadsel??a=2*Δs delen door Δt2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =0,531 m/s2 <--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)
Code: Selecteer alles
<--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)
Natuurkunde doet niet zomaar wat. Alles voldoet aan logische regels, en die consequent toepassen brengt je naar een oplossing. s=½at² is de regel, er zijn nergens aanleidingen om de uitkomst dan nog maar eens door 2 te gaan delen?
de versnelling a hád je al berekend:▲v= ve- vb = 0,45
a= ▲v: ▲t = 0,45/1,8=0,25 m/s2
Is het zo al beter?
waarom dan nog eens gaan berekenen? Overigens, daar neem je de eerder berekende gemiddelde snelheid om in te vullen als eindsnelheid ve. Dat werkt natuurlijk niet.a=2*Δs delen door Δt2 = 2*0,82/3,24=0,531 m/s2
verder:
- symbolen voor versnelling, tijd, afstand en snelheid zijn állemaal kleine letters.
- vermijd om door te rekenen met afgeronde tussenuitkomsten. Blijf lang genoeg afronden en op den duur houd je niks meer over namelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Om alles op een rijte te zetten:
ik neem de twee uiterste uiteinde van de grafiek, namelijk de tijd op 1,9 S en de afstand op 82cm. (welke punten zou ik dan anders moeten nemen?)
*vgem= Δs/ Δt = 0,431578947 m/s
* a=2Δs/t² = 2*0,82/1,92 =0,454293628 m/s2
Ik moet dan vervolgens de massa van het blokje uitrekenen dat op de trein zit. De trein weegt 142 gram. Hoe geraak ik hier verder?
*fr=m.a ?
a)Ik heb nu alle symbolen als kleine letter staan
b) ik probeer nu dus tijdens tussen stappen niet af te ronden
ik neem de twee uiterste uiteinde van de grafiek, namelijk de tijd op 1,9 S en de afstand op 82cm. (welke punten zou ik dan anders moeten nemen?)
*vgem= Δs/ Δt = 0,431578947 m/s
* a=2Δs/t² = 2*0,82/1,92 =0,454293628 m/s2
Ik moet dan vervolgens de massa van het blokje uitrekenen dat op de trein zit. De trein weegt 142 gram. Hoe geraak ik hier verder?
*fr=m.a ?
a)Ik heb nu alle symbolen als kleine letter staan
b) ik probeer nu dus tijdens tussen stappen niet af te ronden
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Wat mij betreft geen andere. Maar dat zijn al andere dan waarmee je eerder bezig was, en ik zag niet waar je die vandaan haalde of waarom.ik neem de twee uiterste uiteinde van de grafiek, namelijk de tijd op 1,9 s en de afstand op 82cm. (welke punten zou ik dan anders moeten nemen?)
Ik moet dan vervolgens de massa van het blokje uitrekenen dat op de trein zit. De trein weegt 142 gram. Hoe geraak ik hier verder?
Nou, versnelling hebben we dan intussen. Nu nog een kracht dus. Die haal je niet uit deze grafiek overigens. Op welke wijze werd dat treintje "aangedreven"?"Jan van de Velde" schreef:In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.
Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.
Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Ik heb mij deels vergist. (Heb nu het hele verhaal van de opgave)
Het modeltreintje werd aangedreven door een blokje dat naar beneden viel. Dat blokje zit vast aan het treintje en dat zorgt dus voor de kracht.
Dan kan ik concluderen, om fr te kunnen bereken, moet ik doen:
*f[subr]r[/sub]=m*a = 0,142*0,454293628=0,064509695176 N
Vervolgens weet ik dan niet hoe ik op het massa van dat blokje kom...
Het modeltreintje werd aangedreven door een blokje dat naar beneden viel. Dat blokje zit vast aan het treintje en dat zorgt dus voor de kracht.
Dan kan ik concluderen, om fr te kunnen bereken, moet ik doen:
*f[subr]r[/sub]=m*a = 0,142*0,454293628=0,064509695176 N
Vervolgens weet ik dan niet hoe ik op het massa van dat blokje kom...
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
een blokje met massa m1 ondervindt een zwaartekracht Fz = m1*g
die kracht drijft dan de massa m1 van het blokje PLUS de massa m2 van het treintje aan.
F= m·a
m1*g = (m1+m2)*a
een van de massa's ken je, valversnelling g ken je, a heb je eerder berekend, dus er is alleen één onbekende massa. Dat kun je dus met wat rekenwerk oplossen
die kracht drijft dan de massa m1 van het blokje PLUS de massa m2 van het treintje aan.
F= m·a
m1*g = (m1+m2)*a
een van de massa's ken je, valversnelling g ken je, a heb je eerder berekend, dus er is alleen één onbekende massa. Dat kun je dus met wat rekenwerk oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
m1*g = (m1+m2)*a is dat dan de formule die ik moet aannemen?
Want als ik die invul kom ik om het zelfde uit.
Ik ben weer even de weg weg kwijt,
want,
Fz = m1*g
m1=fz*g ?
Of zit ik nou maar waar wat onduidelijk te doen,
merci alvast
Want als ik die invul kom ik om het zelfde uit.
Ik ben weer even de weg weg kwijt,
want,
Fz = m1*g
m1=fz*g ?
Of zit ik nou maar waar wat onduidelijk te doen,
merci alvast
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
ja. Hier staat: de zwaartekracht op het blokje is gelijk aan de totale massa x de versnelling van het geheel.m1*g = (m1+m2)*a is dat dan de formule die ik moet aannemen?
hetzelfde als wat ?Want als ik die invul kom ik om het zelfde uit.
ja, je bent de weg kwijt, want als 6=3*2 wil dat niet zeggen dat 3=6*2. dus dat omzetten doe je niet goed.Ik ben weer even de weg weg kwijt,
want,
Fz = m1*g
m1=fz*g ?
[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen
voor de duidelijkheid, woog je blokje of je treintje nou 142 g?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen
Ik heb nog wat gepuzzeld en kwam hier op uit:
a (versnelling)=0,454293628 m/s2
g (gravity versnelling)=9,8 N
mk(gewicht treintje)=0,142 KG
mb(massa blokje) =???
Als je ze gelijk gaat stellen,
dan blijkt: Mb=a*Mk/g
= 0,454293628*0,412/9,8= 0,0190988749730612 KG = 19,1 g (gram) (afgerond)
Ik heb het uiteindelijk zo gedaan en ingeleverd.
Heb ik het goed aangepakt?
Hartstikke bedankt voor je hulp en uiteraard voor je tijd die je hier in gestoken hebt.
a (versnelling)=0,454293628 m/s2
g (gravity versnelling)=9,8 N
mk(gewicht treintje)=0,142 KG
mb(massa blokje) =???
Als je ze gelijk gaat stellen,
dan blijkt: Mb=a*Mk/g
= 0,454293628*0,412/9,8= 0,0190988749730612 KG = 19,1 g (gram) (afgerond)
Ik heb het uiteindelijk zo gedaan en ingeleverd.
Heb ik het goed aangepakt?
Hartstikke bedankt voor je hulp en uiteraard voor je tijd die je hier in gestoken hebt.