Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerp van een nieuw project. Het project bestaat uit 2 "boggies" die op en neer schommelen. Ze worden omhoog geduwd door een excentriek (nokkenas) en terug naar beneden met een drukveer.

Nu zou ik graag berekenen welk vermogen ik ongeveer nodig heb om de excentriek aan te drijven zodat ik dit in de motorkeuze kan gebruiken.

Ik zal een simpel schema bijvoegen van de opstelling.

Dank u
Bijlagen
schema_excentriek.pdf
(76.5 KiB) 205 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

Ik zie nergens dat excentriek of die veren. En het is me ook niet duidelijk wat voor beweging er plaats vindt.

Je zal toch wat meer informatie moeten geven, zoals het gewicht van die "boggies", de veerdruk, de hoogteverplaatsing en de snelheid waarmee het allemaal moet plaatsvinden.

Berichten: 2

Re: Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

De excentriek is de kleinste as in het midden, onderaan de tekening. Het asje zal 3mm uit center afgedraait worden, dus een verplaatsing van 6mm.

De kracht die elke boggie op de excentriek uitoefent zal ongeveer 5 kN zijn. (Dat is de veerdruk, gewicht en andere krachten)

Het schudden moet gebeuren aan een frequentie van 4Hz, dus 240 omw/min.

Ik verwacht niet dat jullie alles uitrekenen, enkele basisformules zullen al een grote help zijn.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

Inderdaad, nu kunnen we gaan rekenen. In het eerste bericht ontbrak alle relevante informatie.

Algemene formule voor vermogen is kracht maal verplaatsing gedeeld door tijd.

Bij een frequentie van 4 Hz moet je zo'n boggie (wat is dat eigenlijk?) optillen in 1/8 seconde

Dus 5000N * 0,006m /0,125sec = 240 watt.

Als ze beide tegelijk opgetild moeten worden, dan moet je dat verdubbelen. Lopen ze een halve periode uit fase, dan blijft het 240 watt. Misschien zelfs minder als het optillen van de ene geholpen wordt door het dalen van de andere.

Dit is misschien nog niet het definitieve antwoord, maar je weet nu in welke orde van grootte je moet denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

boggie (wat is dat eigenlijk?)
Bougie, lijkt mij. Maar volgens mij wordt een zuiger bedoelt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vermogen voor het aandrijven van een excentriek

een bogie is een kader waarin wielen lopen,

zoals bvb. de bogies onderaan een treinstel.

Reageer