Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 124

Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Hallo iedereen

Ik weet dat er bij aanwezigheid van alcohol (ethanol) uiteindelijk een carbonzuur gevormd wordt. Die reactievergelijking heb ik kunnen vinden, maar daarvoor moet er uiteraard eerst een aldehyd gevormd worden, en die vergelijking lukt me niet. Is er iemand die me kan helpen ?

1) ???

2 ) Reactievergelijking waarbij azijnzuur ontstaat

2 K2Cr2O7 + 8 H2SO4 + 3 C2H5OH → 2 Cr2(SO4)3 + 2 K2SO4 + 3 CH3COOH + 11 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Een aldehyde ontstaat via oxidatie van een primair alcohol, een carbonzuur ontstaat door de oxidatie van een aldehyde. Verder is K2Cr2O7 een sterke oxidator in zuur milieu.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 124

Re: Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Een aldehyde ontstaat via oxidatie van een primair alcohol, een carbonzuur ontstaat door de oxidatie van een aldehyde. Verder is K2Cr2O7 een sterke oxidator in zuur milieu.


Dat weet ik. Ik weet alleen niet hoe ik de reactievergelijking moet opstellen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reacties alcoholtest: blaaspijpje

Weetje welk aldehyde ontstaat na oxidatie van ethanol?

C2H5OH + K2Cr2O7 + H2SO4 Afbeelding aldehyde + K2SO4 + Cr2(SO4)3 + H2O

aldehyde + K2Cr2O7 + H2SO4 Afbeelding CH3COOH + K2SO4 + Cr2(SO4)3 + H2O

Daarna is het een kwestie van de vergelijkingen correct te schrijven.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer