negatieve snelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

negatieve snelheid

bestaat negatieve snelheid: ikzelf denk van wel, maar er zijn anderen die daar niet zo over denken - zo ja hoe overtuig ik hen, zo nee, hoe overtuig ik jullie?

Berichten: 1.404

Re: negatieve snelheid

Dit hangt natuurlijk gewoon van je definitie af. Over het algemeen geven we snelheid aan met een richting en een positieve waarde maw snelheid is een vector.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: negatieve snelheid

juist, het is was hij zegt.

stel je zegt dat een auto 5 meter per seconde aflegt. en vervolgens gaat hij achteruitrijden dan zijn er veel berekeningen die niet meer zouden kloppen als je de snelheid niet negatieg zou maken tijden zijn achteruit rit

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: negatieve snelheid

Als je een negatieve snelheid zou hebben, en dus niet bedoelt als achteruit rijden, dan heb je hele leuke relativistische dingen, dat is naar het verleden reizen wel ineens mogelijk. De tijd van de stilstaande gaan nu langzamer tov jou, ipv dat jouw tijd langzamer gaat tov van hen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: negatieve snelheid

Als je een negatieve snelheid zou hebben, en dus niet bedoelt als achteruit rijden, dan heb je hele leuke relativistische dingen, dat is naar het verleden reizen wel ineens mogelijk. De tijd van de stilstaande gaan nu langzamer tov jou, ipv dat jouw tijd langzamer gaat tov van hen.
SQ, wat bedoel je precies? Het zou namelijk niet goed zijn als er iets misging in de relativiteitstheorie bij een negatieve snelheid. Vergeet niet dat er in de bekende gamma een v2, waardoor het teken uitgecancelled wordt.

Zoals peterdevis als zei, snelheid is een vector. Het kent dus een richting en een grootte. Afhankelijk van het gekozen assenstelsel kan de grootte zowel positief als negatief zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: negatieve snelheid

Ik zat het wat exotischer te zoeken, net zoals dat je sneller dan het licht zou kunnen gaan als je een negatieve massa / energie verhouding zou hebben. Misschien als je een onbevatbare negatieve snelheid zou hebben dat je dan ook relativistische effecten omdraait, maar je hebt wel gelijk, door het kwadraat los je dat probleem misschien op. Ik probeer in de lijn van de topic starter te denken. Ik denk dat achteruitrijden niet de negatieve snelheid is die hij in gedachte had.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 7

Re: negatieve snelheid

Zoals peterdevis als zei, snelheid is een vector. Het kent dus een richting en een grootte. Afhankelijk van het gekozen assenstelsel kan de grootte zowel positief als negatief zijn.
hiermee kan ik akkoord gaan: snelheid is een vorm van beweging, dus moet je een referentie kiezen, dus kan snelheid zowel negatief als positief zijn,

natuurlijk gebruiken we in normale mensen wereld alleen maar positieve snelheid, om dat de refentie sowieso duidelijk is uit de context, maar theoretisch kan het en is het zelf noodzakelijk als je snelheid wil beschrijven t.o.v. een andere snelheid (vanuit een en dezelfde referentie, wat toch wel gewenst is) of t.o.v je gekozen referentie.

nog meningen zijn welkom, maar ik blijf erbij, snelheid is instaat negatief te zijn

Reageer