Reactie vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Reactie vraag

Beste,

De vraag is:

Men laat in een afgesloten ruimte 80 g calcium en 80 g broom met elkaar reageren.

Hoe groot is de massa van het mengsel na de reactie?


Mijn berekening:

1 mol Calcium = 40 gram.

80 gram calcium is dus 2 mol.

1 mol broom = 80 gram.

Aangezien Broom Br2 is, is 1 mol broom dus 80 x 2 = 160 gram.

Echter staat er: 80 gram broom, dus is het 0,5 mol broom.

is dus..

2 mol Calcium reageert met 0,5 mol broom tot iets.

Calcium is in overmaat, er blijft 1,5 mol calcium over. Er ontstaat dus 0,5 mol broom. (edit: oke dit klopt natuurlijk niet want er onstaat geen broom. Maar wat ontstaat er dan wel??:S)

1 mol broom = 80 gram.

0,5 mol = 40 gram.

Dit blijkt niet te kloppen. Het antwoord moet zijn: 160 gram. ;)

Weet iemand aub wat ik fout doe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reactie vraag

Weet iemand aub wat ik fout doe?
doorhollen als een blind paard ;) .



wet van behoud van massa: gooi 160 g diverse stoffen in een vat, zorg dat er niks ontsnapt, en hoeveel van wat er ook tot wat reageert of niet, die massa blijft gewoon die 160 g.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Reactie vraag

Jan van de Velde schreef:doorhollen als een blind paard :P .



wet van behoud van massa: gooi 160 g diverse stoffen in een vat, zorg dat er niks ontsnapt, en hoeveel van wat er ook tot wat reageert of niet, die massa blijft gewoon die 160 g.
Beste,

Dank voor uw snelle reactie.

Maar ik dacht altijd dat je met mol moest rekenen. Het aantal mol van het product kan toch verschillen van de beginstoffen, en daardoor dus ook de massa? ;)

Edit:

Of komt het door: ''afgesloten ruimte''?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Reactie vraag

Inderdaad, het komt door "afgesloten ruimte". Er kan niks in of uit, dus blijft de massa hetzelfde. Daar hoef je helemaal niet aan te rekenen.

Oja, toch wel, je moet 80 en 80 optellen. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reactie vraag

Skipito schreef:Men laat in een afgesloten ruimte 80 g calcium en 80 g broom met elkaar reageren.

Hoe groot is de massa van het mengsel na de reactie?
calcium, broom en calciumbromide zijn nog steeds een mengsel.

Voor mijn part stop je een laboratoriumrat met een bak eten en drinken in een afgesloten ruimte, de massa van de inhoud van de ruimte zal niet veranderen, zelfs niet als de rat na verloop van tijd sterft bij gebrek aan voedsel of zuurstof, of gewoon van ouderdom, zelfs niet als zijn kadaver na langere tijd geheel vergaan is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Reactie vraag

Dank jullie wel! Ik snap het. ;)

Reageer