Windows product key

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Windows product key

Vandaag werd ik bij iemand geroepen waar de PC bij het opstarten meldt dat er mogelijk illegale software op staat.

Bij doorzoeken onder Probleemoplossing werd gemeld dat de product key van het besturingssysteem niet overeenkomt met wat bij Microsoft bekend is.

Nou staat die product key op een sticker op de kast, maar die zou toch ook ergens in de PC zelf moeten staan, want hoe kan Microsoft dit andes weten?

Ik heb gezocht in het Configuratiescherm, leek me de meest logische plaats. Maar daar kan ik het niet vinden.

Dus: waar o waar?

Berichten: 7.068

Re: Windows product key

Volgens mij heb ik hier ook ooit naar gezocht en is het antwoord: 'nergens' (tenminste niet op een plek waar je die kan aflezen. De key zit encrypted ergens in de registry).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Windows product key

Start->rechtsklikken computer->properties/instellingen.

Helemaal onderaan het venster staat er de Product-ID. Die moet dezelfde zijn als die op de kast. (werkt enkel op Win7 en Vista, maar je hebt de OS niet opgegeven)

Overigens gaat ze haar PC automatisch binnen de 3 maanden verliezen, normaalgezien. De enige oplossing is een namiddagje vrijnemen en contact opnemen met de klantendienst van Microsoft en een paar uur aan de lijn hangen...

(of een nieuwe installeren)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windows product key

Dat is het dus niet. Product-ID had ik op mijn eigen PC al gevonden, en ik had al geconstateerd dat dat een heel ander nummer is dan de product key die op de kaststicker staat. Is niet alleen een ander nummer, maar heeft ook een ander format.

Product key is een reeks van 5 keer 5 karakters. Voornamelijk hoofdletters, maar er komen ook een paar cijfers in voor.

Ik werk zelf met Vista

Overigens denk ik niet dat ze haar PC gaat verliezen. (hoe weet je eigenlijk dat het een "ze" is, dat had ik niet verteld)

Ik ken een andere PC waarvan bekend is dat er een illegale versie van XP op staat. Die geeft bij opstart precies dezelfde mededeling, dus het kwam mij niet onbekend voor. Die draait al jaren met dit euvel, een kwestie van domweg elke keer die mededeling wegklikken.

De PC van de betreffende dame draait overigens met XP Professional.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Windows product key

Overigens denk ik niet dat ze haar PC gaat verliezen. (hoe weet je eigenlijk dat het een "ze" is, dat had ik niet verteld)
Mensenkennis/vooroordelen, geen idee anders, het ging onbewust.
klazon schreef:Ik ken een andere PC waarvan bekend is dat er een illegale versie van XP op staat. Die geeft bij opstart precies dezelfde mededeling, dus het kwam mij niet onbekend voor. Die draait al jaren met dit euvel, een kwestie van domweg elke keer die mededeling wegklikken.

De PC van de betreffende dame draait overigens met XP Professional.
Ja, op XP blokkeert hij inderdaad niet.

Maar dan kan ik je helaas niet verderhelpen, iedere keer als ik dat probleem had, heb ik een nieuw besturingssysteem geinstalleerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Windows product key

klazon schreef:maar die zou toch ook ergens in de PC zelf moeten staan,

Dus: waar o waar?
Kijk hier eens.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windows product key

Aha, een tooltje om de encryptie te ontcrypten.

Toch wel triest dat je zulke capriolen moet uithalen om wezenlijke informatie te achterhalen. Toch maar proberen.

Bedankt voor de tip.

Berichten: 7.068

Re: Windows product key

Toch wel triest dat je zulke capriolen moet uithalen om wezenlijke informatie te achterhalen.
Dus ik zit achter jouw computer en kan makkelijk bij de product key. Ik schrijf hem op een papiertje en als ik thuis ben gebruik ik hem om mijn kopie van windows te registreren... dat lijkt met een probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windows product key

Ik zie dat probleem niet. Als je achter mijn computer zou zitten, dan kan je die product key ook aflezen van de sticker die op de kast zit geplakt. Daar hoef je hem niet eens voor aan te zetten.

En dan heb je er nog niks aan, want ik heb mijn kopie van Windows al geregistreerd onder die code. Dat is juist de hele truc van die product key, voorkomen dat een exemplaar op twee machines draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Windows product key

Maar gaat het om een probleem dat vergelijkbaar is met dit?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windows product key

Het gaat inderdaad om dat probleem. Enige verschil is dat de tekst in het Nederlands verschijnt.

Waar ik achter probeer te komen is of de product-key in de PC overenkomt met die op de sticker.

Als dat zo is, dan is het vreemd dat die melding komt, als het niet zo is, dan is het logisch.

De PC is gekocht op een rommelmarkt, dus het zal niet eenvoudig zijn om de oorspronkelijke eigenaar te vinden.

Die zou misschien uitsluitsel kunnen geven over wat er met dat ding is gebeurd.

Het ding werkt verder overigens prima, alleen die steeds weer terugkerende melding is een beetje irritant.

Reageer