Blikje dragen met balsa hout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Blikje dragen met balsa hout

Goede avond iedereen,

We hebben voor het vak inleiding tot bouwtechnisch ontwerpen de opgave gekregen een cola blikje te dragen boven een kloof van van 300 mm breed door middel van een structuur uit balsa houten latjes van 2 mm x2 mm. Alle structuren en ook het blikje mogen niet in de zone 50 mm boven de kloof bevinden.

We dachten gebruik te maken van een gebogen balsa houten latjes waaraan we touwtjes bevestigen (op regelmatige afstanden) die naar een 'brandpunt' lopen waarin het blikje wordt opgehangen. Een soort van partieel fietswiel ...

De vorige begeleiding hadden we een parabool structuur gebogen. Deze kon het blikje wel dragen maar enkel als we de latjes (twee stuks) er van weerhielden uit te knikken. De begeleider rade ons aan een beperktere boog te maken en ipv gelijkmatig alleen op plaatsen die boven het blikje uitsteken touwtjes te hangen (dragende touwtjes). Daarna mag de boog in principe overgaan in een recht stuk.

Onze vraag is (dat wat de begeleider vertelde lijkt me wel te moeten werken) hoe we deze boog bereken/zo efficiënt mogelijk maken, onder welke hoek het geheel ideal draagt, hoe lang we de latjes best nemen ... etc.

Alle informatie die eventueel zou kunnen helpen is welkom. We hebben gewoon geen houvast/beginpunt buiten experimenteel te werken (maar dan gaan we heel veel latjes breken vrees ik + onze tijd is beperkt ! ).

Alle hulp is meer dan welkom ;)

Berichten: 1.816

Re: Blikje dragen met balsa hout

Ik meen dat ze op de TU-Delft een constructie gemaakt hebben met spaghetti en dat zelfs zonder touw en lijm.
LiA

Berichten: 2

Re: Blikje dragen met balsa hout

ja bij ons in het middelbaar ook, 1 kg spaghetti droeg 47 kg (wel gelijmd), gelijkmatig verspreid over een brug die een overspanning heeft van 1200 mm (dmv parabool brug). Maar dat is nu jammer genoeg niet de opgave ;)

Reageer