Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een eindwerk. Een veelgebruikte techniek hierin is PCR. Nadat ik mijn stalen opgezuiverd heb, moeten die altijd eerst even in de diepvries. Mijn begeleider zegt dat dit moet, omdat de multiplex PCR anders geen goed resultaat biedt. Ze kan me wel niet uitleggen waarom en een zoektocht op google scholar bracht me ook niets op. Hebben jullie een idee?

Groetjes,

Miba85

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Hmm eigenlijk heb ik hier nog nooit van gehoord, en ik neig ernaar te denken dat dit een gevalletje is van:

Zo werkte het het best, toen de maan zo stond en ik mn lucky sokken aan had, als je dan alleen met je rechterhand de vriezer opendoet en linksom draait, werkt de PCR het best.. Kom je enorm vaak tegen in labs..

Maar misschien heb ik het mis en is er wel een verklaring voor, maar ik heb in PCR nog nooit zo`n verschil gezien.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 2

Re: Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Ik heb het antwoord ondertussen gevonden en ik had het eigenlijk zelf moeten weten... o_O'

Door de stalen in te vriezen ontstaan er ijskristalletjes in de bacteriecellen, waardoor die makkelijker lyseren. Zonder deze stap, is er enkel lyse van de cel door de hoge temperatuur in de PCR.

Eerst even invriezen geeft dus een beter 'rendement' van gelyseerde bacteriën, dus meer DNA, dus mooiere PCR.

grt

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Aha, oke, ik wist niet dat je "stalen"bacterien waren, ik dacht dat je opgezuiverd DNA eerst even invroor..
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 320

Re: Waarom heeft het invriezen van stalen een positief effect op een pcr?

Aha, oke, ik wist niet dat je "stalen"bacterien waren, ik dacht dat je opgezuiverd DNA eerst even invroor..


Inderdaad, want invriezen/ontdooien van DNA stalen vóór (q)PCR heeft meestal net een negatief effect op je resultaten. Hiervoor geldt wel "hoe verser, hoe beter" ;)

Reageer