Druk berekenen in fontein systeem

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

Druk berekenen in fontein systeem

Hallo,

Als eerste wou ik dat ik beter had opgelet op school :P

Ik ben thuis bezig om een fontein orgeltje voor in de tuin te ontwerpen. Elektrisch / mechansch / loodgieter techinsch kom ik er wel uit. Alleen berekenen wat ik precies nodig heb ik lastig. Want ik wil er niet achter komen dat één van de gekozen onderdelen in het syteem niet toereikend is.

Ik heb iets een probleem waar ik toch niet uit kom. Ik kan het ook niet echt helder vinden op internet. Misschien gebruikt ik de verkeerde zoekwoorden.

Het probleem is dit.

Ik heb een pomp met een capaciteit van 2000 l/h, met opening van 13mm en een maximale opvoerhoogte van 2,6m

(Dit kan ook eventueel een zwardere pomp worden, maar je moet ergens beginngen met rekenen ;) ) Het nadeel van vijverpompen is dat ze geen druk specifiseren, maar alleen debiet.

Na deze pomp zitten 4 elektrische afsluiters. 3 van de afsluiter gaan naar fonteinen.

De 4e klep is voor retour om de druk kwijt te raken als de andere kleppen dicht zitten. De afslutiers hebben een werkdruk van 0,2 bar. Ik kan ook kleppen krijgen van een lagere werkdruk, maar die zijn het dubbelen qua prijs.

De opvoerhoogte van de pomp is 2 meter want hij haalt zijn water uit een buffervat onder de grond.

De fonteinen mogen rond de 0,5 m omhoog spuiten ( kan met smoring regeld worden)

Gat fontijn is 12mm

De slang lengte naar elke fontijn is ongeveer 10m en de diameter van de slang is 20 mm ( ik kan de diameter nog wijzigen)

Ik zou graag alles willen door rekenen of alles haalbaar is. Ik weet gewoon niet echt waar ik moet beginnen met rekenen en hoe dit gestructureerd te doen.

Ik heb zoveel mogelijk informatie proberen te geven. Wil iemand mij helpen om dit vraagstuk met mij op te lossen?

Groeten,

Edwin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Maak eerst eens een schets van het hele systeem (met hoogteverschillen, lengtes, diameters, kleppen, fontijnen, etcetera) en upload die (groene knop rechts onder nieuwe berichten venster), want anders is het voor buitenstaanders te onduidelijk.
Ik heb een pomp met een capaciteit van 2000 l/h, met opening van 13mm en een maximale opvoerhoogte van 2,6m

(Dit kan ook eventueel een zwardere pomp worden, maar je moet ergens beginngen met rekenen) Het nadeel van vijverpompen is dat ze geen druk specifiseren, maar alleen debiet.
Je weet de maximale opvoerhoogte dus weet je wat het maximale drukverschil is dat de pomp kan produceren. Wat voor soort pomp is dit? Als dit een centrifugaalpomp is dan is de opvoerhoogte echter afhankelijk van het werkelijke debiet en dat is dan weer afhankelijk van de totale weerstand en hoogteverschillen in het systeem. De fabrikant moet je een grafiek hiervoor kunnen geven.
De afslutiers hebben een werkdruk van 0,2 bar. Ik kan ook kleppen krijgen van een lagere werkdruk, maar die zijn het dubbelen qua prijs.
Wat bedoel je in dit geval met werkdruk?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De werkdruk is de minumale druk waar de klep pas open gaat.

Die grafiek kan ik helaas niet zo snel vinden, maar daar ga ik achter aan.

De schets heb ik gemaakt. ik hoop dat het duidelijker is.

Gr,

Edwin
Bijlagen
Schets_voor_berekening.pdf
(10.42 KiB) 403 keer gedownload

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De pomp is de Vivaria Vario 2000, maar dit staat niet vast. Maar om te beginnen mee te rekennen is hij goed denk ik.

Het enige wat ik kan vinden is dat bij een hoogte van 0m het debiet 2000l/h is. Bij 0,4m ishet debiet 1580l/h. Bij een hoogte van 0.8m is deze 1350 l/h. Bij 1,2 is deze 1050l/h. Bij 1.6m is deze 640l/h en bij 2m is deze 280l/h.

Ik kan helaas geen grafiek vinden. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De werkdruk is de minumale druk waar de klep pas open gaat.
Dat zegt me nog niets, maar ik neem aan dat het getal niets met de wrijvingsdrukval van de klep van doen heeft.

Waar staat het waterniveau in het ondergrondse buffervat?

Is bekend wat het verband tussen debiet en drukval van de fontijnkoppen is?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Het niveau van het vat is helemaal vol tot net boven de pomp (rond de 30cm) gemiddeld zal het niveau rond de halve meter zitten

Bij de kleppen is het zo als de werkdruk 0,2 bar is, zal de klep als deze is aangestuurd, pas open gaan als er miniaal 0,2 bar druk tegen het menbraar aankomt.

De fontein kop is een rond gat met verder niets speciaals er in. De slang is 20mm en de kop is 12mm. Het is dus een soort verjonging.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De fontein kop is een rond gat met verder niets speciaals er in. De slang is 20mm en de kop is 12mm. Het is dus een soort verjonging.
Is dat iets wat je zelf gemaakt hebt of heeft het een fabrikant en typenummer?

Algemeen geldt dat om een waterstraal een hoogte van 0,5 meter boven een fonteinkop te laten bereiken een uitstroomsnelheid nodig is van:

v = ;) (2*g*h) = ;) (2 * 9,81 m/s2 * 0,5 m) = 3,2 m/s

Bij een opening van 12 mm diameter vergt dat een debiet

Q = v*( :P /4)*d2 = 3,2 m/s * 0,7854 * (0,012 m)2 = 0,000362 m3/s = 1300 liter/uur.

Voor 3 fonteinen zou je dus een pomp nodig hebben die 3900 L/h kan leveren en bovendien met voldoende opvoerhoogte.

Ik probeer de benodigde opvoerhoogte niet eens te berekenen want jouw pomp kan nooit 3 fonteinen bedienen maar waarschijnlijk slechts één.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Sorry voor de late reactie. Wa een tijdje weg voor me werk. Helaas gaat werk nog voor hobby ;)

Ik zie dat je ergens begonnen ben met berekenden. Vind het zelf lastig te beginnen met nog zoveel onduidelijkheden.

Maar nu kan wel verder verdiept worden.

De fontijnkop een een onderdeel van een fabrikant. Het is de Oase Lunaled 6s

Ik heb me nog iets verdiept in de pompen. Ik heb bijvoorbeeld een pomp gevonden die 4000 liter/uur verpompt bij een opvoerhoogte van 3,2 m (is dus 3,2 bar??). (Oase Aquarius Universal Eco 4000 pomp)

Is het nu mogelijk om 3 fonteinen te bedienen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De fontijnkop een een onderdeel van een fabrikant. Het is de Oase Lunaled 6s
Dat is geen fonteinkop maar een verlichtingsring.

Zul je nog steeds een kop met een gat van 12 mm diameter gebruiken?
Ik heb bijvoorbeeld een pomp gevonden die 4000 liter/uur verpompt bij een opvoerhoogte van 3,2 m (is dus 3,2 bar??).

(Oase Aquarius Universal Eco 4000 pomp)
3,2 m = 0,32 bar.

Voor deze pomp geldt dezelfde vraag als eerder voor die andere pomp: wat is het verband tussen debiet en opvoerhoogte (grafiek of tabel) ?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Ik heb nog even gezocht en ik heb een tabel gevonden. Ik heb deze geupload.
Bijlagen
Grafiek_Pomp.jpg
Grafiek_Pomp.jpg (221.6 KiB) 1905 keer bekeken

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Ik heb ook nog wat gevonden van de kop. Eén tekening is van de maten en de andere heb ik proberen te teken hoe de kop werk met een dwars doorsnede.
Bijlagen
Maten_spuitkop.JPG
Maten_spuitkop.JPG (11.74 KiB) 1905 keer bekeken
Spuitkop.JPG
Spuitkop.JPG (6.59 KiB) 1904 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Ik weet niet meer wat je nu precies wilt installeren.

Gisteren had je het over een Oase Aquarius Universal Eco 4000 pomp maar nu plaats je een grafiek van Neptun 600 - 12000 pompen. Zijn Oase Aquarius en Neptun dezelfde pompen?

Eerst had je het over een fonteinkop met een simpel rond gat van 12 mm diameter die 0,5 meter hoog moest spuiten. Gisteren over een Oase Lunaled 6s, wat volgens de Oase-website geen fonteinkop is maar een verlichtingsring met LED-lampjes. En nu een plaatje waar niettemin weer Lunaled 6s bij staat, die een inwendige obstructie heeft met onbekend doorstroomoppervlak en waarvan bovendien niet duidelijk is hoe hoog die moet spuiten. Uit dit plaatje is niet af te leiden hoeveel debiet deze kop vraagt, en wat zijn voordruk moet zijn, voor een bepaalde spuithoogte. Moet dit een schuimeffectsproeier voorstellen?

De keuze van het type fonteinkop bepaalt hoeveel debiet en hoeveel opvoerhoogte de pomp moet leveren, en wat de diameters van je leidingen moeten zijn.

Denk dus eerst heel goed na wat voor fontein(en) je precies wilt!
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

De grafiek hoort bij de pomp, alleen op de grafiek staat nog de oude naam. De grafiek hoort bij de pomp Oase Aquarius Universal Eco 4000.

De fontein of verlichtingsring. Hoe je het ook noemt. Het is een stuk aan het einde van de slang waar het water uitkomt. Dit is het type wat ik graag wil gaan gebruiken. Ik zal proberen om nog wat informatie los te krijgen bij de fabrikant.

Ik haal mijn informatie van de oase site: Oase site

Ik heb nog een foto van de fontein / lichtring erbij gedaan.
Bijlagen
foto_fontein.jpg
foto_fontein.jpg (7.22 KiB) 1908 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Ik had eerder de indruk dat die Lunaled alleen een lichtbron was om een fontein te versieren maar blijkbaar is het tegelijk ook een soort van primitieve fonteinkop. Zonder tabelletje dat het verband geeft tussen fonteinhoogte, debiet en drukval komen we echter niet verder.

Op de Oase website vindt je bijvoorbeeld zo'n tabelletje voor de schuimsproeier 35-10E in de download brochure maar voor andere sproeikoppen is zoiets niet te vinden op de website. Zoiets moet je ook zien te vinden voor die Lunaled 6s.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Druk berekenen in fontein systeem

Oke, ik begrijp het probleem. Ik zal bij Oase gaan vragen om deze informatie. Ik laat het zo snel mogelijk weten als ik de informatie heb.

Reageer