Ferritine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Ferritine

oke, wie wil meedenken over deze labuitslagen:

man, 77 jr

transferrine 2.14

transfer sat 41.5%

ferritine 500

ijzer 22.2

Hb 8.6

MCV 97

BSE 14

dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ferritine

Wat vind je er zelf van?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Ferritine

ik denk aan ferritine als acuut fase eiwit, ik denk niet aan hemochromatose of andere. Ik heb alleen geen goede verklaring, geen algeheel ziek zijn, behalve zo dement als een deur. BSE is ook normaal. Toch iets maligne?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ferritine

Ik denk ook niet aan hemochromatose, daar past de verzadiging niet bij. Het ijzer is ook normaal. Een 77 jarige man die een maligniteit heeft zal niet zo'n mooi Hb en BSE hebben. Als acute fase eiwit is het meest waarschijnlijk, heb je nog een CRP? Daarnaast kunnen leverproblemen op basis van hepatitis of alcoholabusus een hoog ferritine geven. Is er iets bekend over de leverwaarden? Alcoholabusus is misschien iets minder waarschijnlijk aangezien het MCV niet verhoogd is.

Bovendien, wat meldt de voorgeschiedenis en wat voor medicatie gebruikt hij?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Ferritine

de leverfuncties zijn een jaar geleden voor het laatst geprikt, allen niet afwijkend. Verder voorgeschiedenis niet echt bijdragend: alzheimer, coxarthrose - osteomyelitis en nu girdlestone. Hij komt binnenkort weer terug op het spreekuur, ik laat dan opnieuw lab prikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ferritine

Moet je ook een CRP prikken, anders zegt het niets. Zou ik ook meteen een leverfunctie herhalen en opnieuw transferrineverzadiging e.d.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Ferritine

Nieuwe uitslagen: (mijn collega heeft enthousiast van alles aangevraagd)

AF 148

gamma-GT 19

ALAT 21

Bilirubine 16.4

Cholesterol totaal 4.5

CRP <1

Hepatitis A antistoffen pos, B & C hepatitiden negatief

wat denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ferritine

Leverwaarden zijn normaal dus een acute hepatitis is het niet. Ik neem aan dat IgG positief is en IgM negatief?

Alcoholabusus valt ook af gezien normale gamma GT in combinatie met de bekende normale MCV.

Heeft patient diabetes of hypertensie?

Heeft patient een oculaire voorgeschiedenis?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Ferritine

geen diabetes, geen oculaire voorgeschiedenis. Wel Alzheimers dementie, in 2003 een BII resectie ivm maagcarcinoom, bij follow-up tumorvrij. Verder een girldestone heup na osteomyelitis. Hepatitis IgM inderdaad negatief. Hij komt vandaag weer op het spreekuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ferritine

Hoe ging het?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 67

Re: Ferritine

interessant, welke medicatie neemt deze patiënt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Ferritine

Beste fender,

Je reageert in een topic dat sedert een jaar niet meer actief is. De kans dat de TS je topic leest is hierdoor aanzienlijk verminderd. Derhalve kan een reactie van de TS, of verdere respons mogelijk uitblijven.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer