Sneller dan het licht...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Sneller dan het licht...

Simpel gedachten experiment: Er zijn twee ruimteschepen op een ruimtestation. De één vliegt met 1 c naar links. De andere met 1 c naar rechts. Je zou verwachten dat de twee schepen dat met 2 c van elkaar af vliegen, maar dat mag dus niet. Hoe lost de natuur dit op?

Zien de schepen dan geen verschil in snelheid tussen het station en het andere schip?

Berichten: 7.068

Re: Sneller dan het licht...

Zoek eerst eens uit wat er volgens relativiteitstheorie gebeurt...

Berichten: 199

Re: Sneller dan het licht...

Zoek eerst eens uit wat er volgens relativiteitstheorie gebeurt...
En hoe moet ik dat weten? Als ik het wist stond deze vraag er niet, wijsneus...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sneller dan het licht...

Zien de schepen dan geen verschil in snelheid tussen het station en het andere schip?
Inderdaad, objecten met de lichtsnelheid, hebben de lichtsnelheid in alle inertiaalframes.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciale_rela...heorie#Gevolgen voor het optellen van snelheden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7.068

Re: Sneller dan het licht...

En hoe moet ik dat weten?
Een boek over relativiteitstheorie bestuderen?

Berichten: 199

Re: Sneller dan het licht...

Een boek over relativiteitstheorie bestuderen?
Uhm, ik heb alleen 'Einstein voor Dummies' en een heel moeilijk kwantummechanica boek. Dat zal de komende maanden nog wel veranderen, maar nu doe ik ff eindexamen VWO. Dat het geen verschil ziet tussen het ruimte-station en het andere schip leek me gewoon logisch, maar ik heb mij nog niet verdiept in de relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Sneller dan het licht...

Misschien is de minicursus speciale relativiteitstheorie op dit forum dan iets voor jou. Het lijkt me in ieder geval op het juiste niveau geschreven en is ook niet al te lang.

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Sneller dan het licht...

Ik ben benieuwd of je er al uit bent wat betreft deze vraag?

Niets kan sneller reizen dan het licht.

De 2 vliegtuigjes vetrekken uit hetzelfde punt ieder een andere richting uit met de snelheid van het licht.

De natuur hoeft in dit geval toch niets op te lossen?

M.a.w er zijn geen deeltjes materie die tussen de vliegtuigjes zich met 2x de snelheid van het licht bewegen.

Als je het van bovenaf zou bekijken zie je de twee vliegtuigjes vanuit het zelfde punt allebei ieder zijn eigen kant opgaan met de snelheid van het licht.

Of zie ik dit verkeerd?

Gr

Hiddo.

Berichten: 199

Re: Sneller dan het licht...

Dat je niet sneller kan dan het licht heb ik wel aangenomen, maar ik heb nog nooit het volledige bewijs onder ogen gezien. Ik heb alleen begrepen dat je oneindig veel energie nodig hebt, en dat hebben we niet. En natuurlijk dat de tijd niet trager kan dan stilstaan. Er wordt echter altijd gezegt: "niet sneller dan het licht". Maar als je nou het licht eens sneller maakt? Natuurlijk breek je dan de Wet van Behoud van Energie maar ik denk dat dit geen belemmering is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Sneller dan het licht...

Er wordt echter altijd gezegt: "niet sneller dan het licht". Maar als je nou het licht eens sneller maakt?
Licht is een elektromagnetisch golfverschijnsel, en als gevolg daarvan plant licht zich altijd met dezelfde snelheid c voort. Dat je niet sneller kunt dan c volgt uit de Lorentztransformaties.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 306

Re: Sneller dan het licht...

is het nou logisch en verklaard waarom licht voor elke waarnemer met dezelfde snelheid gaat? of is het waargenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Sneller dan het licht...

is het nou logisch en verklaard waarom licht voor elke waarnemer met dezelfde snelheid gaat? of is het waargenomen?
Het licht (foton) is niet meer dan een klein onderdeel van een veel groter geheel namelijk

het elektromagnetisch spectrum. (frequentie f=500 THz ongeveer ,voor zichtbaar light)

elektromagnetische straling die verantwoordelijk is voor elk gebeurtenis en interactie

met elektronen en atomen onderling is beperkt tot v=c in ruimte x en afhankelijk van tijd t ( V=x.t )

Hoe de tijd op een GSM (bv) word weergeven is afhankelijk van de interactie tussen atomen en elektronen

onderling , en deze interactie (elektromagnetische straling )verloopt met snelheid c .

Bij reizen met bijna V=c , zal de tijd voor de reiziger sneller verlopen omdat er een soort van

"Blueshift" in de tijd plaatsvind .frequentie van elektromagnetische straling neemt toe ,

(frequentie van interactie )

en tijd (t) is nu eenmaal afhankelijk van frequentie (f) (t=1/f)

er bestaat ook zo iets als blauwverschuiving in een gravitatieveld ,

in satellieten rondom de aarde verloopt tijd sneller en daarom moet in onze GPS toestellen

er een wiskundige correctie aangebracht worden om de positie exacter te bepalen.
Nullius in Verba

Berichten: 1.404

Re: Sneller dan het licht...

is het nou logisch en verklaard waarom licht voor elke waarnemer met dezelfde snelheid gaat? of is het waargenomen?


De wetten van maxwell (elektriciteit en magnetisme) voorspelden reeds een electromagnetische golf die zich voorplant met de snelheid c ongeacht de waarnemer. Dit is in verschillende experiment en bevestigd.

Het is door de waarneming dat theorien bevestigd of ontkracht worden.

Ultiem kun je ook stellen dat natuurwetten niets verklaren maar enkel beschrijven. We weten dat twee objecten elkaar aantrekken (uit observatie), we stellen uit observatie een natuurwet op waardoor we voorspellingen kunnen doen hoe twee objecten op elkaar reageren, maar het waarom wordt hierdoor niet opgelost.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer