formule voor gevraagde hoeveelheid werknemers

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

formule voor gevraagde hoeveelheid werknemers

Beste mensen,

Het gaat om het bedenken van een formule voor de gevraagde hoeveelheid werknemers voor de komende jaren. Dus Vraag moet uitgerekend worden dmv een formule. Volgende is al gegeven:

1. Contractsduur huidige werknemers 5jaar

2. Verlenging contracten 40%

3. Trainingsperiode nieuwe werknemers 6 maanden

4. Drop out rate 35%

Het gaat hierbij dus om een aantal vaste factoren wat ieder jaar gelijk blijft zoals punt 1-2-3 en daarnaast punt 4 wat kan wijzigen en is afhankelijk van de hoeveelheid nieuwe medewerkers.

Wie kan hierbij een formule bedenken?

Berichten: 2

Re: formule voor gevraagde hoeveelheid werknemers

Hoi,

Stel, W(t) is aantal werknemers op tijdstip t. Het aantal werknemers bestaat uit het aantal mensen met een contract (deze noemen we C(t), er zijn C(t) mensen met contract op tijdstip t) en het aantal mensen dan in training is (deze noemen we O(t), er zijn O(t) mensen in opleiding op tijdstip t). Samenvattend:

W(t): Aantal werknemers op tijdstip t

C(t): Mensen met een contract op tijdstip t

O(t): Mensen in opleiding op tijdstip t

Het volgende verband geldt dan:

W(t) = O(t) + C(t)

Er staat dat een trainingsperiode 6 maanden duurt. 65% (100 - 35) van de mensen in opleiding wordt aangenomen, want 35% valt af. Hieruit valt dit af te leiden:

W(t+6) = W(t) + 65% * O(t)

Omschrijven naar W(t) geeft:

W(t) = W(t+6) + 65% * O(t)

40% van de contracten wordt verlengt, dus 60% stopt ermee. Contractsduur = 5 jaar = 60 maanden. Dus:

W(t+60) = W(t) - 60% * C(t)

Omschrijven naar W(t) geeft:

W(t) = W(t+60) + 60% * C(t)

Nu hebben we twee uitdrukkingen voor W(t). Deze zijn wiskundig gelijk aan elkaar dus moet gelden:

W(t) = W(t)

W(t+6) + 65% * O(t) = W(t+60) + 60% * C(t)

Hieruit krijgen we:

W(t+60) = W(t+6) + 65% * O(t) - 60% * C(t)

Stel, we nemen u = t + 60. Dan t + 6 = t + 60 - 54 = u - 54 en t = u - 60. Invullen in bovenstaande vergelijking geeft:

W(u) = W(u - 54) + 65% * O(u-60) - 60% * C(u - 60)

Tada, de formule.

Stel dat je W(u) wilt uitrekenen, dan heb je de volgende gegevens nodig:

W(u-54): Aantal werknemers van 54 maanden vóór u

O(u-60): Aantal werknemers in opleiding van 60 maanden vóór u.

C(u-60): Aantal werknemers met contract van 60 maanden vóór u.

Ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan, want W(u) is niet afhankelijk van wat er in de tussentijd gebeurd ;) (tussen 54 maanden voor u en u).

Berichten: 6

Re: formule voor gevraagde hoeveelheid werknemers

heey,

Thnx voor de uitgebreide formule..ik zal ermee aan de slag gaan en kijken of ik uit kom aangezien ik heel veel data's heb :S

Ik heb zelf ook een formule gevonden maar weet niet of het goed is..is wel wat simpeler.

1. Contractsduur huidige werknemers 5jaar

2. Verlenging contracten 40%

3. Trainingsperiode nieuwe werknemers 6 maanden

4. Drop out rate 35%

De gevraagde aantal werknemers is trouwens 2320 mensen!

D=demand--> ?

T= Tijd---> 5 jaar

S1= Source rate( mensen die binnen komen) ---> 40%

S2= Sink rate ( mensen die weg gaan)60%

V= Benodigde mensen 2320

D= S2*T

------------ = 0.66%

V

Ik kan hier alleen de trainingsperiode en drop outs niet kwijt :S maar het is een formule wat ik gevonden heb om de steady state te bereiken..dus voor ieder jaar zelfde berekeningen totdat steady state word bereikt..

Uiteindelijk moet ik kunnen aangeven welke jaar de percentage van binnenkomst en uitgang van personeel het zelfde is.

Reageer