Kans renaturatie dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Kans renaturatie dna

Beste allen,

ik volg een redenering in mijn cursus moleculaire biologie niet. Het betreft de kans op renaturatie van DNA. De snelheid is onder andere afhankelijk van de complexiteit van het genoom (hoe complexer, hoe trager je strengen renatureren uiteraard). Ik krijg er enkele voorbeelden bij:

- Het bacteriofaag λ genoom is 4.9 x 104 bp groot en kan in 49 fragmenten van 1000 bp gebroken worden. Na denaturatie geeft elk van de dubbelstrengige fragmenten aanleiding tot twee strengen. De kans om bij renaturatie de complementaire streng te vinden is 1/98 .

- Het gist genoom is 13.5 x 106 bp groot => 13.5 x 103 dubbelstrengige fragmenten van 1000 bp => renaturatie kans: 1/27 000.

Hoe komt men aan die 1/27000?

Dank bij voorbaat

Berichten: 320

Re: Kans renaturatie dna

Genoom is 13.5 *10^6 Bp groot en elk fragment bestaat ongeveer uit 1000 bp. Hoeveel fragmenten zijn dat dan? Wat is dan de kans op renaturatie?

Berichten: 320

Re: Kans renaturatie dna

even ter zijde: "complexiteit" van een genoom mag je niet zomaar in rechtstreeks verband leggen met de grootte ervan. Hier wordt dit misschien wel bedoeld, maar in heel veel gevallen is dat zeker niet zo.

Reageer