Rendement berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Rendement berekenen

Hallo,

Ik moet het rendement (uitdrukken in winst per geinvesteerde euro) berekenen maar kom hier echt niet uit.

wat is de formule hiervoor en welke gegevens heb ik nodig?

Ik weet dat het bedrijf een omzet per jaar heeft van 576 miljoen en de investering 41,8 miljoen bedraagt. Mis ik dan nog gegevens om het rendement te berekenen?

Is het rendement dan: 576 / 41,8 miljoen = 13,78 miljoen per geinvesteerde euro?

Wie kan mij helpen??

Gr.

Berichten: 2

Re: Rendement berekenen

zoveel keer bekeken en niemand die me kan helpen?

Berichten: 400

Re: Rendement berekenen

Om te antwoorden op je vraag waarom ik niet kan helpen (en wellicht veel mensen):

Ik heb je cursus niet in mijn handen, dus weet ik bijvoorbeeld niet wat de definitie van rendement is. Dat begrip wordt ook in heel veel contexten gebruikt. Wiskunde draait niet om formules. Niemand kan jou dan ook zomaar een antwoord geven wat "de formule" is van een begrip dat in duizendeneen contexten wordt gebruikt. Misschien heb je in je cursus een definitie in woorden met uitleg erbij waaruit je wel kan afleiden wat bedoeld wordt en hoe je "het rendement" in dit geval betekent.

Daarnaast: je zet niet in je vraag wat de vraag is! Ik zou denken uit je post dat je het rendement van een bepaald bedrijf wil berekenen maar heb geen idee wat dat dan zou betekenen.

Je hebt het over een investering maar zegt niet wat dat betekent: is dat de totale investering waarmee het bedrijf is opgebouwd en is er daarna nooit meer in geïnvesteerd?

Samengevat: ik weet absoluut niet waarover je het hebt. Neem niet aan dat de mensen hier je cursus kennen en zo direct weten wat je bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Rendement berekenen

Rendement is de winst of groei die je ergens op maakt. Dus als je ergens 10 euro instopt en je houdt uiteindelijk 12 euro over, is je rendement 2 euro, of uitgedrukt in procenten (t.o.v. de inleg) 20 %.

In jouw geval is de inzet 41.8 miljoen en daarmee "creëer" je 576 miljoen (althans zonder verdere gegevens denk ik dat je investering en omzet hier zo moet interpreteren). Het rendement is dan 576 - 41.8 = 534.2 miljoen, oftewel 534.2 / 41.8 = 1277.99 %.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 400

Re: Rendement berekenen

Zou kunnen. Kan je de jaarlijkse omzet gelijkstellen aan de waarde van het bedrijf? Dan gaat het om 'virtuele winst'. Ik vind het toch lastig om te kunnen antwoorden. In winst per geïnvesteerde euro zou dat dan 12,78 euro zijn.

@henk89: oppassen met miljoen al of niet erbij zetten.

Berichten: 264

Re: Rendement berekenen

Een " algemene" definitie van rendement:

rendement = {Gunstige uitstroom}/{instroom}

Voor jou is de gunstige uitstroom de opbrengst of whatever - dat kan je zelf invullen. De instroom het geinvesteerde deel. Maar zoals boven verteld, de definitie van rendement bestaat niet in absolute termen. Meestal is het hierboven staande een nuttige definitie van rendement, maar dat moet je per situatie bepalen.

Reageer