Meerkeuze: wet van lenz (2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: wet van lenz (2)

Een vierkante draad staat loodrecht op een lange draad. De stroom in de draad vermindert. De stroom in het vierkant gaat dan:

A. Met de klok mee

B. Tegen de klok in

---------------------------------------------------------

De vraagstelling kan misschien voor verwarring zorgen. Maar ik zal het als volgt interpreteren (als jullie een andere interpretatie logischer vinden, zeg dat dan zeker!): In de vierkante draad loopt initieel geen stroom (of kan dit niet, aangezien ik er ook van uit ga dat de vierkante draad een geleidende draad is?), de stroom die vermindert is in de lange draad.

Ik heb een tekening gemaakt hoe ik de situatie zie. Onderaan zie je dus de lange draad met een stroom I naar rechts. Deze stroom wekt een magnetisch veld op die boven de draad UIT het blad komt. Als de stroom in de lange draad nu vermindert, zal het magnetisch veld ook kleiner worden en bijgevolg de magnetische flux door het vierkante oppervlak ook. De wet van Lenz zegt dat er dus een inductiespanning zal gecreëerd worden die deze fluxverandering tegen gaat. De rechterhandregel geeft me dan dat deze inductiestroom in tegen wijzerzin zal lopen (zie rode pijlen op de tekening).

Is dit correct of zien jullie nog een andere manier om deze vraag te interpreteren en beredeneren?
Wet_van_Lenz.jpg
Wet_van_Lenz.jpg (24 KiB) 89 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Meerkeuze: wet van lenz (2)

Is dit correct of zien jullie nog een andere manier om deze vraag te interpreteren en beredeneren?
je redenering is correct. Maar met andere interpretaties kan ik een precies tegengesteld resultaat krijgen.
lenz_2_.png
lenz_2_.png (5.95 KiB) 88 keer bekeken
lenz_2_2.png
lenz_2_2.png (5.8 KiB) 88 keer bekeken
En er zijn nog andere gevallen denkbaar.

Zoiets zou een opgavenmaker moeten kunnen voorzien. Die móet dus een plaatje met de relatieve posities van die draden erbij geven, anders kun je niks
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: wet van lenz (2)

Dat is inderdaad ook wat ik dacht. Bedankt voor je uitleg!

Reageer