Waterstof productie

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 1

Waterstof productie

Hallo allemaal!,

Ik doe op het moment een onderzoek naar waterstofproductie.

Het waterstof wordt geproduceerd dmv van alkaline elektrolyse in een cel. Het komt volgens mij neer op de volgende reacties:

cathode: 2H2O + 2e- -> 2OH- + H2

anode : 2 OH- -> ½02 + H2O + 2 e-

overall : H2O -> H2 + ½ O2

Nu heb ik een input op de cel van 2,5MWh en nu probeer ik uit te rekenen hoeveel waterstof ik daar maximaal mee kan produceren. Ik heb al gevonden dat 2,5MWh overeenkomt met 5,62 e28 eV (elektronvolt). Nu snap ik alleen niet zo goed hoe ik nu verder moet.

Zouden jullie mij daarmee kunnen helpen?

groetjes

Stokman

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Waterstof productie

Lees eerst eens dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 199

Re: Waterstof productie

Om te beginnen raad ik je af om deze hoeveelheden waterstof daadwerkelijk te gaan produceren!

Wel... 2,5 MWh is gelijk aan 9,0 x 109 joule (bijv. Binas tabel 5).

Je hebt deze hoeveelheid energie ter beschikking om waterstof uit water te produceren.

De vormingswarmte van water bedraagt -2,86 x 105 J/mol (Binas 57A). Dat betekent dat bij de vorming van 1 mol water uit de elementen (waterstof en zuurstof) 2,86 x 105 J aan energie vrij komt.

Als je - zoals bij de elektrolyse van water - waterstof en zuurstof wilt produceren, dan heb je per mol water dus 2,86 x 105 J aan energie nodig. Uit 1 mol water ontstaat 1 mol waterstof, dus heb je per mol waterstof 2,86 x 105 J aan energie nodig.

Met 2,5 MWh aan energie ontstaat daarom maximaal 9,0 x 109 / 2,86 x 105 = 3,1 x 104 mol waterstof.

3,1 x 104 mol waterstof is 62 kg waterstof, wat - met een dichtheid van waterstof van 0,090 kg/m3 (bij 273 K en p=p0) gelijk staat aan 690 m3 waterstofgas. Oppassen geblazen dus!!

Het moge duidelijk zijn, dat er in de praktijk nog de diverse energieverliezen zijn. De bovenstaande berekening geldt bij 100 % rendement en onder de gegeven omstandigheden.
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstof productie

Zoals robj al aantoonde zijn experimenten als deze bijzonder gevaarlijk, zeker wanneer je met zo'n grote hoeveelheden te maken krijgt. Eén kleine misstap kan het einde van stokman en zijn omgeven betekenen.

Ik kan je daarom ook ten sterkste aanraden om dit experiment niet uit te voeren.

Uit veiligheidsoverwegingen gaat dit topic op slot, meer informatie kan je vinden in de bijsluiter van het scheikundeforum.

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gesloten