Snijpunten x-as cos(ax + b)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Snijpunten x-as cos(ax + b)

Op een of andere manier krijg ik steeds het goede antwoord maar niet, wat doe ik fout?

Cos(2 ;) x + ;) /2)

Op zich hoef ik de grafiek niet te tekenen, maar wel de periodelengte + snijpunten met de x-as te weten.

De periodelengte is eenvoudig: 2 pi / a dus 2 pi / 2 pi = 1

Maar de snijpunten bij deze lukken me maar niet, het antwoord is namelijk "k".

De snijpunten van een cos (ax) of cos (x + b) vind ik wel gewoon:

cos (3x) -> sp x-as = (pi / 2 + pi k) / 3 = pi /6 + k pi/3

cos (x - 3 pi) -> sp x-as pi/2 + 6 pi/2 + k pi = 7 pi/2 + k pi = pi/2 + k pi

Maar ik snap niet hoe ik de snijpunten met de x-as van een functie in de vorm cos(ax + b) moet vinden.

cos (2 pi x + pi / 2) = 0 oplossen:

2 pi x + pi / 2 = pi / 2

2 pi x = 0 --> x = 0

Hoezo is x = k dan?

Ik zal wel iets heel simpels over het hoofd zien, maar ik zie het ff niet.

(Vervang pi door :P ik kreeg namelijk de melding dat ik teveel "smilies" in mijn bericht zou hebben)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

(Vervang pi door ;) ik kreeg namelijk de melding dat ik teveel "smilies" in mijn bericht zou hebben)
Die :P staat inderdaad min of meer noodgedwongen in de lijst met andere miniatuurafbeeldinkjes, w.o. ook de smilies.

Om idiote berichten boordevol smilies te voorkomen is het aantal "smilies" automatisch begrensd op een stuk of 10 maximaal per bericht meen ik. Dat breekt in een enkel geval (zoals hier) helaas wel eens op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

Jannemann schreef:2 pi x = 0 --> x = 0

Hoezo is x = k dan?
Wanneer is een product 0, a*b=0 geeft ... ?

Ken je de grafiek van y=cos(x)?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

Misschien helpen de anticomplementaire hoeken hier ook wel:

cos(a+pi/2)=-sin(a)

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

Safe schreef:Wanneer is een product 0, a*b=0 geeft ... ?

Ken je de grafiek van y=cos(x)?
Jaa ik ken de grafiek wel ja. Is het antwoord misschien 0 ;) + k en daardoor gewoon k?
Siron schreef:Misschien helpen de anticomplementaire hoeken hier ook wel:

cos(a+pi/2)=-sin(a)
Die hoor ik eigenlijk op dit moment van de vraag nog niet te kennen.

Nog een vraagje: kan iemand mij een soort stappenplan achtig iets laten zien (op een website ofzo) over het bepalen van de periodelengten en vooral de snijpunten met de x-as voor goniometrie? De meesten lukken me namelijk wel, maar sommigen (zoals deze hierboven) loop ik toch wel een beetje vast. Jammer, want als ik voorbeelden zou zien (het boek heeft dat niet en ik volg geen lessen ofzo) dan zou ik het denk ik wel kunnen snappen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

Jaa ik ken de grafiek wel ja. Is het antwoord misschien 0 ;) + k en daardoor gewoon k?
0 + k en daardoor gewoon k.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Snijpunten x-as cos(ax + b)

Nog een vraagje: kan iemand mij een soort stappenplan achtig iets laten zien (op een website ofzo) over het bepalen van de periodelengten en vooral de snijpunten met de x-as voor goniometrie? De meesten lukken me namelijk wel, maar sommigen (zoals deze hierboven) loop ik toch wel een beetje vast. Jammer, want als ik voorbeelden zou zien (het boek heeft dat niet en ik volg geen lessen ofzo) dan zou ik het denk ik wel kunnen snappen.
In hoeverre is de moeilijkheid van jou opgaven? Behoort deze opgave tot de moeilijkste? ... . Er zijn verschillende manieren om goniometrische vergelijkingen op te lossen, maar we weten natuurlijk niet in hoeverre je in staat bent om die op te lossen. Is het meestal iets als?

sin(...)=cos(...)



...

en nu uitwerken ... of?

Reageer