Statistiek kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Statistiek kansberekening

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes omtrent oefeningen die ik onder de knie zou moeten hebben tegen het examen statistiek. Ik zal eerst even de vraag uitschrijven, met de dingen die ik al heb, en daarna mijn vragen hierover. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Oefening 1)

18 studenten gingen op trektocht. 6 waren verbrand door de zon, 5 werden gestoken door wespen, 9 brachten het er vanaf zonder 1 van deze onaangename zaken.

A) Wat is de kans dat een door de zon verbrande student niet gestoken werden door wespen.

Mijn symbolen zijn de volgende :

V= verbrand W= gestoken door wesp | NV = niet verbrand NW niet gestoken door wesp .| /\ = doorsnede

U = unie

Gegevens zijn dus : P(V) = 1/3 P(W)=5/18 P(NV/\NW) = 9/18 = 1/2

Mijn methode :

P(NW|V) = P(V/\NW) op P(V) Nu heb ik wat problemen met die doorsnede P(V/\NW) te berekenen.

Ik denk : P(V/\NW) op P(V) = P(NW)*P(V|NW) op P(V) = P(NW)*(1-P(NV|NW)) op P(V)

= {13/18 - (1-1/2)} / 1/3 = 2/3

Mijn vraag hierbij is : het groene gedeelte, mag je dat wel gelijk stellen als die 1/2 van P(NW/\NV) ?

Dus in woorden :

De persoon niet verbrand is (NV) als de het zich al heeft voorgedaan dat de persoon niet gestoken is(NW) is dit hetzelfde als de doorsnede van NW en NV?

Het viel mij op dat er nog al wat mensen zijn die / gebruiken i.p.v. | ,.. waardoor er wat verwarring bij mij ontstond, daarmee dat ik een nieuw topic aanmaakte.

Met vriendelijke groeten,

Steven

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Statistiek kansberekening

2/3 is correct. Maak een Venn-diagram.

Berichten: 13

Re: Statistiek kansberekening

Bedankt voor de reacties!

Ik heb ondertussen het probleem gevonden, het bleek een toepassing van een formule te zijn waardoor de oefening eigenlijk wel simpel is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Statistiek kansberekening

Roxn schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik heb ondertussen het probleem gevonden, het bleek een toepassing van een formule te zijn waardoor de oefening eigenlijk wel simpel is.
Laat eens zien ...

Berichten: 13

Re: Statistiek kansberekening

Ik zal het volgende week eens typen, ben nu met een ander vak bezig. Sorry voor de late reactie.

M.v.g

Steven

Reageer