Zuiverheidsbepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Zuiverheidsbepaling

Hallo,

Ik ben bezig met een scheikunde PO over aspirine.

We moeten een zuiverheidsbepaling doen met behulp van titratie.

we hebben zelf aspirine gemaakt en dit opgelost in natronloog.

Nu moeten we de hoeveelheid aspirine in het monster uitrekenen en wat zeggen over de zuiverheid/opbrengst van de zelfgemaakte aspirine.

We hebben 300 mg aspirine, die we zelf hebben gemaakt opgelost in 10,00 mL 1,0 M natronloog

vervolgens hebben we 4 druppels methylrood toegevoegd en getitreerd met zwavelzuur (0,50M).

Deze bepalingen moesten we minimaal 3 keer doen.

Nou ben ik al een eind op weg, deze reactievergelijkingen heb ik o.a al:

C8H7O2COOH (s) + OH- (aq) --><-- C8H7O2COO- (aq) + H2O (l)

De molverhouding tussen aspirine en de OH- -deeltjes is: C8H7O2COOH : OH- = 1 : 1.

En ik weet ook dat de resterende OH- deeltjes reageren met zwavelzuur. Alleen kom ik niet uit die reactievergelijking.

Als ik met deze vergelijking werk: H2SO4 (aq) + OH- (aq) --><-- HSO4- (aq) + H2O (l) kom ik op het einde uit op een hoveelheid van 1,... gram werkzame aspirine in een aspirientje van 300 mg.

Ik denk dat de fout ligt in de laatste reactievergelijking, maar ik kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zuiverheidsbepaling

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuiverheidsbepaling

Ik kan wel helpen: Je kan beter titreren met zoutzuur. Dat maakt het eenvoudiger.

Maar als dat geen optie is: Kijk eens in de tabel met zuren en basen. Staat HSO4- er ook in?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: Zuiverheidsbepaling

We hebben inderdaad alleen getitreerd met zwavelzuur.

Maar HSO4- (base) staat inderdaad in de tabel. Het staat tegenover H2SO4.

Vandaag hoorde ik ook dat we bij de berekening ook iets moeten doen met pH. Dit omdat er een kleuromslag plaatsvond toen zwavelzuur werd getitreerd bij de aspirine die opgelost was in natronloog. De vloeistof veranderde van een gele kleur naar een oranje kleur ; dit met behulp van de zuur-base indicator methylrood, die een omslagtraject heeft van 4,8-6,0 pH.

Uiteindelijk moeten we de hoeveelheid aspirine in het monster uitrekenen en wat zeggen over de zuiverheid/opbrengst van de zelfgemaakte aspirine. En ik kom er niet uit hoe je dit met pH doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuiverheidsbepaling

xN20 schreef:We hebben inderdaad alleen getitreerd met zwavelzuur.

Maar HSO4- (base) staat inderdaad in de tabel. Het staat tegenover H2SO4.


En waar nog meer?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: Zuiverheidsbepaling

Ik zie in de binas staan, dat H2SO4- ook bij een zuur staat, krijg je dan niet de reactievergelijking:

H2SO4 (aq) + 2OH-(aq) --><-- 2H2O (l) + SO42-(aq) ?

Alleen weet ik nog steeds niet hoe we met o.a het pH tot het aantal aspirine in ons monster komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuiverheidsbepaling

Het enige dat ik in verband met pH kan bedenken is dat je de pH in het omslagpunt moet berekenen. De reactie die je geeft is op zich correct; OH- is een sterke base, en kan (als je genoeg toevoegt) dus 2 protonen onttrekken.

Bij een titratie zul je dus 2 omslagpunten hebben. Je Het eerste omslagpunt komt overeen met het punt waarop alle H2SO4 is omgezet in HSO4-. Het tweede komt overeen met het punt waarop alle HSO4- is omgezet in SO42-. Je zult daar slechts 1 van zien, afhankelijk van het omslagtraject van de indicator. Je kunt berekenen wat de pH (ongeveer zal zijn) in de beide omslagpunten.

Voor de rest zou het handig zijn als je je eerdere berekening hier plaatst. Misschien heb je daar ergens een fout gemaakt, maar daar valt nu niks over te zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: Zuiverheidsbepaling

Hierbij de berekening:

Het gemiddelde aantal liter van de zwavelzuurtitratie is 0,0065 L zwavelzuur.

Het gemiddelde aantal mg aspirine is 0,298 mg aspirine.

Bij het pipetteren is er 10,00 mL (= 0,01 L) 1,0 M natronloog (NaOH) toegevoegd. De totaal aantal mol van de OH- - deeltjes wordt dan: 0,01 mol OH-

Er vond een zuur-basereactie plaats tussen aspirine en natronloog (NaOH), natronloog reageert namelijk met de COOH-groep in aspirine. De volgende reactievergelijking volgt hieruit:

C8H7O2COOH (s) + OH- (aq)  C8H7O2COO- (aq) + H2O (l)

De molverhouding tussen aspirine en de OH- -deeltjes is: C8H7O2COOH : OH- = 1 : 1.

De OH- -deeltjes hebben met de COOH-groep in aspirine gereageerd, maar deze deeltjes waren in overmaat aanwezig. Hierdoor waren deze deeltjes nog beschikbaar en kon het met zwavelzuur reageren, zodat uiteindelijk hiermee de hoeveel aspirine berekend kan worden.

Natronloog ging dus reageren met zwavelzuur en de volgende reactievergelijking volgt hieruit:

H2SO4 (aq) + 2 OH-(aq)  2 H2O (l) + SO42-(aq)

De molverhouding tussen zwavelzuur en de OH- -deeltjes is: H2SO4 : OH- = 1 : 2.

Het aantal mol zwavelzuur is:

0,50 M x 0,0065 L = 0,00325 = 0,0033 mol H2SO4.

Het aantal mol OH-, dat heeft gereageerd met zwavelzuur, is door de verhouding H2SO4 : OH- = 1 : 2, 2 keer zoveel als het aantal mol zwavelzuur:

0,0033 mol x 2 = 0,0066 mol OH-

Van de 0.01 mol OH- heeft 0,0066 mol gereageerd met zwavelzuur. Dit betekent dat (0,01 – 0,0066 =)

0,0034 mol OH- heeft gereageerd met aspirine.



De molverhouding tussen aspirine en de OH- -deeltjes is 1 : 1. Hieruit valt op te maken dat er ook 0,0034 mol aspirine beschikbaar was in het monster.

Het aantal mg aspirine is het monster is:

0,0034 mol aspirine x 180,154 gram/mol = 0,612 gram aspirine = 612 mg aspirine in het monster.

Maar dit is vreemd, omdat we maar 0,300 gram aspirine hebben opgelost in natronloog.

Hopelijk kunnen we nog tot het goede antwoord komen!

Berichten: 2

Re: Zuiverheidsbepaling

Bij de zuur-base reactie die plaatsvindt tussen aspirine en natronloog reageert alleen het OH- deel van de natronloog met de aspirine als het goed is.

dan zou het dit moeten zijn--> C8H6O2HCOOH + OH- --> C8H6O2HCOO- + H2O

Voor de rest heb ik ook precies dezelfde manier van uitrekenen gebruikt en ik kom met zelf uit op 534 milligram aspirine, echter het aantal milligram kristallen wat ik heb toegevoegd = 302 milligram.

Ik heb Marko al een email gestuurd om te vragen of hij hiermee verder kan helpen.

Heb al op meerdere plaatsen gekeken en meer personen stuiten hierbij op problemen met deze zuiverheidsbepaling met zwavelzuur.

Reageer