Springen naar inhoud

Pizo-pantser

• Log in om te kunnen reageren

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 23:33

Ik heb geleerd dat Pizo-elementjes bijzondere kristallen zijn die van vorm veranderen onder spanning en andersom. Wanneer je zo'n kristal onder een zeer grote spanning zet, wat gebeurt er dan? Gaat het kapot, of wordt het dan sterker? Zou je dan bijvoorbeeld een panster maken dat je plaatselijk kan harden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5611 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2011 - 23:31

Ik heb geleerd dat Pizo-elementjes bijzondere kristallen zijn die van vorm veranderen onder spanning en andersom. Wanneer je zo'n kristal onder een zeer grote spanning zet, wat gebeurt er dan? Gaat het kapot, of wordt het dan sterker? Zou je dan bijvoorbeeld een panster maken dat je plaatselijk kan harden?

Hmm, het klopt, maar het klinkt spectaculairder dan het is. Een piezo-kristal wordt maar heel miniem dunner onder spanning, de vervorming is heel klein.Of het harder wordt weet ik niet. Ook is het kristal, en dus niet erg stevig, bovendien zie ik weinig nut in een pantser dat je plaatselijk kan harden, t.o.v. een gewoon altijd hard pantser.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2011 - 09:39

Nee het word niet harder. De vervorming is inderdaad erg klein, denk maar aan picometers tot nanometer bij 100V. Bij 300V houd het piezo-elektrisch verschijnsel wel zo'n beetje op.
Je kunt wel piezo schijfjes op elkaar zetten om zo een grotere verplaatsing te krijgen, maar we hebben het nog steeds over nanometers.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3269 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2011 - 13:55

De pizo-schijfjes die ik ken, gaan al bijna kapot als je er naar kijkt! Ik zou er in ieder geval nog geen brillenkoker van durven maken.

Een voordeel van plaatselijk harden kan zijn dat het op die plek harder wordt dan een compleet hard pantser. Wanneer je dit met voldoende snelheid kan doen om inkomende projectielen te kunnen weren, dan heb je een valide toepassing.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2011 - 17:02

Glas (kwarts) is ook piezoelektrisch dus heel erg onstevig is dat niet. AlN is echter een betere piezoelektrische materie, maar waarschijnlijk niet zo sterk.

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2011 - 20:05

De vervorming is dus heel klein... Ik dacht vroeg me al af waarom het zo'n belangrijk onderdeel is van de raster-tunneling-microscoop maar dat komt dus omdat hij zo precies is. Jammer, dan toch maar een vloeistof zoeken die kristaliseerd bij impact. Het liefst magnetisch en elektrisch te benvloeden om het heel snel naar n kant van de tank te kunnen trekken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures