Bij splitsing datafile, welke n aanhouden?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Bij splitsing datafile, welke n aanhouden?

Beste mede-wetenschappers,

Ik ben bezig met mijn thesis en loop nu tegen een probleem aan waar ik graag jullie hulp bij wil vragen. Het gaat om een relatief simpel vraagstuk, en ik zal daarom ook even niet meer informatie geven dan nodig lijkt (zodat het overzichtelijk blijft).

Ik doe onderzoek naar de invloed van communciatiestrategiën op de onzekerheid. Nu heb ik de variabele strategie gemeten, goede alpha's, en heb ik daar per respondent een gemiddelde van. Aan de ene kant van de schaal (1) is het Strategie A, aan de andere kant van de schaal (6), is het strategie B. Om personen in te kunnen delen bij een strategie wil ik een splitsing aanbrengen. Ik heb ervoor gekozen om scores tussen de 1 - 2,5 bij StratA te laten vallen, en tussen 3,5 en 6 bij StratB.

Door deze splitsing zijn er 11 van de n=82 personen die bij geen van beide groepen horen. Deze wil ik dus niet meer meenemen in verder onderzoek, waardoor het dus n=71 wordt.

Dan komt hier mijn vraag:

Ik heb andere zaken zoals het %mannen&vrouwen, leeftijd, sector waarin respondenten werkzaam zijn etc. al verwerkt in mijn methode, en daarbij n=82 genomen. Moet ik dit laten staan (dit was namelijk mijn respons) of moet ik het gaan berekenen met n=71?

Heel erg bedankt voor de hulp.

Berichten: 954

Re: Bij splitsing datafile, welke n aanhouden?

Dag Peter,

Eigenlijk is hier geen eenduidig antwoord op te geven, voor beide is wat te zeggen. Maar, ik zou zeggen: als je onderzoek zich richt op de selectie van n=71, dan zou ik daarover de gegevens rapporteren.

Berichten: 86

Re: Bij splitsing datafile, welke n aanhouden?

Hey Peter,

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde gehad en waar wij voor hebben gekozen is om dit simpelweg te benoemen in de thesis.

Je geeft zelf al aan dat je deze 11 personen niet mee wilt nemen in de berekeningen, dus dat zou ik dan ook niet doen.

Berichten: 3

Re: Bij splitsing datafile, welke n aanhouden?

Bedankt, ik zal er nog even over nadenken en het ook nog eens voorleggen bij mijn persoonlijke begeleider.

Reageer