Visualisatie complexe data set

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Visualisatie complexe data set

Ik ben complexe data sets aan het verzamelen. Hierbij heb ik te maken met verschillende groepen waarbij elke groep het liefst in een scatterplot weergegeven moeten worden. Hierbij maak ik slechts gebruik van 2 variabelen. Tot zover geen probleem, dit is simpelweg in excel voor elkaar te krijgen. Het probleem ontstaat wanneer ik de veranderingen door de tijd weer wil geven. Dit doe ik het liefste door de scatterplot zelf ook te laten bewegen langs de assen van de grafiek door de tijd.

Weet iemand welke software ik hiervoor zou kunnen gebruiken en of hier tutorials voor beschikbaar zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Visualisatie complexe data set

matlab is daar normaal gezien erg geschikt voor. (voor alle soorten visualisaties trouwens) Het is natuurlijk wel een prijzige programmeertaal.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil hebben als resultaat. Een video, of een animated gif?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Visualisatie complexe data set

Met ffmpeg of imagemagick kan je eventueel van meerdere afbeeldingen een animatie maken. Ik zou de figuren maken met gnuplot
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Visualisatie complexe data set

Het liefst laat ik alles zo veel mogelijk direct uitlezen vanuit een tabel, ik zal eens jullie suggesties gaan bekijken. thanks
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Visualisatie complexe data set

Verwacht overigens bij grote hoeveelheden data geen performantie van matlab.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Visualisatie complexe data set

Verwacht overigens bij grote hoeveelheden data geen performantie van matlab.
I beg you pardon? Matlab is, indien goed geprogrammeerd, ongeveer 10x trager dan C. Maar het overgrote voordeel van matlab is dat de ontwikkeltijd ongelofelijk klein is.

Dus t.o.v. welk alternatief is dan welke performantie dan klein en heb je een bronnetje daarvoor? Anders schakel ik ook meteen over.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Visualisatie complexe data set

Heeft iemand ervaring met de motion charts van google labs?

edit: laat maar, grote datasets laden gaat vervelend worden, plus het is nogal gevoelige info die ik niet online wil hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Visualisatie complexe data set

Misschien Cairo?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Visualisatie complexe data set

Matlab is hier het beste voor. Ik behandel er data tot 2 miljoen datapunten mee. Op een Core2Duo gaat dat niet langzaam.

Ik heb wel eens ooit een filmpje gemaakt. Dan neem ik gewoon bijvoorbeeld een 50 tal metingen, en plaats die dan in powerpoint, die kun je dan automatisch laten herhalen. Natuurlijk is het beter om het in een filmpje te zetten, maar dan zit je later weer met powerpoint te *** (moet je het bestand van het filmpje niet vergeten als je ergens gaat presenteren) Ik heb er dus voor gekozen om het gewoon in PP te laten. In het verre verleden ook een filmpje gemaakt met flash.

Reageer