Conclusies trekken (grafiek)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Conclusies trekken (grafiek)

Afbeelding

rood=verwachte

blauw=gemeten

Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat de verwachte waarden punten niet gelijk is met de gemten punten. Di zelfde geldt voor de trendlijnen. Dit betekent dat de verwachte waarden niet goed zijn.

En hoe kan ik precis de fout berekenen van de verwachte waarden en de gemeten waarden? ik neem aan dat de de foute waarde in de conlusie moet zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Conclusies trekken (grafiek)

Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat de verwachte waarden punten niet gelijk is met de gemten punten. Di zelfde geldt voor de trendlijnen. Dit betekent dat de verwachte waarden niet goed zijn.
Waarschijnlijk zijn in je metingen meetfouten geslopen, en zijn dus je metingen fout (daarom niet slecht, meetingen gaan altijd gepaard met meetfouten). Als je verwachte waarden uit formules komen, zijn deze waarschijnlijk juist (het lineair verband doet me dit ook vermoeden) en zijn dus niet je verwachte waarden slecht, maar heb je eerder meetfouten op je metingen.
En hoe kan ik precis de fout berekenen van de verwachte waarden en de gemeten waarden? ik neem aan dat de de foute waarde in de conlusie moet zitten.
Je hebt twee fouten, de relatieve en de absolute.

De absolute fout vind je door de snelheid van een verwachte waarde af te trekken van een gemeten waarde (of andersom) en er de absolute waarde van te nemen.

De relatieve fout vind je door de absolute fout te delen door de verwachte waarde. Je bekomt dan een waarde in procenten.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Conclusies trekken (grafiek)

Ik vraag me iets heel anders af.

Vreemd genoeg is de verwachte waarde ook geen perfect lineair verband, en sowieso niet rechtevenredig. Zie de groene lijn.

Dan, met slechts 3 meetpunten en een beginwaarde die ik dan maar even schat uit de verwachte grafiek kan ik met ruwweg evenveel "fout" een machtsverband door je meetpunten tekenen. Zie lila lijn.

Drie metingen is een nogal magere bron voor conclusies.
verwachting.png
verwachting.png (9.75 KiB) 714 keer bekeken
De vraag of je hypothese klopt is dus al even gerechtvaardigd als de vraag of je meetfouten maakte, en zo ja, hoe groot dan wel. Als ik dit zeg is dat overigens wel zónder te weten wat je hypothese überhaupt is, zonder "voorkennis" zullen we maar zeggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Conclusies trekken (grafiek)

Jan van de Velde schreef:Ik vraag me iets heel anders af.

Vreemd genoeg is de verwachte waarde ook geen perfect lineair verband, en sowieso niet rechtevenredig. Zie de groene lijn.
Dit zag ik ook, maar ik dacht eerder dat dit aan afrondingsfouten zou kunnen liggen. Het verband lijkt wel erg lineair, ook al is het niet perfect.
Drie metingen is een nogal magere bron voor conclusies.
Feit... Misschien dat de TS duidelijker moet zijn voor we nog meer uitspraken doen over de correctheid en het lineair verband?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Conclusies trekken (grafiek)

Dit zag ik ook, maar ik dacht eerder dat dit aan afrondingsfouten zou kunnen liggen. Het verband lijkt wel erg lineair, ook al is het niet perfect.
een op een formule gebaseerd lineair verband zou kaarsrecht moeten zijn, toch? Of maakt excel grafieken gebaseerd op afgeronde waardes uit berekeningen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Conclusies trekken (grafiek)

een op een formule gebaseerd lineair verband zou kaarsrecht moeten zijn, toch?
Inderdaad.
Of maakt excel grafieken gebaseerd op afgeronde waardes uit berekeningen?
Nee, maar als jij de x- en y-waarden zelf uitrekent en dan in excel plaatst (en excel enkel gebruikt voor de grafiek te generen, niet voor de berekeningen), waarbij je afrondde voor je invoerde in excel, zal het verband licht afwijken van lineair. Ik zeg hiermee enkel dat het mogelijk is dat het zo gebeurd is, niet dat het zo gebeurd is.

Daarom kunnen we natuurlijk weinig concluderen, voordat we meer over de TS zijn grafiek weten.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer