Flaming op online forums

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Flaming op online forums

Hoi allemaal,

Ook al ben ik nieuw op het forum, ik wil graag jullie hulp vragen!

Voor mijn studie Psychologie aan de universiteit Twente ben ik momenteel bezig met mijn bacheloronderzoek voor Cognitie&Media. Het onderzoek gaat over flaming op online forums. Uit artikelen is namelijk gebleken dat diverse persoonlijkheidskenmerken flame-gedrag kunnen voorspellen. Flaming komt eigenlijk steeds meer voor op forums, waar mensen vijandig zijn door middel van beledigen, vloeken en/of andere aanstotelijke taal in hun comments.

Of persoonlijkheidskenmerken inderdaad voorspellers zijn van flamen is het doel van mijn onderzoek. De vragenlijst zal dan ook diverse persoonlijkheidskenmerken behandelen, als situaties waarom iemand zou flamen.

De vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten en bestaat uit meerdere stellingen. Enige voorwaarde is dat je minimaal 18 jaar moet zijn om hem in te vullen, dit in verband met de soort stellingen in de vragenlijst

Je zou me echt enorm helpen om de vragenlijst in te vullen. Ik wil graag dit jaar mijn bachelor afronden met het oog op de langstudeerregeling.

Verder zal ik natuurlijk de resulaten van mijn onderzoek hier vermelden, zoals beschreven in de enquetecode.

De link is te vinden op: www.thesistools.com/flamingoponlineforums

Alvast super bedankt voor het deelnemen!

groetjes,

Deniece

Berichten: 373

Re: Flaming op online forums

Ik heb 'm ingevuld, omdat ik dit wel een interessant onderwerp vind en er veel mee te maken heb. Goed dat je dit onderzoekt.

Wel een paar opmerkingen bij de vragenlijst:

- Bij de vraag hoe vaak je forums bezoekt is er te weinig variatie in antwoorden. Iemand die elke dag twee minuten rondsnuffelt vult hetzelfde antwoord in als iemand die er elke dag uren achter zit, namelijk "elke dag".

- De ene keer staat "eens" links en "oneens" rechts, de andere keer is het weer andersom - dit vond ik verwarrend bij het invullen.

- De eerste vragenlijst gaat over "als u zou flamen". Maar ik flame nooit. Dus dat kon ik niet goed invullen. Tevens leken heel veel situaties erg hetzelfde te zijn.

- De vragen over "bezorgdheid/ongerustheid" kwamen voor mij allemaal op zo'n beetje hetzelfde neer.

- Er stonden af en toe ontkenningen in de vraag ("als ... dan maak ik mij geen zorgen"), wat ik verwarrend vond.

- In de eerste inhoudelijke vragenlijst heten opties 1 en 5 beide "geheel mee oneens". Ik gok dat dat een foutje is maar het vergroot de verwarring aanzienlijk.

- Er wordt in de vragenlijst uitgegaan van respondenten die seksueel actief zijn, uitgaan en af en toe dronken zijn. Hou je ook rekening met respondenten die dat niet zijn of doen?

- Het woord "seks" met een x schrijven is een erg storende taalfout. Sowieso stonden er meer kleine foutjes in sommige tekstjes.

- Waarom wordt naar mijn woonplaats gevraagd? Ik heb 't dan maar ingevuld, maar in hoeverre is dit van belang?

Reageer