Eerste wet van newton in 2d situatie met een onvervormbaar lichaam
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 9
Eerste wet van newton in 2d situatie met een onvervormbaar lichaam
Ik heb nog een vraag over de eerste wet van newton met betrekking tot de rotatie van een rigid body.
Som F = 0 ==> v=constant
Als variatie op deze formulevorm, schijnt deze te werken voor onvervormbare lichamen in 2d situaties:
Som M = 0 ==> hoeksnelheid= 0
Alle factoren zijn vectoren en hierbij zou de hoeksnelheidsvector in de z-richting werken. Daar snap ik dus helemaal niks van Als de beweging in het X-0-Y vlak plaats vindt, dan is de hoeksnelheidsvector naar mijn idee toch ook alleen in dat vlak? Waarom dan dus blijkbaar niet ?
Ik heb even getekend hoe ik het voor me zie, maar blijkbaar is de hoekversnelling en hoeksnelheid dus 'uit het beeldscherm'? Hoe kan het dan zo zijn dat de beweging toch alleen in het XOY-vlak blijft verlopen?
Alvast bedankt,
Som F = 0 ==> v=constant
Als variatie op deze formulevorm, schijnt deze te werken voor onvervormbare lichamen in 2d situaties:
Som M = 0 ==> hoeksnelheid= 0
Alle factoren zijn vectoren en hierbij zou de hoeksnelheidsvector in de z-richting werken. Daar snap ik dus helemaal niks van Als de beweging in het X-0-Y vlak plaats vindt, dan is de hoeksnelheidsvector naar mijn idee toch ook alleen in dat vlak? Waarom dan dus blijkbaar niet ?
Ik heb even getekend hoe ik het voor me zie, maar blijkbaar is de hoekversnelling en hoeksnelheid dus 'uit het beeldscherm'? Hoe kan het dan zo zijn dat de beweging toch alleen in het XOY-vlak blijft verlopen?
Alvast bedankt,
'Simplicity is the ultimate sophistication.' - Leonardo da Vinci
Faculteit der Bewegingswetenschappen
Vrije Universiteit - Amsterdam
Faculteit der Bewegingswetenschappen
Vrije Universiteit - Amsterdam
- Moderator
- Berichten: 4.096
Re: Eerste wet van newton in 2d situatie met een onvervormbaar lichaam
Ten eerste: net zoals het v = constant en niet v = 0 impliceert, geldt ook dat de hoeksnelheid constant is wanneer het resulterende moment 0 is. Deze hoeksnelheid hoeft niet 0 te zijn.
Ten tweede: De definitie van de hoeksnelheid kun je vinden op Wikipedia. Hier vind je dat je een uitproduct nodig hebt. Dit betekent dat wanneer iets ronddraait in het x-y vlak, de richting van de hoeksnelheid in de z-richting ligt. Dit is gewoon een kwestie van definitie, het betekent niet dat er beweging is in de z-richting.
Ten tweede: De definitie van de hoeksnelheid kun je vinden op Wikipedia. Hier vind je dat je een uitproduct nodig hebt. Dit betekent dat wanneer iets ronddraait in het x-y vlak, de richting van de hoeksnelheid in de z-richting ligt. Dit is gewoon een kwestie van definitie, het betekent niet dat er beweging is in de z-richting.