Kernfysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Kernfysica

Hallo allemaal, ik had een vraagje. Ik wil eerst wel zeggen dat ik echt niks van Natuurkunde ken. Ik heb sinds kort (alleen deze jaar) 1 uurtje natuurkunde per week. maar ik snap er eerlijk gezegd niks van. In mijn totaal heb ik dan ook een onvoldoende voor Natuurkunde. Nu hebben we een taak gekregen die mijn onvoldoende weer voldoende kan maken maar eerlijk gezegd lukt het me gewoon niet. :P Ik zit hier al een anderhalf uur in mijn nota's te kijken om iets te vinden ma het lijkt allemaal zo chinees. Ik zou willen vragen of iemand mij verder kon helpen met deze vraagstuk. Het is echt van levensbelang voor mij

Een radioactief staal bevat 3,50.
\(10^{-6}\)
g zuiver
\(11_C\)
dat een halfwaardetijd heeft van 20,4 minuten. Hoeveel gram is er nog radioactief na 315 min? Druk dit ook in procenten van het oorspronkelijke aantal.

Als ik er naar kijk alleen al begin ik hoofdpijn te krijge. Het zal misschien de simpelste opdracht allertijde zijn voor jullie maar voor mij is dit echt nieuw. ;) Alvast heel erg bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kernfysica

Weet je wat de halfwaardetijd is?

Berichten: 4

Re: Kernfysica

Euhmm, niet echt, dat hebben we vandaag pas gezien maar ik snapte het niet. Ik kon het ook nie vragen want de bel ging. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kernfysica

De halfwaardetijd is de tijd waarna er precies nog de helft van het oorspronkelijke aantal radioactieve deeltjes aanwezig is.

Met andere woorden als je 100 radioactieve deeltjes hebt met een halfwaardetijd van 30 minuten wil dit zeggen dat er na 30 minuten slechts 50 deeltjes meer radioactief zullen zijn.

Kun je nu verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Kernfysica

Dus om de 20.4 minuten verminderd 3,50.10^-6 g en wordt het de helft. na 315 minuten zou het dan 15.44117 maal verminderd moeten zijn. klopt dat? en hoort die zuiver 11_C erbij of is dat iets apart? (heel erg bedankt om me te helpen trouwens ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Kernfysica

Dus om de 20.4 minuten verminderd 3,50.10^-6 g en wordt het de helft. na 315 minuten zou het dan 15.44117 maal verminderd moeten zijn.
nee, dan moet het 15,44 keer gehalveerd zijn.

(als bijv. iets 3 x halveert is er nog 12,5% over , de helft van de helft van de helft van honderd procent)

met onhele halveringstijden zoals hier moet je logaritmisch gaan werken, wel handig als je dan niet zelf de formule hoeft te gaan bedenken. Welke formules gebruiken jullie in dit hoofdstuk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Kernfysica

Deze formules hebben we gezien:

t = n x T1/2

N =
\(N_0\)
/
\(2^{n}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Kernfysica

Een radioactief staal bevat 3,50.
\(10^{-6}\)
/
\(2^{n}\)
t= 315 min

t½ : 20,4 min

N0 = 3,50·10-6g

Nt = ?? g (te berekenen)
  1. bereken n (het aantal halfwaardetijden dat in je tijd past) mbv de eerste formule
  2. vul dan die n en No in in de tweede formule
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer