Poolvergelijkingen lijn y=x

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Poolvergelijkingen lijn y=x

Hallo,

Ik ben momenteel me aan het verdiepen in poolvergelijkingen, maar zit nu met een probleempje.

Ik heb door middel van de overgangsformules wel de volgende formule voor de vergelijking y=ax+b gevonden nl.

r=b/(sin(t)-a cos(t))

Maar wanneer ik voor b nul invul, wordt de uitkomst voor r altijd 0 en ontstaat er dus geen lijn.

Kan iemand mij een aanwijzing in de goede richting geven?

Alvast bedank!

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Als b gelijk wordt aan 0, dan wordt inderdaad de voerstraal r ook gelijk aan 0. Nu geldt er voor het verband tussen cartesische coordinaten en poolcoordinaten:

x=r.cos(t)

y=r.sin(t)

(t=theta)

Als dus r gelijk wordt aan 0, dan voor welke t dan ook wordt x=y=0 dus je krijgt een koppel (0,0).

Het koppel (0,0) ligt wel degelijk op een rechte --> y=x

Beantwoord dit je vraag of? ...

Berichten: 18

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Ja, dat had ik ook gezien, maar ik wil proberen om de functie f(x)=x (dit bedoelde ik met de lijn y=x) om te zetten naar de functie met r(θ). Dus zoals r=b/(sin(t)-a cos(t)) de functie y=ax+b beschrijft, wil ik een functie hebben die de carthetische functie y=x omzet naar een poolfunctie?

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groeten,

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

FrankW schreef:Ja, dat had ik ook gezien, maar ik wil proberen om de functie f(x)=x (dit bedoelde ik met de lijn y=x) om te zetten naar de functie met r(θ). Dus zoals r=b/(sin(t)-a cos(t)) de functie y=ax+b beschrijft, wil ik een functie hebben die de carthetische functie y=x omzet naar een poolfunctie?

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groeten,

Frank
Maak gebruikt van y=r.sin(t) en x=r.cos(t) en substitueer in je cartesische vergelijking. Bekijk dit ook eens op je GRM.

Wat zie je? ...

Berichten: 18

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Ik heb mijn antwoord al! Volgens mij is het niet mogelijk om de functie y=x in als functie van r(θ) te schrijven. Het antwoord is namelijk gewoon de functie θ=.25pi.gif

In ieder geval bedankt voor de moeite!

Groetjes,

Frank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

FrankW schreef:Maar wanneer ik voor b nul invul, wordt de uitkomst voor r altijd 0 en ontstaat er dus geen lijn.

Kan iemand mij een aanwijzing in de goede richting geven?
Dat zal dus niet lukken, dat is een uitzondering.

Maar waar is het voor nodig?

Berichten: 18

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Voor een opdracht voor wiskunde moesten we de lijn y=ax+b omzetten. De voorwaarde b[ongelijk]0 stond er niet bij, vandaar dat ik het me afvroeg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Ok, maar dat is dan wel de voorwaarde b=/=0.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Poolvergelijkingen lijn y=x

Voor een opdracht voor wiskunde moesten we de lijn y=ax+b omzetten. De voorwaarde b[ongelijk]0 stond er niet bij, vandaar dat ik het me afvroeg.


Zoals Safe al zei is het inderdaad een uitzondering. Nu kan je de rechte y=ax++b altijd omzetten in een poolfunctie door toepassing van x=r.cos(t) en y=r.sin(t), want zo krijg je de voerstraal r in functie van de poolhoek theta.

Reageer