Optica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Optica

Hieronder een examenvraag waar ik maar niet uit kom,, de vragen a en b lukken, maar c en d zijn een raadsel voor me.

Ik snap niet goed wat de bedoeling is, behalve dat ze dus bij c zeggen dat de beide afbeeldingen als het ware in elkaar over moeten lopen. Maar hoe ik de lichtbundel verder moet tekenen volg ik niet.

Als ik aan beeldsafstand denk, gaat het dus tussen de afstand tussen de lens en het geconstueerde beeld. Maar in deze opgave heb ik echt het idee dat ik hier niets mee op schiet. Optica is niet mijn beste onderdeel van natuurkunde, dus ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen met de vragen c en d.

Afbeelding

Mvg, Leonoor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Optica

Laten we voor uitleg van het principe lens B even wegdenken. Lens A is positief, en een positieve lens geeft in de meeste gevallen een beeld netjes ná de lens. In dit geval echter staat het voorwerp L (kennelijk) binnen de brandpuntsafstand van lens A, en is er geen beeld ná de lens, want de bundel uit L komt niet ná de lens netjes in 1 beeldpunt . Volg je de constructieregels (en ik zie je al een constructiestraal door het optisch midden van A tekenen) dan ontstaat er wél een virtueel beeld L':
leonoor2.png
leonoor2.png (13.27 KiB) 94 keer bekeken
Elk oogje denkt het lichtpunt vanuit een zekere richting te zien, combineer je die gegevens (en je ogen doen dat) dan lijkt het lichtpunt dus verder van de lens te staan, in het snijpunt van die kijkrichtingen.

Zelfde truuk kun je toepassen op de lenscombinatie, wélke weg de lichtstralen ook volgen door om het even welk idioot lenzenstelsel, combineer de kijkrichtingen van een paar stralen ná het lenzenstelsel en je vindt het virtuele beeld, en kunt in ieder geval de beeldafstand vanaf de laatste lens meten.
leonoor.png
leonoor.png (31.74 KiB) 95 keer bekeken
Ik heb er een één plaatje van gefabriekt, en al kreeg ik het zo 123 net niet netjes aan elkaar geplakt, de bedoeling zal hopelijk duidelijk zijn, voorzover dat nog niet het geval was. .

Dus C zou nou moeten lukken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Optica

Ja nu kom ik er wel uit. Bedankt voor uw hulp!

Reageer