Correlaties organische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Correlaties organische stoffen

Hallo,

Weet iemand toevalling waar ik goede literatuur kan vinden over hoe je correlaties moet opstellen voor het bepalen van thermodynamische eigenschappen van organische stoffen. In het bijzonder voor cyclopentaan (C5H10). Belangrijke eigenschappen waar ik op zoek ben zijn voornamelijk enthalpie, vapor & liquid enthalpy, vapor & liquid density, surface tension en saturation temperature.

Alvast bedankt!

Groet...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Correlaties organische stoffen

Dit zou je moeten helpen.

Ik moest even zoeken, maar blijkbaar staat die ook tussen onze handige links ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Correlaties organische stoffen

Kravitz bedankt voor de snelle reactie.

Die heb ik ook gezien maar de webbook van NIST is handig voor veel stoffen. Maar van cyclopentaan bijv geven ze de constantes in de correlaties niet mee.

Bijv: ρsat = ρc + a0×τ0.35 + ∑aiTi, i ∈ [1, nterms - 1], de a0 etc worden niet gegeven, dus kan in principe niet veel mee. Hervoor moet je jaarlijks betalen.

Zo gaat het ook voor de rest. Weet jij misschien nog meer van deze handige links.

Bijvoorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Correlaties organische stoffen

Hoe dacht jij dat NIST die constantes bepaald heeft?

Wel eens van curve fitting gehoord?

Je bepaald met NIST webbook bij verschillende temperaturen wat een eigenschap is en fit er dan bijvoorbeeld een polynoom doorheen. Bedenk wel dat zo'n polynoom niet gebruikt kan worden om te extrapoleren dus eerst bij een breed genoeg temperatuurgebied de eigenschappen bepalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Correlaties organische stoffen

Wel van Curve Fitting gehoord....

En het werkt prima idd als je een breed genoeg temperatuur gebied hebt. Alleen als ik de stof eigenschappen in het twee fase gebied wil bepalen, is het meestal met alleen temperatuur niet voldoende. Vaak moet dat als functie van (T,P) of (P,h).

Ik dacht dat er misschien al kant en klare correlaties hiervoor waren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Correlaties organische stoffen

Dat soort correlaties voor specifieke stoffen zullen misschien bestaan maar zijn niet zomaar van het internet te plukken.

In de praktijk zal men voor zuivere stoffen, of stofmengsels, bijvoorbeeld de enthalpie bij p en T bepalen met behulp van de ideale gas soortelijke warmte gecombineerd met een toestandsvergelijking (equation of state) zoals SRK , PR , BWR , BWRS of met corresponding states correlaties zoals Lee-Kesler. Zegt je dat iets?

Waar heb je dit alles voor nodig? Hoe nauwkeurig moet het zijn? Kortom: waar gaat dit nu echt over?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer