Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Hallo,

kan iemand een beschrijving maken hoe je van de stoffen glycol,alcohol,water en rode vloeistof een zuivere stof kan maken.

Deze beschrijving zou ik dan later graag willen gebruiken bij het practicum om dan de stoffen in werkelijkheid te zuiveren.

Als het kan graag dus een makkelijke beschrijving.

Alvast Bedankt!

Bobbie,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Dit kan niet. Water, alcohol, glycerol,... zijn zuivere stoffen. In het beste geval kan je ze combineren tot een mengsel dat je later opnieuw kan opzuiveren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Dit kan niet. Water, alcohol, glycerol,... zijn zuivere stoffen. In het beste geval kan je ze combineren tot een mengsel dat je later opnieuw kan opzuiveren.


Sorry klopt, ik moet eerst al deze stoffen bij elkaar gooien en dan 3 zuivere stoffen eruit zien te halen,

nu is mijn vraag iemand enig idee hoe dit moet?

ik moet dit opschrijven en dan het experiment uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Nee, niet een makkelijke beschrijving, maar wel een aanzet tot denken:

bedenk je eens in welke eigenschappen ze verschillen. En bedenk dan eens een scheidingsmethode die juist selecteert op basis van die eigenschap (zoals bijvoorbeeld filtreren selecteert op basis van deeltjesgrootte).

Beetje lastig dat je leerjaar en niveau er niet bij staat, omdat in de lagere jaren een scheidingsmethode al snel als volledig wordt aangenomen, terwijl in hogere jaren juist wordt geleerd dat het altijd maar een gedeeltelijke scheiding is. Dus dan is het antwoord vaak anders.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Wdeb schreef:Nee, niet een makkelijke beschrijving, maar wel een aanzet tot denken:

bedenk je eens in welke eigenschappen ze verschillen. En bedenk dan eens een scheidingsmethode die juist selecteert op basis van die eigenschap (zoals bijvoorbeeld filtreren selecteert op basis van deeltjesgrootte).

Beetje lastig dat je leerjaar en niveau er niet bij staat, omdat in de lagere jaren een scheidingsmethode al snel als volledig wordt aangenomen, terwijl in hogere jaren juist wordt geleerd dat het altijd maar een gedeeltelijke scheiding is. Dus dan is het antwoord vaak anders.

Wdeb
Bedankt voor je uitleg!

ik zit nu in havo 3 maar ben absoluut geen ster in scheikunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Voorbeeld: water met zand kan je scheiden toch? Op basis van welke verschillen?

Kan je een mengsel van alcohol en water scheiden? Hoe werkt dat?

(denk aan hoe sterke drank gemaakt wordt)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Mrtn schreef:Voorbeeld: water met zand kan je scheiden toch? Op basis van welke verschillen?

Kan je een mengsel van alcohol en water scheiden? Hoe werkt dat?

(denk aan hoe sterke drank gemaakt wordt)
oke,

ik heb de eigenschappen van alcohol en water gevonden.

het grootste verschil zit 'm in het kookpunt en smeltpunt.

heb alleen een vraagje; wat zijn de verschillen vergeleken met rode kleurstof of glycol?

want ik moet dus van dat mengsel 3 zuivere stoffen eruit halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuivere stof maken van glycol,alcohol,water en rode vloeistof

Ik vermoed dat we meer info over de aard van de stoffen moeten hebben. Ik denk zelfs dat de docent het niet erg vindt dat de stof nog aan een andere stof (dan de andere drie uit het mengsel) vast zit.....

Schrijf al de scheidingsmethoden en hun werking eens op en neem dan een beslissing over een stappenplan waarbij je zo goed mogelijk uit komt. Schrijf op waarom je dit denkt en ga daarmee naar je docent.

Zou je na afloop het resultaat hier zeker kunnen vermelden. En kan je vragen welke kleurstof gebruikt is?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer