Titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Titratiecurve

Hallo allemaal,

Ik heb bij scheikunde de vraag gekregen; Hoeveel citroenzuur zit er in een citroen?

Nu hebben we al wel wat bedacht maar we hebben nog wat vragen en twijfels, we hebben het volgende bedacht:

1. We persen een citroen uit, dat sap filtreren we en van dat gefiltreerde sap nemen we 20 ml.

2. We doen een pH-sensor in het citroensap en dan titreren we met natronloog waar we de conentratie van weten.

3. Op de computer is dan de titratie curve te zien en we weten dat we het steilste stukje van de curve nodig hebben.

De reactie vergelijking is de volgende:

C6H8O7 + 3 NaOH -> Na3C6H8O7 + 3H2O

Nu alle vragen =)

- Waarom moeten we eigenlijk met natronloog titreren? Omdat de oplossing dan van een zuur naar een base gaat?

- Hebben we het steilste stukje van de grafiek nodig omdat de reactie daar dan afgelopen is? Is dus bij het equivalentiepunt de reactie afgelopen? Waarom hebben we anders het steilste stukje van de curve nodig?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden of nog opmerkingen over mijn werkwijze heeft!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Titratiecurve

Met loog natuurlijk omdat dan de reactie die je gegeven hebt plaats vindt. Een zuur-base-reactie, ja.

In theorie (en praktijk) is het zeer goed mogelijk om drie steile stukjes in je grafiek te krijgen. Want ieder equivalentiepunt geeft zo'n pH-sprong. Maar misschien zitten er nog storende stoffen in citroen, dat weet ik niet. Het zijn er 3 omdat iedere keer als alle citroenzuurmoleculen een H hebben afgestaan, dit sprongetje plaats vindt. Dus exact dan zijn alle moleculen omgezet.

even puzzelen en je komt er wel uit.

Wdeb

PS. Het is trouwens niet normaal om NaOH aan elkaar te laten staan in een dergelijke reactie. Goed oplosbaar zout, namelijk.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer