Kraakbeen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Kraakbeen

Er zijn veel plaatsen in het lichaam waar kraakbeen voor flexibiliteit zorgt, denk aan: de neus, oorschelp, meniscus, groeischijf, ribkraakbeen.

Zijn bovenstaande kraakbeenderen van hetzelfde soort kraakbeen? Hebben ze ook een andere halveringsdikte waardoor je bij een röntgenscan kunt zien hoeveel kraakbeen ergens zit? Zit er ook een verband tussen de hoeveelheid kraakbeen in bijvoorbeeld een groeischijf van persoon A en de hoeveelheid kraakbeen in de oorschelp van persoon A?

Zit er een verband tussen een teveel aan aanmaak van kraakbeen op de ene plek en de andere? De aandoeningen pectus excavatum en pectus carinatum hebben dan specifiek te maken met het ribkraakbeen, maar bestaan er ook aandoeningen met teveel kraakbeen in de neus, oorschelp, groeischijven?

En hoe zit dit bij verschillende leeftijden, ik zag laatst een documentaire waarbij tijdens een open-hart-operatie het borstbeen ( en aanliggend ribkraakbeen)van een baby met een schaar kon worden doorgeknipt i.p.v. "de zaag". Tot hoeveel dagen na de geboorte blijft dit zo flexibel? En waarom is het borstbeen zelf zo zacht, aangezien dit toch geen kraakbeen is? Of is dit kraakbeen wat langzaam verbeend, net als het ribkraakbeen bij kinderen en volwassen?!

Wat voor invloed heeft druk tijdens het harder worden van het borstbeen van dit baby-borstbeen? Zo is het bekend dat wanneer baby's lange tijd op hun rug liggen de schedel vervormd. Wat als een baby van enkele dagen oud in een bepaalde ( voor het borstbeen drukkende) houding ligt, zou dit dan blijvend vervormd kunnen raken, net als bij de schedelvervorming?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kraakbeen

Dat zijn heel veel vragen. Het beantwoorden van deze vragen kost de gebruikers van dit forum enige tijd, met name omdat hoogstwaarschijnlijk niet alle kennis paraat staat. We verwachten dus ook dat gebruikers laten zien dat ze zelf ook op zoek zijn naar antwoorden of erover na hebben gedacht.

Met andere woorden; wat heb je zelf al gevonden?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kraakbeen

Met andere woorden; wat heb je zelf al gevonden?
Oké, ik zal het wat duidelijker ordenen wat nu precies mijn vragen zijn t.o.v. wat ik al weet.

* Ik weet dat de halveringsdikte van belang is bij röntgenopnamen. Bot is immers wel te zien, en weefsels niet/nauwelijks.

- Aangezien kraakbeen niet echt bot is, maar ook geen waterig weefsel vraag ik me af in hoeverre kraakbeen zichtbaar is op een röntgenfoto?

* Ik weet dat er drie soorten kraakbeen zijn te onderscheiden ( elastisch, hyalien en vezelig) en de verschillen hier tussen. http://webcache.googleusercontent.com/sear...e=www.google.nl

- Aan de hand daarvan vroeg ik me ook af: Heeft al het kraakbeen in het menselijk lichaam dezelfde halveringsdikte heeft? ( Dit laatste omdat dan wellicht niet alle soorten kraakbeen zichtbaar zijn op een röntgenfoto).

* Ik weet dat er dus drie verschillende soorten kraakbeen zijn, die ook verdeeld zijn over verschillende onderdelen:

1. elastisch -> oor, neus, strottenklep.

2. hyalien -> ribkraakbeen, luchtpijpringen.

3. vezelig -> tussenwervelschijven, knie, bekkenbeenderen.

- Nu zijn dit verschillende soorten kraakbeen, maar bestaat er nog een gezamenlijk verband tussen deze drie? Als iemand een kleine neus heeft ( waar dus niet veel elastisch kraakbeen is), is er dan ook een grote kans dat deze persoon minder vezelig kraakbeen in bijvoorbeeld de meniscus heeft?

* Ik weet dat het borstbeen en ribkraakbeen bij baby’s erg flexibel is, zelfs zó flexibel dat er tijdens een operatie met een schaar een opening in de borstkas kan worden geknipt. Ook weet ik dat het kraakbeen verbeent wanneer dit kalkzouten gaat opnemen.

- Waarom is het borstbeen nog zo flexibel bij baby’s, dus eigenlijk: Waarom neemt het in de baarmoeder nog geen kalkzouten op zodat het borstbeen zal verbenen? En tot hoe lang blijft dit borstbeen flexibel om er met een schaar doorheen te kunnen knippen?

* Ik weet dat het borstbeen van een baby dus nog zo flexibel is dat het meer kan vervormen dan het borstbeen van volwassenen, dat alleen op en neer beweegt tijdens het ademen maar zelf niet meer flexibel is. Nu zijn er veel baby’s die lange tijden alleen maar op hun rug ( of andere voorkeursligging) liggen waardoor de schedel aan de achterkant wordt “afgeplat”.

- Is het mogelijk dat het borstbeen van een baby dusdanig vervormd door de voorkeursligging en de hoge flexibiliteit van het baby-borstbeen?

Hopelijk is het zo wat meer gestructureerd. Ik begrijp dat het voor de meeste onmogelijk is, of erg veel tijd kost om álle vragen in 1x te beantwoorden, maar ik zou het erg leuk vinden als ik uiteindelijk overal ( met wat hulp) een antwoord op kan vinden. ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kraakbeen

Inmiddels al ruimte tijd geleden, maar enkele vragen heb ik in de tussentijd nog niet kunnen beantwoorden. Dus laat ik voorzichtig weer een poging doen in dit topic...1 voor 1! :)

- Is de doorlaatbaarheid (voor (röntgen)straling) van kraakbeen in het lichaam overal hetzelfde? Zo nee, waar hangt dit dan vanaf?

Voorbeeld:

Is het mogelijk om bijvoorbeeld het proces van verbening van het sternum vanuit chondrotische toestand te volgen m.b.v. röntgenonderzoek?

Hetzelfde geldt voor het ribkraakbeen dat nooit geheel zal verbenen, naar ik meen, maar wel een verandering zal ondergaan qua structuur.

En ja, kraakbeen is niet tot nauwelijks zichtbaar op röntgenfoto's, moet meestal een MRI aan te pas komen, maar bij een ontwikkelingsproces zal er toch een verandering op te merken zijn...ook op röntgen?! Misschien concreter gezegd:

Er zijn drie soorten kraakbeen; elastisch-, hyalien- en vezelig kraakbeen. Welk van deze drie kun je het beste op een röntgenscan zien? Dat lijkt mij afhangen van de dikte- en de structuur van het soort kraakbeen. Enkel van vezelig kraakbeen weet ik dat het niet goed zichtbaar is m.b.v. rontgenstraling (althans knieschijven, meniscussen...van bekkenbeenderen weet ik het niet)....maar hoe zit dit bij de andere soorten kraakbeen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer