[folding] temperatuur management

Moderator: Jan van de Velde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 68

[folding] temperatuur management

Leden,

Ik ben sinds vandaag begonnen met vouwen, en nu heb ik wat temperatuurproblemen.

In hoge prestaties (laptop) wordt de core ruim 85 graden, en in energiebesparing zo'n 60. Zestig graden vind ik nu acceptabel (is nog nooit stofvrij gemaakt).

Als ik bij de geavanceerde instelling het processormanagement open bij energiebesparing dan staat er dat ie in dit schema op 50% werkt. Als ik nu het processormanagement open bij hoge prestaties, en ik stel die in op 50%, dan blijf de temperatuur oplopen naar 85 graden. Hoe kan dit? Ik limiteer toch immers het processorgebruik?

Zijn er andere mogelijkheden om de temperatuur flink terug te schroeven; dus de processorkracht te regelen? Dat ik een halve seconde langer voor een toepassing moet wachten, is niet erg en had ik voordat ik hier aan begon ook al wel verwacht.

Ik zal het stof eens wegwerken, daar was ik zelf al opgekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: [folding] temperatuur management

Als je computer folding@home niet aankan vanwege temperatuursproblemen denk ik eerlijk gezegd dat je er beter helemaal niet aan deel kunt nemen. Vooral laptops zijn vanwege het compacte ontwerp gevoelig voor hitte en bij uitstek ongeschikt om programma's mee te gebruiken die zoveel vragen van de processor(s) als folding@home.

Wil je toch meedoen, dan ben ik bang dat ik je niet veel kan helpen, want ik heb weinig verstand van laptops. Wat ik wel weet is dat folding@home nogal gauw de neiging heeft om de temperatuur van de processor flink op te voeren, meer dan andere applicaties, ook al is het gebruik gewoon hetzelfde (100%). Waar dat aan ligt? Ik heb geen enkel idee, maar misschien zijn er wel meer instellingen die veranderd worden als je je laptop op de stand energie besparen zet, waardoor folding@home het wat rustiger aan doet.

Op dit moment is mijn CPU 63 graden bij 100% gebruik door het programma Apophysis. Folding@home (CPU-client) wordt op dit moment dus niet gebruikt bij mij. Gebruik ik folding@home alleen, en geen andere programma's, dan loopt de temperatuur al gauw op tot maar liefst 75 graden. Omdat ik altijd met minimaal 1 van de 4 cores iets anders doe, omdat ik anders de computer uitschakel (ik laat hem niet aan enkel voor folding@home), gebruikt folding@home normaal gesproken maximaal 3 processors, waarbij de enorme temperatuurstijging opeens niet meer voorkomt. Misschien dat het programma een beetje te agressief is en te veel vraagt van de processor, en de processor het beter aankan als er 1 core over is om de boel een beetje op te vangen. Misschien lost die stand energie besparen dat probleem ook wel op.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.

Berichten: 160

Re: [folding] temperatuur management

Ikzelf vouw ook al een paar maanden met mijn laptop.

Het is een dualcore en als ik ook maar slechts 1 cpu core gebruik, dan loopt mijn temperatuur op tot 80-85 °C

Gebruik ik de GPU client, wat mij ook meer punten oplevert, blijft mijn temperatuur stabiel rond de 70-75 °C

Ik moet er wel bijvermelden dat ik mijn laptop vanbinnen al meermaals proper probeerde te krijgen, maar telkens als ik een nieuwe verse laag thermische pasta erop deed, waren mijn cores 10°C warmer dan normaal.

Heb je zelf al een GPU client geprobeerd ?

Je kunt hier een gepaste versie vinden voor je besturingsysteem/grafische kaart:

http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Er zijn verschillende versies opgesomd onder de "High Performance Clients" kop.
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 346

Re: [folding] temperatuur management

niet alle laptops hebben geschikte grafische kaarten he?

Overigens mag een laptop CPU best 85 graden worden, dat is niet zo een probleem, probleem kan echter zijn dat door de warmte andere onderdelen in de laptop wel te heet worden.

Folding blijft altijd een risico op een laptop.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: [folding] temperatuur management

Op dit moment is mijn CPU 63 graden bij 100% gebruik door het programma Apophysis. Folding@home (CPU-client) wordt op dit moment dus niet gebruikt bij mij. Gebruik ik folding@home alleen, en geen andere programma's, dan loopt de temperatuur al gauw op tot maar liefst 75 graden. Omdat ik altijd met minimaal 1 van de 4 cores iets anders doe, omdat ik anders de computer uitschakel (ik laat hem niet aan enkel voor folding@home), gebruikt folding@home normaal gesproken maximaal 3 processors, waarbij de enorme temperatuurstijging opeens niet meer voorkomt. Misschien dat het programma een beetje te agressief is en te veel vraagt van de processor, en de processor het beter aankan als er 1 core over is om de boel een beetje op te vangen. Misschien lost die stand energie besparen dat probleem ook wel op.
Ik gebruik nu de energiebesparing stand, zodat de temperatuur rond de 50 graden blijft. Voor folding gebruikte ik slechts 1 core, waarbij dus in hoge prestaties stand de temp enorm opliep.

Misschien is m'n laptop toch niet heel geschikt.
point schreef:Ikzelf vouw ook al een paar maanden met mijn laptop.

Het is een dualcore en als ik ook maar slechts 1 cpu core gebruik, dan loopt mijn temperatuur op tot 80-85 °C

Gebruik ik de GPU client, wat mij ook meer punten oplevert, blijft mijn temperatuur stabiel rond de 70-75 °C

Ik moet er wel bijvermelden dat ik mijn laptop vanbinnen al meermaals proper probeerde te krijgen, maar telkens als ik een nieuwe verse laag thermische pasta erop deed, waren mijn cores 10°C warmer dan normaal.

Heb je zelf al een GPU client geprobeerd ?

Je kunt hier een gepaste versie vinden voor je besturingsysteem/grafische kaart:

niet alle laptops hebben geschikte grafische kaarten he?
Alle laptops hebben natuurlijk wel een grafische chip en GPU, de meeste laptops hebben echter een heel beperkte rekenkracht. Dus ik snap je punt;). Nu is zo'n HD2400 een, naar huidige maatstaven, ronduit zwakke kaart, nog onboard ook en wordt geheugen van het ram afgesnoept.

Bedankt voor de input allen. Ik doe folding niet voor de punten, maar voor het idee. Ik hoop dat ik toch een bijdrage kan leveren met de processor op de rem. Sinds de start heeft ie een uur of 5 gedraaid, en zit de WU op 57/250 dus ik neem aan dat de deadline wel gehaald wordt (15 juni).

Berichten: 346

Re: [folding] temperatuur management

Alle laptops hebben natuurlijk wel een grafische chip en GPU, de meeste laptops hebben echter een heel beperkte rekenkracht. Dus ik snap je punt;). Nu is zo'n HD2400 een, naar huidige maatstaven, ronduit zwakke kaart, nog onboard ook en wordt geheugen van het ram afgesnoept.
Zoals ik zeg: niet alle laptops hebben een geschikte grafische kaart.

Onboard grafische chips zijn dus niet geschikt.

Berichten: 422

Re: [folding] temperatuur management

Merkwaardig dat je laptop zo verhit. Heb je in de client zelf al eens ingesteld dat ie slechts een deel van de processorcapaciteit mag benutten? Staat onder tabblad 'advanced' als ik het mij goed herinner, ik gebruik de standaardclient al een tijdje niet meer.

De GPU-client zal inderdaad niet werken, folding ondersteunt niet alle grafische kaarten.

Je eerste wu is net binnengelopen zo te zien, proficiat! Moge er nog velen volgen! ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [folding] temperatuur management

Inderdaad tabje advanced, daar zie je een schuifbalkje.

Overigens heb ik een tijdje wel geprobeerd te vouwen met een laptop (intel Core i3) maar ben daar toch weer mee gestopt na een half jaar. Niet eens dat de laptop technisch gezien te warm werd, maar als ik dat ding op schoot heb (waar een laptop toch voor bedoeld is) was het simpelweg niet comfortabel om 65°C op je been geblazen te krijgen. Terugschakelen hielp wel wat, maar dat scheelde maar een graad of 10. Sinds ik niet meer vouw is de temperatuur nog maar een 35-40 °C en dat is toch een stuk aangenamer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [folding] temperatuur management

Ik postte dit reeds in een andere topic:
Als je het programma Core Temp gebruikt, dan is het handig om de waarde bij Tj. Max in het oog te houden.

Deze waarde kan je ook vinden bij de info-pagina's over je processor op de website van de fabrikant.

Tj. Max is de maximaal toegelaten temperatuur voor een processor zijn interne core. Als je Tj. max bereikt, dan zal de processor het THERMTRIP# signaal doorgeven, wat de pc (in de meeste gevallen) zal afsluiten om schade te voorkomen. Daar zou je toch 5-10° vandaan moeten blijven om alles zonder grote problemen te laten werken.

Laptop gebruikers opgepast: vergeet niet dat, omdat de onderdelen allemaal zo dicht bij elkaar zitten, je andere hardware ook snel in temperatuur zal stijgen! Het kan dus goed zijn dat je processor gerust 90°C aankan, maar de harde schijf misschien niet... Je mag er (gelukkig) wel van uitgaan dat laptops anno 2011 bij grote merken voldoende thermische beveiliging zitten hebben om niet spontaan kapot te branden. Maar zoals bij de meeste zaken geld ook hier: ''overdrijven is nooit goed''.
@mods: misschien samenvoegen, of aparte sticky van maken? Temp management is een veel voorkomend onderwerp...

Ikzelf heb bij volledig gebruik van mijn 8 cores & grafische kaart een gemiddelde temperatuur van 90°C (CPU's) en 75°C (GPU). Op 95°C voor de CPU heb ik bij CoreTemp de 'Overheat Protection' ingeschakeld. Deze linkt dan naar een scriptje welke de SMP beveelt om voor 30min slechts op 4cores te draaien. Dat laat de temp naar 70°C zakken.

Voor de geintersseerden: het script zal eerst de smp-client afsluiten, daarna terug opstarten met smp -4 en 30 min later deze terug afsluiten en opnieuw opstarten met smp -8. Zo hoef je zelf niets meer te doen, en ben je zeker dat Tj. Max nooit bereikt zal worden.
If a signature is longer than four lines, the content before it is probably even more boring than the signature...

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: [folding] temperatuur management

90°C Lijkt mij echt niet goed hoor voor je processor. De aanbevolen maximum temperatuur is ongeveer 65°C. Ik zorg er in ieder geval dat mijn processor niet warmer wordt dan dat.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.

Berichten: 346

Re: [folding] temperatuur management

Neem aan dat die 90graden een laptop betreft en geen desktop. Laptop cpu's mogen veel warmer worden dan desktop cpu's

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: [folding] temperatuur management

Door het gegeven dat er 8 cores zijn ging ik er vanuit dat het om een desktop gaat, maar waarschijnlijk bedoelt thaPieter er de threads mee.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [folding] temperatuur management

Dat is correct, het gaat om een laptop met 8 threads, 4 fysieke cores (intel i7-2720QM). Ik doelde in men vorige bericht op de logische cores (het aantal die de FAH client gebruikt). En uiteraard mogen de temperaturen in een laptop een stuk hoger oplopen... Voor de moment hou ik ze trouwens rond de 83°C, wat alweer een stuk gezonder is dan 90°C.
If a signature is longer than four lines, the content before it is probably even more boring than the signature...

Berichten: 422

Re: [folding] temperatuur management

Interessante tip die je daar gaf thaPieter.

Ik vouw momenteel al een tijdje op 7 threads (i7 920), zodat de GPU-clients voldoende jus krijgen van de cpu. Ik maak weliswaar gebruik van een soort priority manager, maar uit ondervinding blijkt hij toch betere prestaties af te leveren met 7 threads. Hoeveel ppd verlies jij op je cpu-client ten gevolge van de gpu?
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [folding] temperatuur management

Men ppd is nogal moeilijk te zeggen aangezien deze zeer sterk varieert door enkele andere programma's die continue draaien en ook behoorlijk wat rekenkracht eisen. Ik heb men smp client even laten draaien op 7 threads ipv 8 en had een winst van ongeveer 800 ppd voor de gpu client. Men smp zakte echter ongeveer 1000 ppd. Als ik de gpu client stop, dan krijgt de processor zo'n 100 ppd's erbij. Voor mij blijkt het dus voordeliger om de smp client op 8 threads te laten lopen, naast de gpu...
If a signature is longer than four lines, the content before it is probably even more boring than the signature...

Reageer