Po tolken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

Po tolken

Hallo allemaal ;) ,

ik moet voor school een PO doen. de opdracht gaat over het zo efficient mogelijk tolken van grote bijeenkomsten. Ik heb nu een opgave waar ik niet uitkom.

Er zijn een onbekend aantal landen, en er wordt alleen vertaald via directe vertalingen. Dit betekend dat er een onbekend aantal tolken zijn die 2 talen spreekt (de opdracht is hier dus om te laten zien wat de relatie is tussen de landen en de tolen) of één tolk die alle talen spreekt (en hier moet je laten zien hoeveel vertaalbeurten er nodig zijn om alle landen van de goede informatie te voorzien). De laatste is heel makkelijk want met één tolk kan je het aantal vertaalbeurten makkelijk te weten te komen door: Vertaalbeurten = Aantal landen - 1. Werkt altijd.

Maar als er een onbekend aantal tolken zijn die 2 talen spreken kom ik er niet meer uit.

Ik heb het eerst in een tabel gemaakt (te zien in de bijlage). Daaruit bleek dat de relatie tussen het aantal landen en het aantal tolken een beetje lijkt op een ander rijtje (ook te zien in de bijlage).

Mijn vraag is: Hoe geeft ik dit weer in een formule?
Bijlagen
Landen_2.JPG
Landen_2.JPG (23.54 KiB) 277 keer bekeken
landen.JPG
landen.JPG (25.35 KiB) 278 keer bekeken
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Po tolken

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Po tolken

Bij mij op school zou iemand het antwoord hebben gevonden : (x:2) keer (x-1). Hij komt wel altijd uit maar ik snap niet echt wat er gebeurd. Waarom moet je eerst de helft van alle landen nemen en dan dat keer het aantal landen keer het aantal landen min 1. ;) ik snap de logica niet. Kan iemand het duidelijk uitleggen?
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Po tolken

Helpt het volgende je (en ken je het?)? Stel je hebt een
\(n \in \mathbb{N}\)
. Dan is

1 + 2 + ... + n =
\(\frac{n (n + 1)}{2}\)
.

Zie je hierin een verband met jouw opdracht?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Po tolken

Drieske schreef:Helpt het volgende je (en ken je het?)? Stel je hebt een
\(n \in \mathbb{N}\)
. Dan is

1 + 2 + ... + n =
\(\frac{n (n + 1)}{2}\)
.

Zie je hierin een verband met jouw opdracht?
Dit had ik nog nooit gezien. Kan je toelichten wat er gebeurd?
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Po tolken

Dit had ik nog nooit gezien. Kan je toelichten wat er gebeurd?
Bedoel je hoe je aan die formule komt? Indien het dat is, zijn er meerdere manieren. Welke het best is, is persoonlijk denk ik.

De eerste is via inductie. De details hiervan zijn niet zo moeilijk lijkt me (indien je inductieprincipe kent).

De tweede is een "trucje". Stel

S(n) = 1+ 2+ ... +(n-1) + n

Dit is uiteraard hetzelfde als

S(n) = n+ (n-1)+ ... +2 + 1

Deze 2 nu (zoals ze staan onder mekaar) optellen, geeft:

2S(n) = (n+1)+ (n+1)+ ... +(n+1) +(n+1)

= n(n+1)

En de formule volgt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Po tolken

Oke bedankt.

Mijn niveau ligt nog een stuk lager maar ik begrijp het wel ongeveer.

Ik snap alleen niet wat dat te maken heeft met mijn probleem ;)
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Reageer