Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Reageer
Berichten: 101

Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Ik ga over een tijd naar het MBO-4 om daar laboratorium techniek te studeren. Ik houd van precies en gericht werken maar tegelijkertijd houd ik er ook van om veel kennis te bezitten dus was van plan om de chemische kant te kiezen en zo ver mogelijk door te studeren. Ik hoop dan om een baan te krijgen waarbij ik nieuwe dingen ontdek. Bijvoorbeeld het instaan van leven door Bio chemie te studeren. (maar een voorbeeld)

Het moet dus zeker niet zo zijn dat een opdrachtgever mij verteld te onderzoeken hoeveel alcohol er in een glaasje water zit maar vind het niet erg om dit in de opleiding tegen te komen, het gaat me echt om het eindresultaat.

Dus mijn vraag, kan ik mijn droom vervullen door gewoon keihard door te studeren? Of is het misschien beter om een opleiding te kiezen die meer zekerheid bied?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Het klinkt alsof je meer de biomedische kant op wilt in tegenstelling tot de (analytisch) chemische kant. Als dit daadwerkelijk het geval is wil ik je aanraden om je keuze daarop te baseren. Ontdekken hoe leven is ontstaan is niet realistisch, ontdekken hoe een specifiek eiwitje functioneert in een groter proces wel. Dit is typisch iets wat je met onder andere biochemie zou kunnen doen.

Om een onafhankelijk onderzoeker te worden is het gebruikelijk om je PhD te halen. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar makkelijk is het niet. Ik ken meerdere mensen die na hun MLO verder zijn gegaan met het HLO, vervolgens op de universiteit zijn aanbeland en nu bezig zijn met hun master of zelfs al met hun PhD. Zoals ik al zei, onmogelijk is het zeker niet.

De meeste laboratorium opleidingen bieden stuk voor stuk allemaal een redelijke zekerheid om aan een baan te komen. Pas als je met je PhD bezig gaat kan het lastiger worden om aan een baan te komen (vreemd genoeg). Zeker als je verder wilt blijven gaan in het academische onderzoek zal je constant moeten vechten om funding voor je onderzoek en heb je bijna nooit een vaste aanstelling. Dat wil niet zeggen dat je na je PhD in een doodlopende straat beland. Er zijn altijd zijwegen te kiezen in bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maar ook bijvoorbeeld als docent.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Ik denk niet dat het perse nodig is om je PhD te doem om het soort onderzoek te doen wat je wilt. Als (HLO-) analist werk je welliswaar vaak voor een AIO of postdoc, maar kun je toch best een heel eigen (deel van een-) project in handen hebben. Hoewel de overstap van het MLO naar het HLO vrij pittig schijnt te zijn, doen toch veel MLO-ers dat en dan is het al een stuk realistischer allemaal. Ook denk ik net als Wouter dat chemie misschien niet de beste richting is, maar ik zou me door een paar MLO/ HLO scholen gewoon even goed voor laten lichten.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 101

Re: Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Bedankt voor de tips.

Bij het eerste stuk van de opleiding hoef je sowieso geen richting te kiezen dus hopelijk zie ik tijdens de opleiding welke kant het beste is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

'beste' bestaat niet. Het hangt er van af wat je wilt gaan doen. jou zo aanhorende lijkt biochemisch/biomedisch me de beste richting voor jou om te kiezen.

De overstap van het MLO naar het HLO schijnen mensen vooral in wiskunde, natuurkunde en soms statistiek moeite mee te hebben.

Om het soort onderzoek te doen wat je wilt hoef je inderdaad geen PhD te doen, je kan je sollicitaties zo uitkiezen dat je bij een onderzoeksgroep komt te werken waarbij je in een gebied zit wat je leuk lijkt. Wat ik tot nu toe in verschillende laboratoria heb gezien is het niet gebruikelijk voor een analist om een eigen project te hebben. Meewerken op een project en het reilen en zeilen van een lab bijhouden wel degelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hoe ver kun je komen vanaf mbo-4?

Oh het kan wel degelijk! Maar ik denk inderdaad dat het voor een groot deel afhangt welke groep je in zit, in mn vorige baan had ik als analist altijd een eigen project lopen, en was ik vliegende kiep voor andere projecten. Ook in mn huidige baan zijn er analisten met een heel eigen project. Die uiteraard ook, zoals je het zo mooi zegt, in het reilen en zeilen van een lab voorzien.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer