Azijnzuurgehalte in schoonmaakazijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Azijnzuurgehalte in schoonmaakazijn

Ik heb op school een proef hierover gehad nu had ik hier een paar vraagjes over.

we moesten een 2 ml schoonmaakazijn in een bekerglas doen dan met een factor 10 verdunnen dus 18 ml erbij. Toen moesten we van dat verdunde azijn 10 ml opzuigen in een injectiespuit.

Toen moesten we 8ml van het verdunde zuur in de injectiespuit in een schoon bekerglas doen roeren met magneetroerder en 3 druppels fenolftaleïne toevoegen.

Toen kregen we een injectiespuit met 20ml natronloog met een bekende sterkte (0,1065 M).

Die voegde we voorzichtig toe tot het een licht roze kleurtje kreeg.

Daar kregen we de volgende gegevens van

Spuit met verdund zuur

beginstand: 10,1 ml

eindstand: 2,3 ml

toegevoegd: 7,8 ml



Spuit met natronloog

beginstand: 20 ml

eindstand: 10,2 ml

toegevoegd: 9,8 ml

vraag 1: geef de vergelijking van de reactie die verloopt als je natronloog toevoegt aan verdund schoonmaak azijn?

hier had ik dit voor : CH3COOH + OH- ---> CH3COO- + H2O (l)



vraag 2: leg uit waarom je de schoonmaakazijn eerst moet verdunnen voordat je natronloog ging toevoegen?

Hier had ik dit : Omdat het azijnzuurgehalte dan te groot zou zijn.



vraag 3 : Bereken de molariteit van de onverdunde schoonmaakazijn

Dit wist ik niet hoe ik kwam alleen hier mee : VolumeNaOH= 9,8 ml

MNaOH= 0,1065 M

en dacht dat je dan dit moets doen : 9,8 * 0,1065 = 1,04 mmol

verder weet ik het niet



vraag 4: Bereken het massa percentage azijnzuur in de onverdunde schoonmaakazijn. De dichtheid van schoonmaakazijn is gelijk aan de dicht heid van water.

hier wist ik alleen de formule voor massapercentage: massadeel/massageheel*100%

zou het heel fijn vinden als iemand mij verder kon helpen schaam me er een beetje voor dat ik dit niet weet. ;)

Berichten: 817

Re: Azijnzuurgehalte in schoonmaakazijn

vraag 1: geef de vergelijking van de reactie die verloopt als je natronloog toevoegt aan verdund schoonmaak azijn?

hier had ik dit voor : CH3COOH + OH- ---> CH3COO- + H2O (l)
Hoewel dit waarschijnlijk de reactie is die je docent wil dat je geeft, speelt het acetaat geen echte rol in de reactie.

Juister zou zijn

H+ + OH- Afbeelding H2O

Je azijnzuur is immers nog voor het toevoegen van je natronloog helemaal gedissocieerd in acetaationen en vrije waterstoffen. De acetaationen nemen dus geen deel aan de reactie.
vraag 2: leg uit waarom je de schoonmaakazijn eerst moet verdunnen voordat je natronloog ging toevoegen?

Hier had ik dit : Omdat het azijnzuurgehalte dan te groot zou zijn.
Dit lijkt me juist. Hoewel je niet 'moet' verdunnen, is het gewoon praktischer om het wel te doen. Anders moet je met veel te grote volumes gaan sukkelen.
vraag 3 : Bereken de molariteit van de onverdunde schoonmaakazijn

Dit wist ik niet hoe ik kwam alleen hier mee : VolumeNaOH= 9,8 ml

MNaOH= 0,1065 M

en dacht dat je dan dit moets doen : 9,8 * 0,1065 = 1,04 mmol

verder weet ik het niet
Uit de reactie volgt: H+ + OH- Afbeelding H2O

1 mol waterstofionen zal dus met 1 mol hydroxide-ionen reageren tvv water.

Bij je omslagpunt mag je er vanuit gaan dat alle waterstoffen op zijn (lees: ze hebben allemaal met exact 1 OH-) gereageerd.

Kan je berekenen hoeveel mol OH- je hebt toegevoegd? Kan je daar dus uit beredeneren hoeveel H+ er in je oplossing zat?

Als je weet hoeveel H+ er in je oplossing zat, kan je dan beredeneren hoeveel mol azijnzuur er in je oplossing zat?

Als je het lastig hebt met het rekenen met de eenheid mol, lees dan onze Minicursus eens door.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Azijnzuurgehalte in schoonmaakazijn

Ik weet dat dit in een simpele vraag toch een leuke fundamentele discussie gaat opleveren, maar ben bang dat je anders toch een begripsmatige fout krijgt.

Het azijnzuur is weldegelijk van belang in de reactie. Want azijnzuur is een zwak zuur, waardoor voor de toevoeging van het natronloog maximaal 1% van het zuur in geïoniseerde vorm voor komt. Dat hierdoor de reactie met het toegevoegde loog kan worden gezien als de reactie met het ongeïoniseerde zuur is logisch en zelfs gezien de reactiekinetiek de enig juiste. Dus de voorstelling van het de reactie door de TS is wel degelijk juist.

In de praktijk is het wel zo dat een groot deel van de loog reageert met het "vrije" H3O+ waarna het evenwicht van het zuur met water zich naar links verplaatst. En hier is onderzoek nog bezig, begreep ik.

Verder is de gehele uitleg en aanpak perfect, trouwens, Toon.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer