Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Dit is de opgave ik kon ze niet als afbeelding hierin zetten omdat ze te groot is dus geef ik de link maar ;)

http://imageshack.us/photo/my-images/853/scanpic0017.jpg

Zo dit is de oefening ik zou niet weten hoe ik aan de b geraken ik heb al geprobeerd om de punten in te vullen je kan uit de onderste tekening afleiden dat a= 15

Zou je me hier mee kunnen helpen alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Ik weet niet over welke "kennis" je reeds beschikt, maar een, denk ik, doenbare methode, is:

neem twee verschillende punten op je kromme (niet enkel op teken verschillend, want in het kwadraat geeft dat identieke punten). Noem je punten (x1, y1) en (x2, y2). Dan heb je nu 2 vgl:

x1²/a² - y1²/b² = 1

x2²/a² - y2²/b² = 1

Uit deze vergelijkingen kun je nu a en b halen (op teken na).

Om deze punten te kiezen, zul je het gegeven uiteraard moeten gebruiken ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Drieske schreef:Ik weet niet over welke "kennis" je reeds beschikt, maar een, denk ik, doenbare methode, is:

neem twee verschillende punten op je kromme (niet enkel op teken verschillend, want in het kwadraat geeft dat identieke punten). Noem je punten (x1, y1) en (x2, y2). Dan heb je nu 2 vgl:

x1²/a² - y1²/b² = 1

x2²/a² - y2²/b² = 1

Uit deze vergelijkingen kun je nu a en b halen (op teken na).

Om deze punten te kiezen, zul je het gegeven uiteraard moeten gebruiken ;) .
Dit hebben we al gedaan maar dan kom je b niet uit of moet je a niet invullen in de vgl?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Dit hebben we al gedaan maar dan kom je b niet uit of moet je a niet invullen in de vgl?
Dom van mij. Ik was een beetje te rap gegaan. a heb je dus al. 15. Om b te vinden: helpt het als ik je zeg dat de asymptoten gegeven worden door

y = a/b x en y = -a/b x.

Ik kan momenteel helaas je afbeelding niet openen, dus of je de asymptoot makkelijk kunt "zien", weet ik niet helaas...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Drieske schreef:Dom van mij. Ik was een beetje te rap gegaan. a heb je dus al. 15. Om b te vinden: helpt het als ik je zeg dat de asymptoten gegeven worden door

y = a/b x en y = -a/b x.

Ik kan momenteel helaas je afbeelding niet openen, dus of je de asymptoot makkelijk kunt "zien", weet ik niet helaas...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hulp i.v.m. inhoud koeltoren (integralen / hyperbolen)

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer