'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Afbeelding

Hoi,

Ik ben een vwo4 leerling, en heb een biologie opdracht gedaan waarin ik een roos zonder water heb gezet. Met behulp van de kleurstof methyleenblauw heb ik gedurende een schoolweek elke dag de bladeren van de roos gekleurd. Het idee hierachter is dat methyleenblauw alleen dode cellen kleurt, waardoor we dus konden bekijken wat de invloed is van het aantal dagen dat de roos zonder water staat op de mate waarop de cellen dood zijn. We hebben hiervoor foto's van de rozenblaadjes gemaakt met behulp van een digitale fotomicroscoop.

Het vreemde is echter dat er op een van de gemaakte preparaten (de roos had toen een dag zonder water gestaan) aan alle de randen van het preparaat een soort vreemde blauwe spiraaltjes aanwezig bleken te zijn. Dit was echter alleen bij het gekleurde preparaat. Nadat we alle preparaten (afgesloten met nagellak) een tijdje hebben laten staan zijn we ze opnieuw gaan bekijken (precies een week nadat de plant uit het water is gehaald. Hij heeft dus 7 dagen gestaan). Nu bleken er echter WEL spiraaltjes aanwezig te zijn bij de preparaten van

-het moment dat de bloem uit het water werd gehaald, gekleurd

-het moment dat de roos een dag zonder water had gestaan, ongekleurd

-en nog steeds: het moment dat de roos een dag zonder water had gestaan, gekleurd

Hiermee is in elk geval uitgesloten dat de kleurstof de spiraaltjes veroorzaakt, al heeft het mogelijk wel invloed op een snelle vorming.

Voor mij zijn deze spiraaltjes echter een raadsel, alsmede twee geraadpleegde biologieleraren en de persoon op school die helpt bij het uitvoeren van dit soort onderzoeken. Ook heeft google mij niks kunnen vertellen. Daarom hoop ik dan ook zeker dat iemand hier licht op de zaak kan werpen.

Nog een aantal gemaakte foto's:

het moment dat de bloem uit het water werd gehaald, niet gekleurd, na 7 dagen bekeken

Afbeelding

Het moment dat de bloem een dag zonder water had gestaan, gekleurd, meteen bekeken (gemaakt van het zelfde preparaat als inleidende afbeelding)

Afbeelding

Alvast bedankt aan iedereen die reageert!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Is het mogelijk om een schaal op deze figuren aan te geven?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: 'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Is het mogelijk om een schaal op deze figuren aan te geven?
Ohja, dat ben ik helaas even vergeten aan te geven. Excuses hiervoor.

Maar, alle foto's zijn gemaakt met een vergroting van 400x.

Hopelijk kan iemand er met deze informatie wat van maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: 'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Ik zou op het eerste zicht xyleemweefsel zeggen. Dat is samen met floeëm een vatenstelsel dat belangrijk is in het transport van water, gassen en fotosynthetische producten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Een 400x vergroting zegt niks. We hebben hier te maken met foto's die zo klein en zo groot kunnen zijn als je ze zelf maakt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: 'spiraaltjes' bij gekleurde rozenblaadjes

Een 400x vergroting zegt niks. We hebben hier te maken met foto's die zo klein en zo groot kunnen zijn als je ze zelf maakt.


Dat klopt, maar ik kan zelf ook maar moeilijk een zinnige uitspraak doen over de schaal, aangezien ik niet weet op welke schaal de foto's zijn opgeslagen. Echter lijkt het me een logische gedachte dat ze zijn opgeslagen op een schaal van 1:400. Ik denk alleen wel dat de schaal enigszins is vergroot bij het uploaden, en anders in elk geval bij het passen op het forum. Deze afwijking zal echter maar van kleine proporties zijn. Ik hoop dat ik hier mensen mee verder help.

Reageer