Infographic: jezus vs ra

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Infographic: jezus vs ra

Hallo allemaal,

Voor mijn eindexamen film ga ik een infographic maken over de gelijkenissen van Ra en Jezus.

Ik ben op dit onderwerp gekomen door internet en de zeitgeist film en mijn passie voor mythologie. De Zeitgeist film verteld in het eerste deel, dat Jezus plagiaat zou zijn van Horus en andere goden. Wat in de film gezegd word leek mij een beetje uit de lucht gegrepen. Al hebben ze wel sterke bronnen. In mijn infographic wil ik niet Jezus naar beneden halen zoals in de Zeitgeist film, maar ook juist tegenargumenten benoemen en mensen aan het denken zetten!

Ik ben in mijn research meer naar Ra gaan kijken omdat hij vaak verward word met Horus. Ik zie bij hem meer overeenkomsten. dit zijn mijn punten voor de vergelijking:

Jezus geboren uit maagd - Ra ontstaan uit een Lotus bloem.

Dit lijkt raar maar de Lotus bloem staat voor puurheid en maagdelijkheid, net zoals de Lelie waar Maria vaak mee word afgebeeld. Niet in alle verhalen is Ra zo ontstaan.

Aangekondigd door een heldere ster in het oosten.

Deze heldere ster zou Sirius zijn, welke op 25 december in lijn staat met de gordel van Orion. Deze wijst naar de plek waar de volgende ochtend de zon op komt. Zou zouden Ra de zonnegod, en Jezus allebei op 25 December zijn geboren. Alleen staat nergens deze datum van beide vast. Jezu is waarschijnlijk rond juni geboren.

Amen of Amon

Na elke gebed word Amen gezegd. dit is ook een naam van de god Amon, die ook samengevoegd is met Ra, Amon Ra. Alleen hebben allebei de namen een andere betekenis.

Gestorven aan het kruis en drie dagen later herrezen.

Dit verhaal is bij Jezus bekent, bij Ra niet, in mijn onderzoek heb ik dit ook niet gevonden. Maar als we er van uitgaan dat de Ra de zon is dan kan het wel. Op 22 December komt de zon op zijn laagste punt in het zuiden. voor drie dagen blijft hij op deze hoogte en op 25 december beweegt hij weer omhoog en worden de dagen langer, de winterzonnewende. In het zuiden is dan ook het sterrenbeeld Crux te zien. Volgens de Zeitgeist film en andere bronnen. Ik heb dit zelf ook opgezocht met Stellarium, hier is dit ook duidelijk te zien. Je kan dus zeggen dat de zon stierf aan het kruis, Crux, en daarna weer herrees.

Twaalf discipelen

Jezus had twaalf discipelen. Ra had een bark waarmee hij door de lucht en de onderwereld reisde. Hoeveel mensen er in de bark zaten is niet bekent, maar er word uitgegaan van twaalf, voor elk uur van de dag op aarde en voor elk uur van de nacht in de onderwereld. Ook kan dit staan voor het aantal sterrenbeelden, dan zou Jezus en Ra de zon in de zodiak zijn, en daaromheen draaien dan de twaalf sterrenbeelden.

Hosea 13:4.

But I am the LORD your God from the land of Egypt; you know no God but me, and besides me there is no savior. Dit staat in de Hebreeuwse bijbel. Dit kan ook wijzen naar Ra, maar een andere vertaling is: I am the LORD your God. I brought you out of Egypt. You have known no god besides me. There is no savior except me. Dat kan wijzen naar god die de Israëliërs gered heeft van slavernij in Egypte.

Dit waren mijn punten, graag lees ik jullie meningen en of aanvullingen hierover. Voor de duidelijkheid, ik wil dus niemand naar beneden halen in mijn infographic. Ik wil voor Jezus en Ra alleen standpunten tonen en mensen aan het denken en discusieren zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Infographic: jezus vs ra

Het lijken mij eerlijk gezegd allemaal bedenkelijke argumenten, waarmee ik bedoel dat ze eigenlijk niets aantonen. Sommige zijn ook gewoon eenvoudig te debunken
Odroerir schreef:Amen of Amon

Na elke gebed word Amen gezegd. dit is ook een naam van de god Amon, die ook samengevoegd is met Ra, Amon Ra. Alleen hebben allebei de namen een andere betekenis.
Amen werd natuurlijk ook al lang gebruikt voor het nieuwe testament, in veel verschillende talen zelfs. Verder:
Popular among some theosophists,[10] proponents of Afrocentric theories of history,[11] and adherents of esoteric Christianity [12][13] is the conjecture that amen is a derivative of the name of the (Egyptian god) Amun (which is sometimes also spelled Amen). Some adherents of Eastern religions believe that amen shares roots with the Hindu Sanskrit word, Aum.[14][15][16][17] There is no academic support for either of these views. Note that the Hebrew word, as noted above, starts with aleph, while the Egyptian name begins with a yodh.[18]
Odroerir schreef:Aangekondigd door een heldere ster in het oosten.

Deze heldere ster zou Sirius zijn, welke op 25 december in lijn staat met de gordel van Orion. Deze wijst naar de plek waar de volgende ochtend de zon op komt. Zou zouden Ra de zonnegod, en Jezus allebei op 25 December zijn geboren. Alleen staat nergens deze datum van beide vast. Jezu is waarschijnlijk rond juni geboren.
Er wordt helemaal nergens in de bijbel geclaimd dat Jezus op 25 december geboren is. Zelfs nu nog wordt kerstmis op andere plaatsen op andere data gevierd. Bovendien gaat het feest waarschijnlijk terug op Germaanse feesten. Zie wiki.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Infographic: jezus vs ra

Dank je wel voor de reactie.

Ik snap dat je het heel moeilijk kunt aantonen, maar dat is dan ook niet het doel van mijn project.

Ik wil mensen aan het denken zetten met dingen die aangetoond kunnen worden.

De tip voor Amen komt erg goed van pas, dat kan mooi gebruikt worden als tegenargument.

Kerstmis bevat inderdaad Germaanse elementen, maar de belangrijkste dag hiervoor was 22 december.

Ik typte ook dat 25 december niet zeker was voor beide en dat Jezus waarschijnlijk in juni is geboren.

25 december was bedoeld voor Sirius.

Bedankt!

Re: Infographic: jezus vs ra

Er zijn algemene patronen van zaken die aan heiligen, godsdienststichters, halfgoden e.d. worden toegeschreven. Dat maakt het moeilijk te bepalen wat van wie komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Infographic: jezus vs ra

Algemeen genomen is het trouwens zo dat verschillende kerkelijke 'hoogdagen' gebaseerd zijn op 'heidense' feesten. Dat verlaagde de drempel om je te bekeren tot het christendom. Daarom zal je steeds gelijkenissen vinden als je het christendom vergelijkt met andere populaire 'religies' en 'overtuigingen' uit die tijd. Ik denk dus niet dat het geoorloofd is net Ra eruit te kiezen om te vergelijken, omdat je daar enkele gelijkenissen kan aanhalen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Infographic: jezus vs ra

Ik snap dat je het niet geoorloofd vind om Ra uit te kiezen, doordat hij een paar overeenkomsten heeft.

Er zijn vele andere goden met overeenkomsten en deze komen waarschijnlijk weer van generaties daarvoor en zo verder.

Het heeft waarschijnlijk ook niets met elkaar te maken, maar zijn eerder gebaseerd op een grote bron, de natuur.

In mijn infographic wil ik niet zeggen dat Jezus een kopie is van Ra, integendeel. Ik wil laten zien dat er tussen religie en mythologie niet een hele grote stap zit. Ik wil mensen weer kennis laten maken met andere verhalen, i.p.v. alleen de grotere religies. Mensen weer interesse geven in mythologieën en oude geloven.

Dit is ook mijn tweede infographic over Mythologieën, hiervoor heb ik al De Noordse mythologie in het heden gemaakt. Welke niet op internet te zien is.

Ik zorg dat in de infographic naast de argumenten, de tegen argumenten worden gezegd. nogmaals ik wil niemand naar beneden halen. Het is een discussie opwekkend filmpje, die informatie geeft over Jezus en over Ra.

Wat ik wil bereiken op dit forum is, dat mensen hun mening kunnen geven over mijn punten en natuurlijk het filmpje zelf, zoals nu word gedaan (dit word allemaal meegenomen in de research) en zo deze elementen ook laten terug komen in de film.

Re: Infographic: jezus vs ra

Odroerir schreef:Ik snap dat je het niet geoorloofd vind om Ra uit te kiezen, doordat hij een paar overeenkomsten heeft.

Er zijn vele andere goden met overeenkomsten en deze komen waarschijnlijk weer van generaties daarvoor en zo verder.
Dat denk ik.
Het heeft waarschijnlijk ook niets met elkaar te maken, maar zijn eerder gebaseerd op een grote bron, de natuur.
En de (evolutionaire) psychologie.
In mijn infographic wil ik niet zeggen dat Jezus een kopie is van Ra, integendeel. Ik wil laten zien dat er tussen religie en mythologie niet een hele grote stap zit. Ik wil mensen weer kennis laten maken met andere verhalen, i.p.v. alleen de grotere religies. Mensen weer interesse geven in mythologieën en oude geloven.
Er zijn ook bewegingen (zoals het paganisme) die verdwenen geloven (en hun verhalen, beelden, e.d.) nieuw leven willen inblazen. Zouden zij daarin slagen dan heb je grote kans dat sommige zaken die nu nog als mythologie worden beschouwd (of afgedaan) weer in boeken over (levende) godsdiensten terugkeren.

Reageer