Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 181

Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Ik ben geïnteresseerd in fysica, maar doordat ik een veel te kleine basis heb (meer uitleg, zie http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry671283 ), snap ik bepaalde dingen niet betreffende een boek dat ik aan het lezen ben ("Fysica in een notendop"). Daarom zoek ik iemand die mij een beetje zou willen helpen (langs de pc) om mij de fysica wat duidelijker te maken, zowel in dat boek, als in andere boeken (die ik nog zal lezen). Ik wil graag een beetje een basis opbouwen, zodat ik dit probleem niet meer tegenkom. Wil jij mij helpen? Gelieve mij dan een berichtje te sturen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Je kunt al je vragen altijd hier posten ;) Dan heb je ineens een hele hoop helpers, en dat is natuurlijk de bedoeling van dit forum...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Je kunt al je vragen altijd hier posten ;) Dan heb je ineens een hele hoop helpers, en dat is natuurlijk de bedoeling van dit forum...


Ja, ik weet het, maar ik wil liever iemand die mij even wat uitleg geeft. Ik ben een boek aan het lezen (zie inleiding) en ik snap het niet zo goed. Als één iemand mij helpt kan ik bijvoorbeeld een aantal bladen inscannen, maar op een forum zou ik geen scans zetten, snap je?

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Ja, ik weet het, maar ik wil liever iemand die mij even wat uitleg geeft. Ik ben een boek aan het lezen (zie inleiding) en ik snap het niet zo goed. Als één iemand mij helpt kan ik bijvoorbeeld een aantal bladen inscannen, maar op een forum zou ik geen scans zetten, snap je?
Het lijkt erop alsof je even wil inhalen waar anderen jaren studie (met veel oefeningen om zich de stof eigen te maken) voor nodig hebben. Dat wordt lastig...

Er zijn wel veel populair-wetenschappelijke boeken die zonder al te veel voorstudie te volgen zijn. Maar als je vervolgens precies wilt weten hoe de zaken in elkaar steken, ontkom je er niet aan de kennis bij te spijkeren die nodig is om de gedoelde theorieën te doorgronden. En dan ben je weer terug bij af, en moet je je alsnog wat van die basale leerstof eigen maken.

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Bartjes schreef:Het lijkt erop alsof je even wil inhalen waar anderen jaren studie (met veel oefeningen om zich de stof eigen te maken) voor nodig hebben. Dat wordt lastig...

Er zijn wel veel populair-wetenschappelijke boeken die zonder al te veel voorstudie te volgen zijn. Maar als je vervolgens precies wilt weten hoe de zaken in elkaar steken, ontkom je er niet aan de kennis bij te spijkeren die nodig is om de gedoelde theorieën te doorgronden. En dan ben je weer terug bij af, en moet je je alsnog wat van die basale leerstof eigen maken.
Ik wil wel leren en zo, maar het probleem is simpel: ik zit nog maar in het vierde middelbaar. En daarom wil ik boeken lezen die mij een basis kunnen laten opbouwen. Ik wil gewoon niet graag jaren wachten tot ik die leerstof zal zien (misschien), maar nu boeken lezen, omdat de interesse nu erg versterkt is.

Daarom zou ik graag boeken lezen waarvoor je geen voorkennis nodig hebt, of iemand die me helpt door dingen die ik niet snap, aan me uit te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Ja, ik weet het, maar ik wil liever iemand die mij even wat uitleg geeft. Ik ben een boek aan het lezen (zie inleiding) en ik snap het niet zo goed. Als één iemand mij helpt kan ik bijvoorbeeld een aantal bladen inscannen, maar op een forum zou ik geen scans zetten, snap je?
Op een forum kan je toch wel scans zetten? Dat gebeurt hier nog vrij regelmatig.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Probeer eens of Fundamentele natuurkunde (in 6 dln.) van Alonso M. & Finn E.J. iets is. Daar is tweedehands nog wel aan te komen.

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Mijn belangrijkste vragen voor het moment:

1. Ik kan niet goed volgen met de relativiteitstheorie:

Stel: twee raketten vliegen naast elkaar door de ruimte, allebei recht, en allebei even snel. Aan één van de twee hangt een meetlat. Vanop de aarde (met een telescoop) zou de meetlat kleiner en kleiner (lijken te) worden (door het verschil in snelheid), vanuit de tweede raket zou dit niet het geval zijn (doordat ze gelijke snelheid, zin en richting hebben), en dit alles is géén optisch bedrog. Huh?

2. Hoe kan het dat de lichtsnelheid absoluut is (wat volgens Einstein zo is)? M.a.w. Hoe kan het dat als een raket tegen een snelheid van 299.000 km/s zou vliegen, en je in dezelfde richting licht zou laten schijnen, vlak naast de raket, dat het licht dan zowel voor iemand op de aarde (30km/s) als voor de persoon in de raket (299.000 km/s) het licht 299.785 km/s lijkt te gaan? Gaat het licht dan niet tegelijk 299.815 km/s en 598.785 km/s?

3. Kan iemand me wat uitleggen wat betreft de elektrische en magnetische velden? Ik zit laat ons zeggen nogal vast, en de rest van het boek ("fysica in een notendop") is hierop gebaseerd.

4. Bestaat de ether, de stof die de hele ruimte zou vullen, een vaste structuur zou hebben (om licht te kunnen doorlaten), maar toch geen enkel effect hebben op geen enkele planeet qua snelheid?
Probeer eens of Fundamentele natuurkunde (in 6 dln.) van Alonso M. & Finn E.J. iets is. Daar is tweedehands nog wel aan te komen.
Zou er misschien niets te vinden kunnen zijn in een bibliotheek? Ik bedoel, ik ben 15, nogal moeilijk om zo regelmatig boeken te kopen van 50 euro hè? En als je begint aan een zesdelige reeks, moet je ze ook maar afmaken vind ik (kost je in totaal dus 300 euro, als de andere delen evenveel kosten als het eerste).

En welk niveau is dit? Is dit leesbaar zonder voorkennis? Want ik vind weinig info.

Ziet er wel heel interessant uit, dus als het zonder voorkennis leesbaar is wil ik er zeker eens naar kijken.

Zeker al bedankt hè ;)

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Nick wildeni wete schreef:1. Ik kan niet goed volgen met de relativiteitstheorie:

Stel: twee raketten vliegen naast elkaar door de ruimte, allebei recht, en allebei even snel. Aan één van de twee hangt een meetlat. Vanop de aarde (met een telescoop) zou de meetlat kleiner en kleiner (lijken te) worden (door het verschil in snelheid), vanuit de tweede raket zou dit niet het geval zijn (doordat ze gelijke snelheid, zin en richting hebben), en dit alles is géén optisch bedrog. Huh?
Ik wil je niet ontmoedigen - maar je haalt veel te veel tegelijk overhoop. Wanneer je de speciale relativiteitstheorie wilt begrijpen kun je daar makkelijk een maand mee bezig zijn.
2. Hoe kan het dat de lichtsnelheid absoluut is (wat volgens Einstein zo is)? M.a.w. Hoe kan het dat als een raket tegen een snelheid van 299.000 km/s zou vliegen, en je in dezelfde richting licht zou laten schijnen, vlak naast de raket, dat het licht dan zowel voor iemand op de aarde (30km/s) als voor de persoon in de raket (299.000 km/s) het licht 299.785 km/s lijkt te gaan? Gaat het licht dan niet tegelijk 299.815 km/s en 598.785 km/s?
Hier op het forum kan je er al heel veel info over vinden, en er lopen bijna altijd wel een paar topics over de vreemde consequenties van deze theorie. Ik raad je aan om daar eens naar te kijken, en bij onduidelijkheden daar je vragen te stellen.
3. Kan iemand me wat uitleggen wat betreft de elektrische en magnetische velden? Ik zit laat ons zeggen nogal vast, en de rest van het boek ("fysica in een notendop") is hierop gebaseerd.
Het veld-begrip is ook zoiets dat in eerste instantie moeilijk te vatten is - ook dat kan gemakkelijk een paar weken duren voordat je er probleemloos mee werkt. Zo'n vraag kan je hier uitstekend stellen. Bijvoorbeeld: hoe moet ik mij een elektrisch veld voorstellen? Grote kans dat je daar antwoorden op krijgt die je begrip op weg helpen.
4. Bestaat de ether, de stof die de hele ruimte zou vullen, een vaste structuur zou hebben (om licht te kunnen doorlaten), maar toch geen enkel effect hebben op geen enkele planeet qua snelheid?
Dan de ether. Je zou kunnen zeggen dat ether de stof is waarin men zich voorstelde dat elektromagnetische golven zich verplaatsen, zoals geluid zich in lucht voortbeweegt. Het is lastig voorstelbaar dat een (elektromagnetische) golf zich in de lege ruimte voortbeweegt, immers wat wordt er dan overgedragen? Daarom ging men er van uit dat er wel een ether moest bestaan. Maar voor zover ik weet heeft niemand het bestaan van een ether kunnen aantonen, en de speciale relativiteitstheorie gaat niet uit van het bestaan van een ether. Als je precies wilt weten wat er in de loop van de tijd allemaal over de ether bedacht en geschreven is, kan je daar makkelijk een jaar mee zoet zijn.
Zou er misschien niets te vinden kunnen zijn in een bibliotheek? Ik bedoel, ik ben 15, nogal moeilijk om zo regelmatig boeken te kopen van 50 euro hè? En als je begint aan een zesdelige reeks, moet je ze ook maar afmaken vind ik (kost je in totaal dus 300 euro, als de andere delen evenveel kosten als het eerste).
http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid_zo...s=1&nieuw=1
En welk niveau is dit? Is dit leesbaar zonder voorkennis? Want ik vind weinig info.

Ziet er wel heel interessant uit, dus als het zonder voorkennis leesbaar is wil ik er zeker eens naar kijken.

Zeker al bedankt hè ;)
Het niveau is waarschijnlijk te hoog. Maar ik heb die boeken vroeger zelf ook gekocht voordat ik er aan toe was, en ik wil mensen die net zo eigenwijs zijn die ervaring niet onthouden. Als je niet alles begrijpt, krijg je in elk geval een idee hoe natuurkunde op universitair niveau eruit ziet.

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Ik ben nu bezig in "Einsteins geesteskind", daarna ga ik "fysica in een notendop" nog eens overlopen (de kaders (waarin de moeilijkere dingen staan) en de drie laatste hoofdstukken (elektriciteit en mechanica, de relativiteitstheorie en quantumfysica). Dan ga ik een Engels boek lezen (leek mij interessant, en ik wil wat beter Engels leren, omdat Engels heel belangrijk wordt: ik zou bijvoorbeeld vele belangrijke en goede boeken over fysica niet kunnen lezen doordat ik simpelweg niet genoeg Engels kan). Tegen dat ik dat allemaal gedaan heb, wil ik nieuwe boeken over fysica. Maar ik weet niet welke. En ik wil liever alles opbouwen, dan een boek te kopen op universitair niveau. Daarom dat ik dan ook boeken zoek die ik nu (of beter gezegd na het bovenstaande) kan lezen.

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

By the way, echt waar bedankt hè, ik ben op zoek gegaan door het forum en heb de mini-cursussen gevonden. Die zijn enorm lang, en over elk belangrijk en interessant onderwerp: weer genoeg leesvoer om me een tijdje mee bezig te houden! ;)

Trouwens, nog twee vraagjes:

- Als de theorie van Maxwell zo geniaal was als die van Newton en Einstein, waarom is Maxwell, in tegenstelling tot Newton en Einstein, dan niet de eer toegekomen die hij verdiende?

- Wat is de lichtsnelheid door lucht?

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

By the way, echt waar bedankt hè, ik ben op zoek gegaan door het forum en heb de mini-cursussen gevonden. Die zijn enorm lang, en over elk belangrijk en interessant onderwerp: weer genoeg leesvoer om me een tijdje mee bezig te houden! ;)
Juist - en het mooie is dat je het hier kan navragen wanneer je iets niet begrijpt.
Trouwens, nog een vraagje:

Als de theorie van Maxwell zo geniaal was als die van Newton en Einstein, waarom is Maxwell, in tegenstelling tot Newton en Einstein, dan niet de eer toegekomen die hij verdiende?
Waar heb je dat gelezen? Naar het schijnt waren de boeken van Maxwell moeilijk te begrijpen. Ook is hij niet oud geworden.

Latere natuurkundigen en elektrotechnici hebben eenvoudiger voorstellingen van Maxwells vergelijkingen gevonden.

Tot slot:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid#In_een_medium

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Nick wildeni wete schreef:Trouwens, nog twee vraagjes:

- Als de theorie van Maxwell zo geniaal was als die van Newton en Einstein, waarom is Maxwell, in tegenstelling tot Newton en Einstein, dan niet de eer toegekomen die hij verdiende?
Omdat dat niet echt supergeniaal was, hij heeft het niet echt allemaal op zijn eentje bedacht, er was al heel veel voor hem gedaan. Bovendien is die theorie nogal ingewikkeld (in zijn tijd waren het 20 vergelijkingen met 20 variabelen), en is het moeilijk om je er iets concreet bij te visualiseren. Er zijn ook geen leuke oneliners, het heeft ook geen verhaal zoals bij Einstein die maar in een octrooibureau werkte, eigenlijk heeft hij zijn PR helemaal tegen zich om populair te worden bij de algemene bevolking.

Maar pas op, onder wetenschappers wordt hij wel als revolutionair gezien. Omdat hij eigenlijk de eerste stap zette van een stroming waar een groot deel van de fysica nog altijd mee bezig is, namelijk met het verenigen van de krachten.
- Wat is de lichtsnelheid door lucht?
Een heel klein beetje trager dan in vacuüm, maar dat hangt van veel dingen af, de temperatuur, dichtheid, vochtigheid, enzovoort. Bijvoorbeeld dat je de lucht ziet kronkelen boven een heet wegdek, is het gevolg van dat de lichtsnelheid niet bij alle temperaturen van licht even snel is.

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 181

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

Waar heb je dat gelezen? Naar het schijnt waren de boeken van Maxwell moeilijk te begrijpen. Ook is hij niet oud geworden.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=10831

Het is nogal ingewikkeld, maar ik zal het enkele keren herlezen, en ik kom er wel uit denk ik. Ik denk dat ik nog veel aan dit forum (en dan vooral aan die "mini"-cursussen) ga hebben ;)

Waarom eigenlijk "mini"-cursussen? Eén zo'n "mini"-cursus is misschien 35-40 pagina's, en bevat meer niveau dan (ik zou twijfelen tussen 1 en 2) jaar fysica les op school (één uur per week, maar toch, en in twee uur per week heb je practica, maar amper meer leerstof).

Ik ben zeer enthousiast en ik ben al begonnen aan de bovenstaande link.

Ik lees ondertussen het boek "Einsteins geestesoog" nog uit (ik zit nog maar aan pagina 70 van de 240), en dan ga ik verdergaan met de speciale relativiteit. Maar eigenlijk: zijn er eigenlijk ook van die mini-cursussen over Newtons werk (mechanica en mechanicawetten), Maxwell en zijn theorie en vergelijkingen, en over een introductie in alle vlakken van de fysica (o.a. quantumfysica, mechanica, elektronica en magnetica, kernfysica, vloeistoffen/gassen/vaste stoffen, arbeid/energie/entropie, golven/geluid/licht,... (de thema's van "fysica in een notendop")? En zo ja, waar zijn die te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wil jij mij helpen in mijn zoektocht doorheen de fysica?

(één uur per week, maar toch, en in twee uur per week heb je practica, maar amper meer leerstof).
[off-topic]Ik weet niet of je van Vlaanderen of Nederland bent, maar op mijn school (Vlaanderen) was het verschil tussen 1 of 2 uur Fysica wél groot. En niet op het gebied van practica ofzo. Want dat heb ik in de 2 uur Fysica nooit gehad eigenlijk[/off-topic]

Ik heb begrepen dat je de "basis" van Fysica vooral wilt uitdiepen? Misschien kun je dan eens kijken welke cursussen uniefs gebruiken in het eerste jaar Fysica? Vaak krijg je in je eerste jaar een vak of twee dat als doel heeft "opfrissen en uitbouwen". Dus zo een boeken kunnen ook nuttig zijn. Vind je op internet geen cursusinfo, kun je ook de docent (of studenten) contacteren.

Maar een forum kan je specifieke vragen uiteraard vaak ook al oplossen ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer