Schoenen knopen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Schoenen knopen

Blijkbaar knoop ik mijn schoenen al mijn hele leven verkeerd!

Een video die mijn leven veranderde...

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

En inderdaad, vroeger knoopte ik een oudewijvenknoop, terwijl ik eigenlijk al wist dat een platte knoop veel beter was. Dus gedaan met dubbele knopen en steeds te moeten herknopen terwijl de anderen willen verder stappen, welkom leven.

Eerlijk, wie werd ook ooit nog verkeerd opgeleid tot het schoenenknopen? ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schoenen knopen

Ik heb het juist geprobeerd, maar ben niet echt overtuigd.

Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad bij de 'verkeerde' manier van knopen, terwijl toch al mijn veters glad en rond zijn. Misschien dat die eens één à twee keer per jaar los komen.

Bovendien ben ik het niet met de presentator eens dat de 'correcte' manier er beter uit ziet. Een lange broek valt mooi over de veters wanneer deze schuin liggen, maar bij de 'correcte' manier van knopen ligt deze parallel met de grond en steken de veters er langs bijde kanten uit. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

Ik blijf toch bij mijn oude manier.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schoenen knopen

Na het goed te hebben bekeken kwam ik tot de conclusie dat ik het altijd op de goede manier heb gedaan. Maar wat wil je, met een opa die op de visserij heeft gevaren en dus wel wist dat een platte knoop beter houdt.

Uit ervaring weet ik wel dat ronde veters makkelijker losraken dan platte. En zelfs platte veters blijven niet altijd zitten. Bewijs daarvoor zijn wedstrijdschaatsers die nog een extra knoop in de lussen leggen. En om helemaal zeker te zijn dat het bljift zitten tapen ze de hele boel ook nog eens vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Schoenen knopen

Ik heb ooit mijn Veterstrikdiploma gehaald in de kleuterschool, en ik doe het blijkbaar op de juiste manier. Al durven ronde veters nog steeds wel eens loskomen.

Taalkundig zijspoortje: tegen mijn kleine broer zei mijn opa steeds: 'knoop je nestels eens juist'. Iemand bekend met dit dialectwoord? Benieuwd of het een lokaal woord is of niet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schoenen knopen

'Nestels' en 'veters' worden hier bij ons (=kempen) door elkaar gebruikt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Schoenen knopen

Ik spreek over Oost-Vlaanderen, grens met Nederland (De Klinge), naast het Nederlandse Clinge. Blijkbaar niet zo lokaal dan ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Schoenen knopen

Nou, ik heb op school gewoon de strong form geleerd... Heb het net getest in de veronderstelling dat ik het ook 'verkeerd' heb geleerd, maar bleek dus niet zo. De zwakke knoop knopen lukt me haast niet ;)

Is schoenen knopen trouwens Vlaams? Ik zeg altijd veters strikken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Schoenen knopen

Wij gebruiken 'veters knopen'. Maar strikken wordt wel als 'beter' taalgebruik aangevoeld.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Schoenen knopen

Ik behoor blijkbaar ook tot de "zondaars" die verkeerd knopen ;) . Maar heb ook wel nooit "last" ondervonden ervan ;) .
Taalkundig zijspoortje: tegen mijn kleine broer zei mijn opa steeds: 'knoop je nestels eens juist'. Iemand bekend met dit dialectwoord? Benieuwd of het een lokaal woord is of niet.
Bij mij (Haspengouw) zeggen we in het dialect ook nestels :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schoenen knopen

Is schoenen knopen trouwens Vlaams? Ik zeg altijd veters strikken.
Ik zeg 'nestels vast doen'
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Schoenen knopen

Voor een aangenaam, stabiel en spannend leven loop ik altijd op klompen en blijf overtuigd single...zo word ik nooit gestrikt.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Schoenen knopen

Taalkundig zijspoortje: tegen mijn kleine broer zei mijn opa steeds: 'knoop je nestels eens juist'. Iemand bekend met dit dialectwoord? Benieuwd of het een lokaal woord is of niet.
Nestels knopen heb ik ook nog gehoord, hier in West-Vlaanderen. 't Lijkt er dus inderdaad op dat het eerder veralgemeend wordt gebruikt dan lokaal.
Is schoenen knopen trouwens Vlaams? Ik zeg altijd veters strikken.
Bij ons valt deze activiteit eerder onder de algemene term 'ik moet nog m'n schoenen toe doen'. Of anders, als het echt concreter moet: 'ik moet nog m'n schoenlinten toe doen'. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 3

Re: Schoenen knopen

Taalkundig zijspoortje: tegen mijn kleine broer zei mijn opa steeds: 'knoop je nestels eens juist'. Iemand bekend met dit dialectwoord? Benieuwd of het een lokaal woord is of niet.


Wij wonen ook in Oost-Vlaanderen, ikzelf gebruik het niet echt maar versta zeker wat men ermee bedoelt.

Je hoort het hier ook af en toe ;)

Reageer