Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 27

Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Mijne dames en heren,

Volgende week vrijdag 10 juni mag ik mijn afstudeerpraatje houden voor de OU voor mijn MSc Management Wetenschappen.

Dit is een besloten sessie met 2 hoogleraren; mijn begeleider en de mede beoordelaar die ik nog niet goed ken.

De insteek is dat je een inleiding houdt (zonder sheets of presentatie) van 15 minuten. A.d.h.v. de gehouden inleiding en de scriptie zal een discussie plaatsvinden van 45 minuten.

Mijn vraag is of mensen hier wat pointers hebben over wat ik die 15 minuten minsten moet vertellen.

Nu heb ik zelf wel wat ideeën maar heb de behoefte aan wat inspiratie. :P

Bedankt alvast, ;)

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Wat je in je verhaal mee moet nemen:

- Wat was de aanleiding/achtergrond van je onderzoek (Niet: professor gaf opdracht)

- Maak duidelijk welke probleemstelling je hebt onderzocht en binnen welk kader (wat wel/niet)

- Beschrijf hoe je het hebt aangepakt

- Beschrijf de belangrijkste resultaten, en conclusies
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Wat ik ook altijd interessant vind:

-wat kan er later nog met je onderzoek gebeuren?

-In welke richting zou je graag zelf nog verder onderzoeken?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 27

Re: Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Ok,

Prima input!

Zelf had ik ook nog als toevoeging dat ik een korte reflectie zou doen. Wat had ik anders gedaan (aan het onderzoek) met de kennis die ik nu heb.

Volgens mij is het plaatje nu erg compleet. Bedankt!

Groet

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

Besef dat een inleiding van 15 minuten erg kort is.

Als je geen hulpmiddelen ter ondersteuning gebruikt, hebben mensen met relatief weinig presentatie ervaring de neiging om bij een inleiding al uit hun tijd te lopen. Dus maak het aantal items niet te groot, anders heb je al een verhaal met grote kans op uitloop. Een aantal items heb je al aangereikt gekregen. Wat essentieel is, is dat je boodschap overkomt. De inhoud van het verhaal is belangrijk, maar ook de opbouw en daarmee een deel van de verpakking....

Oefen je inleiding vooraf en zorg dat je binnen 10 minuten klaar bent. Live heb je meer tijd nodig. Je kan ook een rehearsel houden, dus inleiding voor test toehoorder(s) houden en om commentaar vragen om een gepolijst verhaal te brengen.

In de studie periode en de afsluiting ervan is de volgorde en opbouw van een presentatie vaak dat aan het eind de conclusie of het resultaat volgt. Als men de tijd scherp aanhoudt, is de kans groot dat de conclusie / resuiltaten niet goed uit de verf komen. Daarbij zie je vaak dat de presentatie verzand in de details die voor de student belangrijk zijn geweest, maar voor degene die luistert en het verhaal moet volgen, vaak drijfzand is.

Als presentator met ervaring zie je dat aan de body-language van je publiek, of dat nu een kleine groep is of een lokaal of zaal vol met mensen. Mensen met weinig presentatie ervaring waarbij interactie vereist is of verwacht wordt zien dat vaak niet.

Ik keer het proces vaak om: in de inleiding geef ik het resultaat of de conclusie van een onderzoek of advies direct al.

Op het moment dat je credit hebt omdat je je al bewezen hebt, werkt dat voortreffelijk. Het verhaal zelf neemt men dan voor zoete koek en wordt minder belangrijk.

Als je een onbekend iemand bent, is het Wie (ben ik), Wat (onderzoek) , Waar, Wanneer en Hoe met Conclusie of Resultaat een statement dat je maakt. Door dat statement is direct duidelijk wat je duidelijk wilt maken.

Als er dan discussie is van 45 minuten, kan je nooit de weg kwijtraken en eigenlijk alleen maar scoren met het verhaal (de inleiding) en de discussie die volgt. In de discussie kan je ook steeds zelf of degene die de presentatie voorzit op die manier steeds richting conclusie of resultaat sturen. Eigenlijk doe je dat als presentator ook, je brengt degenen die je beoordelen in de situatie dat ze meer op de conclusie of het resultaat focussen. Dat brengt je als presentator in een betere positie.

Een conclusie kan van alles zijn: een concreet advies voor: aanpak, aanschaf, een product, een dienst, een onderzoek e.d.

Succes met je presentatie en afsluiting van je studie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Tips voor afstudeerpraatje van 15 minuten

In plaats van een keer te oefenen op 10 minuten zou ik nog 10 keer oefenen en zorgen dat je op 14-15 minuten uitkomt. Hoewel je niet de precieze tekst helemaal uit je hoofd hoeft te leren (beter van niet zelfs), komt je verhaal beter over wanneer je het vaak geoefend hebt. Je kunt dan ook veel beter de tijd die je nodig hebt inschatten. Succes!

Reageer