Chilled cool water system

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Chilled cool water system

Hallo,

Ik loop momenteel stage bij Air Liquide BOZ. En moet een verbeterplan opstellen voor het koelwater, dit omdat het in de zomer te warm is om je koelwater koud genoeg te krijgen. Dit levert nogal problemen op verder in de fabriek. Nou heb ik al veel gelezen over Chilled cool water systems.

Kan iemand mij misschien hier iets meer over vertellen of een andere oplossing te benoemen voor dit probleem?

mvg!
Kevin Boelhouwer

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Chilled cool water system

Als je er al veel over gelezen hebt, is de kans klein dat de antwoorden op het eerste deel van je vraag je verder zullen helpen, misschien kan je iets preciezer zijn?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2

Re: Chilled cool water system

Ik moet ervoor zorgen dat het koelwater kouder wordt omdat ze problemen hebben met de temperatuur, vooral in de zomer als de luchtvochtigheid hoger is. Dan kan de koeltoren minder warmte kwijt en zo wordt het koelwater minder gekoeld en dit geeft weer verdere problemen in de fabriek.

Heeft iemand hier suggesties op?

mvg,
Kevin Boelhouwer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chilled cool water system

Het lijkt me erg duur om alle koelwater te chillen.

Je zult eerst een inventarisatie moeten maken van alle koelwatergebruikers, hun proces- en koelwater in- en uitlaattemperaturen en hun vermogens. Dan kun je zien welke koelwatergebruikers het meest kritisch zijn en eventueel daarvan het koelwater te vervangen door chilled water. Dat is efficienter dan eerst koelwater te chillen en dan dat koude koelwater in de proceswarmtewisselaar gebruiken want dan heb je immers twee keer een LMTD nodig.

Maar je moet ook naar de operatie van de bestaande koeltoren kijken. Wat zijn de in- en uitlaattemperaturen, debiet en vermogen van de koeltoren bij welke natteboltemperatuur? Is de approach hetzelfde als het ontwerp of werkt de koeltoren gewoon slecht? Zou een nieuwe modernere pakking in de toren een verbetering zijn? Kan het luchtdebiet vergroot worden?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer