Invloed op godsdienst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Invloed op godsdienst

Hallo allemaal

Voor het vak godsdienst/zedenleer moet ik onderzoeken wat de constante vooruitgang van de technologie en de wetenschap als invloed hebben op de godsdiensten en op het aantal gelovigen.

Ik zou graag jullie mening hier over horen...

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Invloed op godsdienst

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Invloed op godsdienst

Ik denk niet dat technologie zo'n uitgesproken effect heeft op godsdienst. De maatschappij, des te meer. Samenlevingen veranderen en zo dus ook godsdienst. Er is misschien een indirect verband, maar je kunt niet stellen dat hoe meer technologie er is, hoe minder mensen gelovig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Invloed op godsdienst

Al zou je wel kunnen denken dat met de kennis die voor het grote publiek beschikbaar is geworden, de nood aan het overstijgende verdwijnt; aangezien de mens in staat is een verklaring te bieden aan de vreemdste fenomenen, steunende op de wetenschap. We kunnen dus eenvoudiger vertrouwen op de rede, en daarmee wordt de rol van godsdienst minder prominent.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Invloed op godsdienst

Een heel mooi voorbeeld van de persistentie van levensbeschouwingen in een steeds modernere wereld is de situatie in India. Het land is een smeltkroes van levensbeschouwingen, terwijl tegelijkertijd de Indiase natie met grote snelheid naar de wereldtop evolueert. Volgens mij komt dat door het oeroude animistisch denken dat eigen is aan de autochtone bevolking (adivasi, nog 60 miljoen in leven). Het animisme is ook schatplichtig aan het hindoeïsme, het jaïnisme en zelfs het boeddhisme (ookal gelooft het boeddhisme strikt genomen niet in het zielsbestaan). Al deze religies werden voortgebracht uit India. Animisme, wat wil zeggen dat men gelooft dat alles bezield is (dus ook rivieren en planten), zorgt ervoor dat de bevolking een soort wreedzame band heeft met alles rondom hen. Dat respect voor de natuur en het leven is altijd blijven voortbestaan in de mentaliteit van India (toch grotendeels). Ook vedische teksten worden nu nog steeds gereciteerd (al sinds 1500 VC), en de woorden van Boeddha zijn na 2500 jaar nog altijd de basis van het Boeddhisme, ookal is de levenswijze ondertussen op verschillende manieren geïnterpreteerd.

De indische beschaving is dus een machtig voorbeeld van hoe technologie en geloof kunnen samengaan. Ik ben van mening dat daarentegen de Westerse godsdiensten (christenen, moslims), wiens geloof gebaseerd is op 1 God, die uit niets alles heeft geschapen en oppermachtig regeert over zijn schepping, eerder zullen geaffecteerd worden door wetenschap en de technologische vooruitgang. Omdat onder andere westerse levensbeschouwingen niet echt levenswijzen zijn.

Berichten: 2

Re: Invloed op godsdienst

Ik denk niet dat technologie zo'n uitgesproken effect heeft op godsdienst. De maatschappij, des te meer. Samenlevingen veranderen en zo dus ook godsdienst. Er is misschien een indirect verband, maar je kunt niet stellen dat hoe meer technologie er is, hoe minder mensen gelovig zijn.
Ik denk juist dat men zeker wel kan stellen dat er minder gelovigen zijn door de wetenschap.

De mensen die ontkennen dat de wetenschap gelijk heeft over het ontstaan van het heelal de zulen niet zoveel in aantal afnemen, afhoewel die waarschijnlijk ook wel meer en meer aan het twijfelen worden gebracht.

De mensen die wetenschap en godsddienst proberen te combineren dalen zeker in aantal omdat:

- ze merken dat de wetenschap dingen echt verklaart op een geloofwaardige manier met voldoende bewijzen terwijl er voor de godsdienst zo goed als geen echte bewijzen zijn.

- de kerk zichzelf verwreemd van de maatschappij door bv. condooms nog altijd niet toe laten, zelfs niet door aids...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Invloed op godsdienst

- ze merken dat de wetenschap dingen echt verklaart op een geloofwaardige manier met voldoende bewijzen terwijl er voor de godsdienst zo goed als geen echte bewijzen zijn.
Vroeger geloofde men mss om dingen te kunnen verklaren. Maar wie beweert dat godsdienst enkel en alleen gaat over "dingen van het leven kunnen verklaren", heeft in mijn ogen een licht foute perceptie op godsdienst. In mijn ogen kun je best katholiek zijn, naar de mis gaan, en toch niet geloven in het scheppingsverhaal, als het ontstaan van de mens (en dus wél geloven in de oerknaltheorie...).


- de kerk zichzelf verwreemd van de maatschappij door bv. condooms nog altijd niet toe laten, zelfs niet door aids...
Zoals je zelf zegt: maatschappij. Geen wetenschap dus...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Invloed op godsdienst

@ groenendaal. Om te voorkomen dat we in goedbedoelde vermoedens blijven steken zou je beter kunnen natrekken of er statistisch bewijs is voor enige invloed. Ik hoor het graag (ik heb het zelf nooit onderzocht)!

Reageer