Vragen en discussies

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 181

Vragen en discussies

Ik heb deze topic geopend om alle vragen en discussies wat natuurkunde betreft, hierin te plaatsen. Zo komt het niet meer voor dat (zoals ik voorgehad heb) ik twee topics heb (over "boeken" en "magnetische velden") en dat de twee onderwerpen in beide topics worden aangehaald.

Een startvraag:

Ik heb iets gelezen over zwarte gaten. Er blijken vier soorten zwarte gaten te zijn. Drie van die vier bevatten energie. In theorie zou het mogelijk zijn een apparaat te ontwikkelen om een zwart gat (van één van de drie soorten die wel energie bevatten) in een baan rond de aarde te brengen, en vervolgens een apparaat te ontwikkelen waarmee het mogelijk is energie aan dat zwart gat te onttrekken. Op die manier zou een energievoorraad op te slaan zijn waar de bevolking van heel de aarde miljoenen jaren mee zou voortkunnen.

In theorie is dit mogelijk (theorie van Roger Pentrose: energie onttrekken aan een zwart gat, beschreven in o.a. "Einsteins geesteskind: De relativiteitstheorie relatief eenvoudig uiteengezet" van Barry Parker). Mijn vraag is dit nu:

Is dit een grote fantasie, of is dit mogelijk ooit echt realiseerbaar (en met ooit bedoel ik dat mensen er echt van overtuigd zijn dat dit zal kunnen, en niet binnen 5000 jaar of zo)?

Andere vragen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Berichten: 181

Re: Vragen en discussies

Nog een tweede vraag:

Heeft iemand ondertussen bewezen dat het wél mogelijk moet zijn om met een snelheid groter dan de lichtsnelheid te reizen? Zo ja: wie en hoe? Zo niet: discussie: waarom zou dit ooit wél bewezen kunnen worden, of waarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vragen en discussies

Het handigste is als je iedere vraag dat niet aansluit op een vorige vraag, gewoon in een nieuw topic plaatst ;) Dat discussieert gemakkelijker.
Nick wildeni wete schreef:In theorie is dit mogelijk (theorie van Roger Pentrose: energie onttrekken aan een zwart gat, beschreven in o.a. "Einsteins geesteskind: De relativiteitstheorie relatief eenvoudig uiteengezet" van Barry Parker). Mijn vraag is dit nu:

Is dit een grote fantasie, of is dit mogelijk ooit echt realiseerbaar (en met ooit bedoel ik dat mensen er echt van overtuigd zijn dat dit zal kunnen, en niet binnen 5000 jaar of zo)?
Ik denk dat je de opzet van dat idee niet helemaal mee hebt.

Vroeger dacht men dat zwarte gaten zuiver eenrichtingsverkeer was. Dus dingen vallen erin, maar komen er nooit meer uit. Dus ook energie niet, zou je op het eerst gezicht denken.

Nu is er achteraf wel een systeem bedacht, die dat toch weet te omzeilen en die energie kan onttrekken aan de draaibeweging van een zwart gat. Op die manier is het inderdaad theoretisch mogelijk om energie uit een zwart gat te halen. Dat idee was feitelijk revolutionair. Voorheen dacht men dat het onmogelijk was.

Maar die machine is dus zuiver hypothetisch, bovendien heeft ze geen praktisch nut. Het grote nut van die machine is als gedachtenexperiment om te bevestigen dat je wel degelijk energie uit een zwart gat kunt onttrekken.

Misschien zal men er ooit wel in slagen om het te kunnen maken, maar zal men het waarschijnlijk toch niet doen, omwille van het veel te kleine praktische nut. Het is niet dat er zo ongelofelijk veel energie op te rapen valt.
Nick wildeni wete schreef:Nog een tweede vraag:

Heeft iemand ondertussen bewezen dat het wél mogelijk moet zijn om met een snelheid groter dan de lichtsnelheid te reizen? Zo ja: wie en hoe? Zo niet: discussie: waarom zou dit ooit wél bewezen kunnen worden, of waarom niet?
Volgens de beste theorieen die we kennen, de quantumtheorie en de relativiteitstheorie, is het allebei onmogelijk. In de quantumtheorie kan er geen informatie sneller dan de lichtsnelheid, en in de relativiteitstheorie zou zoiets oneindig veel theorie kosten, en kan het dus ook niet.

Kortom, het is dus onmogelijk. Misschien dat men ooit fysische theorien bedenkt die beter zijn dan de huidige theorien, maar om over zoiets na te denken heeft maar weinig zin, dat is allemaal speculatie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Vragen en discussies

De twee vragen zijn verplaatst naar hier en hier. Het is niet de bedoeling om een topic te openen met een allegaartje aan vragen en discussies. Deze topic gaat daarom op slot.

Gesloten