Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Heeft iemand ervaring met energiebesparingssystemen als http://www.e-boxes.co.uk/ of http://www.optivolt.nl/ in reguliere kantoorgebouwen?

Kun je ongestraft een dergelijk systeem voor de hoofdverdeelkast in een utiliteitsgebouw plaatsen? En wat doet het precies?

Duidelijk is dat het systeem (onder andere) de spanning verlaagt. Dit betekent dat je minder gaat verbruiken, maar heb je niet ook simpelweg minder licht in je gebouw, minder vermogen op je koeling, luchtbehandeling, enz? Oftewel, je verbruikt minder, maar je krijgt ook minder?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

hhuig schreef:Duidelijk is dat het systeem (onder andere) de spanning verlaagt. Dit betekent dat je minder gaat verbruiken, maar heb je niet ook simpelweg minder licht in je gebouw, minder vermogen op je koeling, luchtbehandeling, enz? Oftewel, je verbruikt

minder, maar je krijgt ook minder?
Correct, de cases van de e-box laten dan ook alleen verlichting zien.

Ze verkopen gewoon gebakken lucht.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Bart schreef:Correct, de cases van de e-box laten dan ook alleen verlichting zien.

Ze verkopen gewoon gebakken lucht.
Dank voor je reaktie. De boel wordt dus een beetje 'geknepen', genoeg om een paar procenten op je energierekening te besparen, maar niet zoveel dat je het duidelijk merkt aan de prestaties van de verlichting. Is wat voor te zeggen.

Ik zit hier met een praktijk-case waar zo'n apparaat direct voor de hoofdverdeler geplaatst zou gaan worden. Oftewel, heeft invloed op alle apparatuur, incl computers, servers, klimaatbeheersing, koffieautomaten, etc. Ben eigenlijk benieuwd of dit wel ongestraft kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Ik zit hier met een praktijk-case waar zo'n apparaat direct voor de hoofdverdeler geplaatst zou gaan worden. Oftewel, heeft invloed op alle apparatuur, incl computers, servers, klimaatbeheersing, koffieautomaten, etc. Ben eigenlijk benieuwd of dit wel ongestraft kan.


Absoluut niet aan te raden. Een aantal apparaten is erg spanningsgevoelig (bijv. computers).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Zelfs voor bijvoorbeeld een (gloeilamp)verlichting is dit krom volgens mij: een lagere spanning zorgt voor minder hete draden, dus licht waarvan het spectrum verder opschuift richting rood en infrarood. Een dimmer-effect is leuk als sfeerverlichting, maar het rendement van je lamp (dwz de lichtopbrengst in verhouding tot het energieverbruik) daalt. Bijvoorbeeld 5% minder verbruik, 10% minder licht. Kun je veel beter de spanning op peil houden en hier en daar wat geringer vermogen installeren als je vindt dat je met minder toekunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Je gaat je servers op een te lage spanning plaatsen ;) Je gaat volgens mij wel energie besparen, maar je gaat veel kosten maken aan apparatuur dat vroegtijdig de pijp aan Maarten geeft. Ontwerpers kunnen met veel fools rekening houden, maar ik denk niet dat ze foolproof zijn voor iemand die te lage spanning voorziet aan zijn apparatuur...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Voor een lamp is het effect me duidelijk (zoals Jan heeft uitgelegd). Maar wat zorgt er voor dat je apparatuur vroegtijdig de pijp aan Maarten zal geven?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Een degelijke spanningsregelaar in een pc moet dat toch aankunnen, of niet?

Alles lijkt me sowieso minstens bestand te moeten zijn tegen een range van ongeveer 205-245V als je iets in geheel Europa wil verkopen, gezien de verschillen in netspanning (220 hier, 240 GB,...).

Ik heb wel niet nagekeken naar welke niveau die box de spanning wil verlagen.

@317070: op welke manier is een lagere spanning slechter voor elektronica?

In embedded systemen is dit een handige manier van energiebesparing. Als je idle time over hebt in een schedule, ga je de cpu niet in slaapstand zetten tijdens de idle time, maar ga je tijdens bepaalde processen de spanning van de cpu verlagen totdat je geen idle time meer over hebt; dit bespaart meer vermogen dan sleep modus.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

ZVdP schreef:Een degelijke spanningsregelaar in een pc moet dat toch aankunnen, of niet?

Alles lijkt me sowieso minstens bestand te moeten zijn tegen een range van ongeveer 205-245V als je iets in geheel Europa wil verkopen, gezien de verschillen in netspanning (220 hier, 240 GB,...).

Ik heb wel niet nagekeken naar welke niveau die box de spanning wil verlagen.
Ze claimen dat het vermogen met 36% afneemt, dat komt overeen met een afname van de spanning met 20% bij perfecte last. Er blijft dan nog een goede 175V over. Dat lijkt me erg sterk. Het lijkt me eigenlijk veel waarschijnlijker dat ze bedrieglijke reclamepraktijken voeren...
In physics I trust schreef:@317070: op welke manier is een lagere spanning slechter voor elektronica?

In embedded systemen is dit een handige manier van energiebesparing. Als je idle time over hebt in een schedule, ga je de cpu niet in slaapstand zetten tijdens de idle time, maar ga je tijdens bepaalde processen de spanning van de cpu verlagen totdat je geen idle time meer over hebt; dit bespaart meer vermogen dan sleep modus.
Elektronica zelf heeft daar uiteraard geen last van. Die zit gewoonlijk op een uiterst stabiele DC-voeding. ;) Die voeding heeft daar wel last van, lijkt mij. Ik kan me vooral voorstellen dat toestellen met minder stabiele voeding dit niet grappig vinden. Klimatisering bijvoorbeeld, of gsm/laptop-adapters.

Maar omgekeerd gaat die lagere spanning geen enkele invloed hebben op het verbruik van digitale apparaten.

Het grote probleem dat ik zie, is dat de effecten onmogelijk in te schatten zijn. Elektrische apparatuur is zo ingewikkeld, dat je onmogelijk kunt weten wat waar last van heeft, enkel dat de fabrikant het heeft ontworpen voor die en die specificaties. Je gaat waarschijnlijk ook nooit een probleem kunnen terugbrengen op die zwakke voeding. En als je die dingen niet zeker kunt weten, dan zou ik er gewoon van af blijven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Dank voor juliie reakties. Ik twijfel ook of dat er wel aanzienlijk energie bespaard gaat worden:
  • alles met een thermostaat (boilers, koelingen, koffieautomaten, airco) zal ondanks de lagere spanning toch het setpoint moeten bereiken en werkt dus langer -> geen besparing
  • hierboven werd al gezegd dat computers minder idle tijd zullen hebben, dus ook minder hard, maar wel langer werken -> geen besparing
  • de verliching is in deze praktijk case daglichtafhankelijk geregeld. Oftewel: de lichtregelaar zal ondanks de lagere spanning toch het gewenste lichtniveau instellen -> geen besparing


Ik neig ernaar om te zeggen dat deze oplossing "te makkelijk" is. Spanningsverlaging op een verlichtingsgroep die toch al te ruim gedimensioneerd is (en verder niet daglichtafhankelijk geregeld), ok. Maar niet simpelweg de spanning in je hele gebouw verlagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

hhuig schreef:
  • hierboven werd al gezegd dat computers minder idle tijd zullen hebben, dus ook minder hard, maar wel langer werken -> geen besparing
Ik denk dat je dat bericht verkeerd interpreteerde. ;) Het ging over ingebedde systemen, die regelen hun eigen voeding nog altijd zelf. Elektronische apparaten ZELF zullen geen enkel effect ondervinden en zullen niet meer of minder vermogen verbruiken. Die idle-time wordt volledig intern geregeld.

Hun voeding, die voor de constante voeding zorgt, gaat volgens mij niet noodzakelijk nog altijd zijn werk goed doen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Hun voeding, die voor de constante voeding zorgt, gaat volgens mij niet noodzakelijk nog altijd zijn werk goed doen.


Computervoedingen schakelen af bij een te hoge of te lage spanning.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

317070 schreef:Ik denk dat je dat bericht verkeerd interpreteerde. ;) Het ging over ingebedde systemen, die regelen hun eigen voeding nog altijd zelf. Elektronische apparaten ZELF zullen geen enkel effect ondervinden en zullen niet meer of minder vermogen verbruiken. Die idle-time wordt volledig intern geregeld.

Hun voeding, die voor de constante voeding zorgt, gaat volgens mij niet noodzakelijk nog altijd zijn werk goed doen.
Duidelijk, dank je!

Berichten: 1

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Ik heb reeds contact gehad met Deltas-Power en die geven dus aan dat er in Nederland 230 volt geleverd wordt door de energieleveranciers.

En dat hun systemen ervoor zorgen dat het spanningsniveau op 220 wordt gehouden, zodat het dus wel degelijk een kostenbesparing oplevert, het verschil met hun systemen is dat ze het niet continu naar beneden halen want het kan ook voorkomen dat er een spanningsdip is vanuit de leveranciers zodat hun systemen dan niet nog lager gaan zitten.

Gezien elektronische apparaten, voedingen hebben die 220 volt nodig hebben lijkt het voor onze onderneming wel degelijke zinvol om te investeren in spanningsoptimalisatie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Leon, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je belangen hebt bij Deltas-Power.

Op hun website staat trouwens een foutje: ze zeggen dat de netspanning 230V is met een tolerantie van +/-10%. Dat is niet correct, de tolerantie is +/-6%.

Verder zie ik niet wat het nut is van het verlagen van de spanning. Alle apparatuur is tegenwoordig ontworpen voor 230V. En als je wil besparen kun je net zo goed wat minder lampen installeren. Dat werkt ook en kost minder.

Kortom, een grote luchtbel.

Reageer