Edta

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Edta

Hallo,

Bij een onderzoek na EDTA vond ik informatie dat deze een zestandig ligand is. Na verder onderzoek in de structuur en in de de vijfringen van EDTA kom ik er niet meer uit.

De zesde vijfring krijg ik niet gevonden. Nou is mijn vraag of deze wel bestaat? En zo ja, waar in de structuur ik hem moet zoeken.

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Edta

EDTA kan zes coördinatieve bindingen aangaan, maar er zijn zoals je zelf al aangaf slechts vijf vijfringen.

Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Edta

Kravitz schreef:EDTA kan zes coördinatieve bindingen aangaan, maar er zijn zoals je zelf al aangaf slechts vijf vijfringen.

Afbeelding
Hee

Dankjewel voor je uitleg!!! ;)

Berichten: 203

Re: Edta

Kan iemand mij vertellen wnr edta zijn 4protonen zal afstaan? Ik heb ergens gelezen dat dit is bij hogere ph dan zijn pka4. Dan zal edta zijn 4protonen afgestaan hebben. Kan iemand mij dit uitleggen?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Berichten: 244

Re: Edta

Wat is de definitie van een pKa-waarde van een proton? Je zit op de goede weg.

Berichten: 203

Re: Edta

Pka = -log ka met ka de acciditeitscte ??
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Edta

Nee dat is een formule. Wat betekent het getal? Leg anders eens uit wat betekent als de pH van een oplossing gelijk is aan de pKa van het opgeloste zuur?.

Berichten: 203

Re: Edta

Hoe zuur iets is. Dus bv. pka van 1 is veel zuurder dan iets met een pka van 10.
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Berichten: 244

Re: Edta

Niet echt.

Azijnzuur bijvoorbeeld: een pKa van 4,75. Als ik azijnzuur oplos in water, komt daar een oplossing uit met een pH van ongeveer 2,8 (kan lager zijn, gaat om het idee). Als ik nu zeg dat azijnzuur in dit geval voor ongeveer 1-2% is geprotolyseerd, betekent dat 98% niet is geprotolyseerd.

Als ik nu met NaOH de pH naar 4,75 breng; is 50% geprotolyseerd.

Berichten: 203

Re: Edta

NaOH is sterke base dus doet idd de pH stijgen. En het is een base, dus neemt een proton op om om te zetten in een geconjugeerde base..
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Berichten: 244

Re: Edta

Ja, en link dit verhaal nou eens aan de pKa van een stof. Het deel NaOH was alleen maar deel van een voorbeeldje.

Engelse wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant

Als je deze even doorneemt, de relevante delen dan, dan moet je het gewoon snappen.

Reageer